Gå til innhold

Hvordan få ullklær til baby rene???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle vaske noen ullklær for første gang, det var b.la grøt og bæsjflekker på dem. Brukte Milo, og vasket på ullvask, men da jeg tok klærne ut, var ikke engang grøtflekkene borte... Satte maskinen på nytt på bomull ustedet for ull... tror dere dette går bra???

Hvordan får dere ullklær rene?

Har dere tips på hvordan bevare ullen lengst mulig, og likevel få dem rene??

Takk for tips

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å vaske ull på 40g på ullprog.

Det har noe med hvor mange omdreininger sentrifugen går også, er den for høy så tover du klærne.

Grøt er i seg selv ikke så lett å få av, men jeg pleier hvertfall å få rene klær på ullprog.

Skrevet

For det første lønner det seg å velge mørke farger, ikke hvite ullklær om de er til vanlig bruk.

Hvis du har fått noe på dem, som grøt eller bæsj bør du skylle dem før du legger dem i maskinen slik at det bare er "flekken" igjen, ikke rester av annet. Det hjelper ofte å ha relativt lite i maskinen og milo tar faktisk det meste på en OK måte, men hvite ullkær er det vanskelig å holde helt pene her også.

Skrevet

ok takk for svar... da blir det mørke ullklær neste gang.. :-)

Skrevet

Min erfaring er er bæsj må vaskes av for hånd med en gang det kommer på klærne for å få fjernet det. Jeg synes klær fra Nøstebarn (ubehandlet ull) er lettest å holde rene, da det en søler legger seg "oppå" ullen, istedet for å gå inn i plagget i like stor grad som behandlet ull. Vasker Nøstebarnklærne for hånd og de forblir flekkfrie.

Vasket en prinsessekjole fra Janus på 50 % og vanlig program her for leden dag, da bæsjeflekken på den ikke forsvant på ullprogram. Det gikk faktisk fint og kjolen krympet ikke. Brukte Vanish både på flekken og som vaskepulver, gikk fint det også (selv om jeg aldri ville ha prøvd det som førstevalg, men jeg hadde liksom ikke noe å tape...)

Skrevet

Er enig med dei andre her at du må skylle av flekken før du tar den i maskinen, men eg har kjøpt eit sitronsåpetykke som er beregnet på flekker på ull.

Den smører eg få flekken før eg vaskar og den hjelper godt.

Kjøpte den på ein lokal barnebutikk, men kanskje refleks selger den og, blei anbefalt å bruke den såpen som flekkfjerner på reimadressen og.

Skrevet

1. bløt opp flekken med en gang og vask straks.

2. det fins flekkfjærner fra nøstebarn som smøres direkte på flekken,

vask straks.

3. lever til svigermor og få alt tøyet flekkfritt tilbake.

jeg syns det blir litt "sløsing" å kjøre maskina med bare ett plagg fordi det nettopp har fått en flekk, men etter nøye samtale med svigermor innrømmer hun at det er det hun gjør............tar bodyen av barnet, gnir vekk flekken og vasker iløpet av to minutter etter "ulykken". ellers hender det ofte at hun vasker ting på ovnen og da kan temp være varmere enn i maskina fordi klærne ikke tromles i kjelen.

det fins visst ingen lettvinte løsninger på vask av ulltøy desverre.......

Skrevet

tusen takk for flere tips... ja jeg burde jo ha vasket bort flekken med en gang den kom, men vi var bortreist, og tenkte ikke på det der å da (ble pakket i pose med de andre skittenklærne) men fra nå av skal jeg være mer nøye.. må nok kjøpe inn noe flekkfjerner til dette formålet, :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...