Gå til innhold

Noen som kan noe om Jernmangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fundert litt over kroppen og lurer på om jeg kan ha jernmangel..

På de siste fem årene har jeg vært gravid 4 ganger, mistet en gang og er gravid på nytt nå, 10+ uker.

Mellom han jeg mistet og datteren min på to, fikk jeg beskjed om å spise jerntabeletter og når jeg tenker meg om var jeg egentlig i god form. Etter hun ble født, sluttet jeg å ta jern og satte inn vanlig spiral. Kunne ha mens et par uker i slengen og har holdt på sånn til jeg fjernet spiralen i oktober, da hadde jeg normal mens og ble gravid med en gang.

Til saken; har vært slapp og trøtt i sikkert to år, lett irritert og slitt med å "tenke" over lang tid (på jobb) Mente det kanskje var fordi jeg ikke hadde jobbet på lenge, men var også trøtt hjemme som dagmamma. Måtte (og må) sove litt midt på dagen liksom..

Å gå tur har alltid vært det beste i verden, men nå er liksom ut døra et mareritt. Har hjertebank av å gå opp 6 trapper på jobben og peser som en hval.. trodde kondisen var utrolig dårlig og brukte den unnskyldningen, ikke det at jeg orker å tenke på å trene engang.

Har slitt med ekstremt behov for søtt og gjerne lakris ETTER at datteren min ble født. Lagt på meg 6 kg etter at hun kom til verden og jeg var nede i normalvekt, lite gøy.

Det jeg nå lurer på, er det lurt å begynne med jerntiskudd på egenhånd og satse på at det er problemet, eller burde jeg gå til lege først? Skal ikke til kontoll før 9. februar første gang, litt lenge til.

Kan jo hende jeg bare innbiller meg alt også?

Beklager at det ble litt langt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å begynne å spise mer av jernholdig mat? frem til du skal til lege :) så for å høre hva lege sier

Skrevet

Spiser egentlig godt med jernholdig mat.. derfor har jeg ikke tenkt så mye på det..

Drikker ikke kaffe heller.

Plagsomt å sovne i hytt og pine og føle seg helt fjern på jobb.

Men jeg dør jo ikke av å vente da, er ikke noe akutt

Skrevet

Nei, man kan jo få for mye jern og derfor anbefaler de ikke at vi spiser jerntilskudd uten å ha påvist lave jernlagre eller jernmangel.

men det kan det gjøre hos legen med en blodprøve, så det er ikke vanskelig å finne ut.

Du kan jo stikke innom de og høre om de kan sjekke det så kjapt som mulig?

Skrevet

Hei!

Ring til legekontoret og forklar situasjonen, og hør med de om det er mulig å få tatt noen prøver så fort som mulig. Ikke fordi det er farlig, men fordi du MÅ tenke på livskvaliteten din og ta hensyn til kroppens signaler. Ikke verdt å tyne seg selv rett i kjelleren...

Håper du finner fort ut av det, så du kan få det litt bedre:)

Skrevet

Behøver jo ikke ha noe med jern å gjøre, det kan være at du har mangel eller lavt nivå av B-12 eller kanskje det har noe med blodsukkeret ditt - du burde fått tatt en skikkelig test hos legen...

Lykke til =)

Klems

Skrevet

Og jeg ville ha ringt legen og fått time FØR den 09 februar =)

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...