Gjest Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Jeg jobber i en barnehage, og blir fryktelig sliten om dagen av hva som kreves av meg. Merker jeg har mye mindre energi enn før, og nå ble jeg akkurat sykmeldt i 14 dager pga oppkast og for at jeg er fryktelig sliten .. Men når jeg kommer tilbake på jobb igjen vet jeg på en måte at det kreves like mye av meg som når jeg ikke var gravid. Er jo ikke så lett å tilrettelegge dagene for oss som jobber i barnehage.. Jeg mener har man senvakt så har man senvakt, og vi må jo få gjordt unna alt det som vakta krever.. Noen som har fått tilrettelagt jobb etter at dere ble gravide??
gordingoingslim Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Hei. Jeg jobber selv i barnehage på småbarnsavd. Er nå sykmledt 50 prosent, jobber altså 3,45timer hver dag og er veldig fornøyd med det nå. Hadde ikke sjans til å gjøre noe som helst etter jobben når jeg jobbet 100 prosent i tillegg til at jeg har en 2 åring hjemme som krever sitt. Mye bedre nå så regner med at jeg kommer til å fortsette med det. Har inntrykk av at det ikke er så lett å tilrettelegge i en bhg. Noen må jo gjøre jobben du evt ikke klarer å gjøre og det belaster jo resten av personalet. Snakket med styrer i bhg og du sa at jeg evt kunne snakke med legen min ang en aktiv sykmelding etterhvert, sikkert fordi da kan de ansatte en ny uten at det skal koste bhg noen kostnader..så mitt intrykk er at det ikke er like lett å tilrettelegge i bhg. Tenkte jeg skulle snakke med legen min ang svangerskapspenger? om det evt er noe for meg? Jeg er jo ikke akurattt SYK har bare en veldig fyfsisk sliten jobb. Hvor langt er du på vei?
Gjest Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 Så fin ordning for deg.. Jeg jobber til vanlig bare 60 prosent som utgjør 3 dager i uka. Men de dagene jeg er der må jeg jo gi alt, og det er virkelig ikke lett om dagen.. Jeg er 9 uker på vei jeg da, du da? Men hva er det med svangerskapspenger egentlig? Kanskje det hadde vært en løsning for meg også =)
gordingoingslim Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Skjønner hvordan du har det.. de ukene jeg jobbet 100% var jeg helt skutt når jeg kom hjem, hadde likssom ikke energi til å gjøre så mye. Men kan du ikke snakke med legen din og be han/hun sykmelde deg 50 prosent da, det hjelper i hvertfall veldig mye for meg. Ang svangerskapspenger så vet jeg ikke med sikkerhet hva det går ut på, så må ta det opp med legen. Mener det skal være en artikkel ang det her på barnimagen. Er forresten i min 11 uke nå..
Gjest Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Fant dette hos Nav http://www.nav.no/page?id=331. Er nok ikke så dumt med 50 prosent sykmelding, kan jo hende energien kommer tilbake før jeg aner det også =) Det hadde vært det beste, lykke til videre hvertfall =)
Nangiliama Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har vært vikar i en barnehage. På den tiden jeg tok flest vakter der hadde vi 3-4 gravide. Denne barnehagen tilrettela for de gravide ved å leie inn ekstra personale selv om de gravide var på jobb. Den gravide ble dermed gående på topp, og ble skånet for bleieskift, legging og endre ting som kan være litt fysisk krevende dersom dette var nødvendig. Du har krav på tilrettelegging, men det er ikke alle arbeidsplasser som er like flinke til å komme med holdbare løsninger på dette.. Til syvende og sist er jo ungene i barnehagen bedre tjent med å ha en vikar som går sammen med deg som er kjent og erfaren (og kanskje har utdanning også..) enn bare mange forskjellige vikarer som gjerne er alternativet.. - Syntes nå jeg:) Lykke til videre jenter!
gordingoingslim Skrevet 18. januar 2009 #7 Skrevet 18. januar 2009 Høres jo kjempe bra ut å ha en vikar som gikk sammen med den gravide for å avlaste. Måtte da den gravide være aktiv sykmeldt, vet du det? Hvis ikke så blir det jo en ekstra kostnad for barnehagen, altså å lønne vikaren + den gravide.
Nangiliama Skrevet 18. januar 2009 #8 Skrevet 18. januar 2009 Jeg tror faktisk ikke den gravide var aktivt sykemeldt nei.. Eller dvs at ikke alle jobbet full tid helt til permisjonen, flere av de var 50% sykemeldt når svangerskapet nærmet seg slutten, og vi var ikke alltid 1 ekstra per gravid, men vi hadde personale på topp i en lang periode uten aktiv sykemelding. Må innrømme at jeg ikke aner hvordan barnehagen løste dette rent økonomisk, men kan nevne at det er en kommunal barnehage.
gordingoingslim Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Detter er jo utrolig bra av barnahagen og ta seg råd og tilrettelegge på den måten, er redd mange føler seg litt tilsidesatt av arbeidsgiver pga vikarbudsjettet som er så stramt. Tror også mange som kunne ha vært i arbeid hvis man bare tilrettela det på den måten du beskrev det, men som ikke får det tilbudet og som da må sykmelde seg 100 prosent.
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Kjempe flott av barnehagen.. Min barnehage som også er kommunal hadde aldri verden gjordt det hos oss.. Vi får ikke engang vikarer, vi som jobber der blir rett og slett brukt til energien er tom, og det syntes jeg er helt tragiskt!!!
gordingoingslim Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Helt enig, min bhg som også er kommunal hadde aldri i verden gjort noe sånt..Dem klager jo på at vi ikke har penger til noe, og så er det om å gjøre å bruke de som er på jobb, ikke rart det er så mye sykdom i barnehager, folk blir jo helt utslitt. Venter vel egentlig på at de sier at jeg må begynner å jobber hele dager, 2 og 3 dager i uken. Er nå sykmeldt 50 prosent og jobber halv dag hver dag, veldig fornøyd med det. Vet du om de kan forlange at jeg skal jobbe hele dager? Eller må de bare tilrettelegge det for meg, altså at jeg vil jobbe halve dager hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå