Gå til innhold

Knipsing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert tatt opp før og vært debattert flittig vil jeg tro men jeg spør likevel; er dette så vanlig som jeg har fått inntrykk av den siste tiden?

Har aldri gjort det på sønnen min (2år) og kommer heller aldri til å benytte meg av en slik form for oppdragelese da jeg faktisk er sterkt imot det. Men denne uken har jeg oppdaget at 2 vennepar(som ikke kjenner hverandre) praktiserer dette. De ene knipser datteren på hendene og det andre paret på hendene og på munnen fordi hun er inne i en periode hvor hun roper noe fryktelig til tider.

Jeg ble ganske paff når jeg oppdaget dette og jeg syns oppriktig synd i barna.

Så spørsmålene mine er egentlig; er dette noe som er allment godtatt? Hun ene jobber i bhg og min skal begynne til høsten der; er faktisk redd hun skal gjøre det på han da... Er dette definert i loven- altså går knipsing under vold? Og til slutt; ville dere sagt noe eller bare oversett det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste gangen jeg knipser fingrene, er når jeg kaller inn bikkjene, mye lettere enn å rope på dem. Knipser aldri på noen fysisk, det anser jeg som høyst unødvendig. Hadde jeg sett noen knipse på min datter, hadde jeg blitt rasende.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke akseptert å knipse. Selvfølgelig er det ikke lov å knipse. Høyesterett har gjort det klart. Det at en som jobber i barnehage gjør dette er direkte trist. Og jeg ville ha sagt noe.

Skrevet

jeg mener man lærer barna at det er helt OK å bli fysisk voldelig hvis noen ikke hører... det er ikke ulovelig mht, sine egne barn. men i det offentlige er all fysisk "straff" forbudt...

vet ikke om jeg hadde sagt ifra...(kommer an på hvor gode venner vi hadde vært)

jeg hadde iallefall ikke vist meg enig i det, for det er jeg absolut ikke!

jeg mener vi er de eneste store forbildene barna har de første leveår, og de gjør som vi gjør, ikke som vi sier.........

Skrevet

før jeg fikk barn synes jeg at knipsing var helt ok. prøvde det èn gang på datteren min og det føltes HELT feil!!!!!!! det gjorde jo vondt for lille jenta mi, og blikket hennes (forbauset, overrasket, lei seg, redd) vil jeg aldrig se igjen.

Skrevet

Nei, knipsing er ikke greit. Heller ikke klaps, slag eller andre fysiske "ting". Heller ikke skriking og kjefting. Kun det å forklare overfor barnet at det og det var feil, evt timeout etc. Supernanny har mange gode tips! Alle kan imidlertid få begeret overfylt, og gjøre en feil, men det er ikke riktig å ha det som en del av oppdragelsen. Sikter til fortvilte mødre som har kløpet barna sine (her inne), og som var fortvilt pga det. Greit var det selvfølgelig ikke, men gjort er gjort. Man må bare si unnskyld, og gå videre, og forsøke at det ikke skjer igjen. Jeg hadde sagt fra, og mer enn det, om barnehageansatte hadde kløpet eller knipset barnet mitt!

Skrevet

Takk for svar:=)

Barnet mitt går enda ikke barnehage, men skal begynne i den bhg der hun ene jobber. Hadde hun knipset barnet mitt der, eller andre steder så hadde jeg selvfølgelig ikke holdt fred for å si det sånn. Jeg lurte mer på om dere ville sagt noe i den settingen hvor en har disse på besøk hjemme hos seg selv og de begynner med å knipse barna sine når de ikke hører etter? Er det sånt en ikke legger seg bort i eller hva mener dere? Tror neppe at de slutter med det bare fordi jeg sier min mening, så oppnår vel fint lite.

Og flott å høre at knipsing er ulovlig også i følge loven. Var usikker på hva som gikk under hva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...