Gå til innhold

noen her som har god peiling på hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har tre barn....under skolealder alle, og vi lurer på å skaffe hund.

tenker å vente to tre år.

Hvilken hund anbefaler du?

en familievennlig middels/stor hund som kan brukest som vakthund også...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Schæfer ;o)

Familien min har hatt 3schæfere. Og jeg skal ikke ha noe annet.

Men - istenfor å tenke rase og hva ANDRE anbefaler så tror jeg at dere burde sette dere ned og finne ut hvilken hund som passer DERE.

Hvor ofte kan dere gå tur, hvem er hjemme, hvor lenge er hunden alene hjemme, hvilke hunderaser takler å være alene hjemme og hvilke ikke, hvilke raser må ha mye mosjon, hvilke raser passer best til barna i deres alder ++

Å tenke DEN veien, istedenfor å tenke rase er bedre.

Det er en grunn til at jeg venter med å få en schæfer f.eks.

Jeg må ha stor hage, en større bil, må ha mere tid for at en evt hund skal få den mosjonen og kjærligheten hun ville trengt ++

Snakk med en veterinær - de er flinke til å gi råd.

:o)

Skrevet

Hei!

Vi har en 3-åring og fikk oss hund for 3 uker siden! Det er veldig koselig, sønnen min har stor glede av henne, selv om det kan gå litt hardt for seg av og til. :) Tidsmessig så er det ikke noe problem, men hun er ennå så lita at jeg ikke går turer med henne, bare en tur ut for å lukte litt. Ned til garasjen f.eks.

Hun er en dachs, jeg anbefaler den rasen på det varmeste, de har god selvtillit og er ikke spesielt nervøse. De er opprinnelig brukt til jakt, men nå er det mest strihårede dachshunder som brukes til det. Vi har korthåret.

Dachsen blir liten/middels, det kommer an på hva du regner, kroppen er middels, men beina små. :) Nå er dachsen kjent for å være gode "varslere", men dette er noe vi ikke har merket noe til, og ikke skal hun får lov til å utvikle den egenskapen heller.. Jeg er allergisk mot gneldrebikkjer..

Alt i alt så er jeg veldig glad for at vi valgte å kjøpe en hund nå, det er kjempekoselig! Jeg gleder meg til jeg kan begynne å gå mer tur med henne, tenkte det skal bli min lille fristund på kvelden. :)

Skrevet

Dette er kanskje ikke en vakthund, men

Anbefaler en Spaniel

Vi har en King Charles Cavalier spaniel...

Fantastiske hunder, godt gemytt, lette og dressere, og utrolig barnevennlige..

Det er ikke en typisk vakthund akkurat, men han sier i fra når det kommer noen i døra he he he

Og ikke minst , veldig søte da:)

Ellers er jo retriver et bra alternativ, om man ønsker en større hund

lykke til!!

Skrevet

som de andre over sier så er shæfer, ellers hadde vi fuglehund når heg var liten, husker ikke rase.. svensk lapphund kan også passe til familier men den trenger en del tur da..

selv har vi en chihuahua men det er kke akkurat en stor vakt hund:P

Skrevet

Gå inn på www.canis.no og ta rasevelgeren der. Er viktig å velge en rase som passer for akkurat dere.

Skrevet

Akkurat nå har vi en Riesenschnauzer, som jo absolutt er en vakthund.

Han er også veldig tålmodig med barn, men har behov for mye aktivisering.

Vi har også hatt Rottweiler og Doberman i familien og begge to var ypperlige familiehunder/vakthunder, men igjen de krever veldig mye.

Den absolutt ultimate familehund/vakthund synes jeg må være Bullmastiff. Den er riktignok ikke blandt de minste hundene, men den gjør mindre av seg enn f.eks en Golden e.l.

Den er rolig og avbalansert, snill og tålmodig, krever ikke de helt enorme mengdene med fysisk utfoldelse(det betyr ikke at de ikke setter pris på en fjelltur nå og da), sover lenge om morgenen(!!), og vil aldri la noe hende med deg eller de du er glad i. Anbefales.

Hmm, glemte å skrive at den også er fryktelig sta, så den krever en del tålmodighet i oppdragelsen.

Skrevet

ta en kikk på australsk terrier..

Skrevet

Jeg vil bare signere det med rasevelgeren på www.canis.no. Under hunderaser, finner du rasevelger. Her må du taste inn forskjellige kriterier som er viktig når det gjelder valg av hund (f.eks hvor mye pelsstell du orker, hvor mye tur osv). Det er en god hjelp!

Jeg er veterinær og har dessverre sett altfor mange som har valgt feil rase og fått problemer pga det. Mange har hatt hund før, men annen rase og så er de kjempeoverrasket når denne hunden ikke er helt lik som forrige hund.... I tillegg: det som passer perfekt for én barnefamilie, behøver ikke passe for en annen. Forsøk rasevelgeren, der får du hvertfall noen tips til hva du bør tenke over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...