Gå til innhold

Hjelp meg litt her...ang venner til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår (7 år) har en kompis han er mye med. Han (kompisen) ringer hele tida...og det eneste han skal når han er her er å spille nintendo ds. Hvis jeg sier de må opp på rommer og leke, så går han gjerne hjem...

Vi har sagt at gutten vår må prøve å være med litt andre barn også.. Ingen andre i klassen vil være med han her kompisen, så hvis gutten vår er med han leker de ikke med noen andre. En gang gikk de til en annen gutt og han ville ikke være med gutten vår fordi han var med han her kompisen... Grunnen til at de ikke vil være med han er at han tisser på seg hver dag. Og det kjenner jeg jo begynner å irritere meg litt også...for nå har han tisset ut senga her hjemme 3 ganger fordi de sitter der og spiller. Men han sier ikke i fra...og vi kjenner bare at det stinker tiss når han er gått...Jeg har til og med spurt han de siste gangene om han må på do, og den ene gangen sa jeg at han måtte gå på do før de begynte å spille...

Det er jo egentlig bra at gutten vår leker med han og. Han sier at alle sier han tisser p¨seg, men at han later som han ikke gjør det slik at ikke han kompisen skal bli lei seg. Og det er jo en veldig fin tanke av gutten vår...men så er jeg liksom litt redd at til slutt vil ingen være med han heller lenger...Men er liksom ikke så lett å snakke med gutten vår om det. For vil jo ikke at han skal nekte å være med han, men vil jo ikke at han skal bli fryst ut av andre kompiser selv heller...

Hva hadde dere sagt/gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ser ikke at innlegget kom inn på skravlesida...så nå må jeg svare meg selv for å se om det kommer inn da...

Skrevet

Jeg hadde gått veien om mora til gutten, og snakket med henne. Tydelig at gutten har et problem med dette, og faktisk kanskje trenger medisinsk hjelp.

Kanskje bør han bruke en bleie for større barn, eller ta medisiner som forhindrer at han produserer så mye urin på dagtid. Det finnes tabletter for dette.

Skrevet

Det var faktisk det første som slo meg også. Det finnes hjelpemidler som ingen trenger å vite noe om, og gutten kan få et normalt sosialt liv! Jeg hadde nok gått veien via mor, og snakket med henne om saken:) Og du har en flott gutt med store empatiske evner må jeg si!

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde også snakka med mora. Med det ang tissingen. Slik kan dere jo ikke ha det. Og stakkars gutt. Så stor, og enda ikke klarer å holde seg tørr. Enten så må det jo være medisinsk årsak; og da er det jo hjelp å få, slik som de andre nevner her. Eller så må det være enmåte å få oppmerksomhet på? Hvordan har han det hjemme? På skolen? Jeg mener at kommer han for å besøke en venn, kan han ikke bestemme: Enten så spiller vi ellers går jeg hjem". Det blir også feil i mitt hode.

Flott gutt du har da, som tenker slikt på andre i så ung alder. Må bare fortelle gutten din at han ikke har noe ansvar overfor den andre gutten. Tenker litt hvis det er slik at din gutt er med han av dårlig samvittighet for hvis ikke så vil denne gutten være alene. Og hvis da denne gutten vet om det, og er redd for å miste han også så kan det jo være at han bestmmer litt vel mye, i frykt for å miste sin eneste venn? Men fortelle gutten din at han har lov til å være med hvem han vil ellers også. Og kanskje invitere noen andre hjem til dere?

<

Skrevet

ja...det som er problemet da er at de er utenlandske. Så mora kan veldig lite norsk...og jeg snakker liksom aldri med henne. Så er litt vanskelig å ta opp noe slik også. men, forsåt jo at jeg burde gjort det...

Skrevet

Da går det an å snakke med helsesøster kanskje? Om du forteller hvordan du opplever dette og hvordan du ser det, så kan hs ta det videre:)

Utover det er det ikke farlig å snakke med utenlandske, men språkbarrierer er ikke alltid lieke lett, skjønner det!

Jeg blir nå stadig vekk rørt av denne gutten din, jeg:)

Skrevet

Kan faren mer norsk? Eldre søsken? Noen andre i omgangskretsen deres? De fleste ulendinger er jo bare hyggelige å snakke med, men skjønner det kan være vanskelig med språkproblemer. Ting kan bli veldig misforstått også. Men de må vel ha opplevd at han tisser på seg? Snakker han godt norsk selv? Går kanskje ann å snakke med han selv?

Går ann å snakke med helsesøster ja. Går jo utover ting på skolen også dette. Og helsesøster vet kanskje om en tolk hun kan ta med seg, og snakke med moren. Slik at gutten får hjelp.

Skrevet

Tror faktisk jeg tar kontakt med læreren,jeg. Så kan jeg si til henne hva gutten vår forteller ift at ingen vil være med han kompisen. Og at hun kanskje kan ta det opp med de andre barna og han gutten det gjelder. Det er ikke alltid like lett å vite hvor jeg har hun læreren, så håper ikke hun tar det opp feil.

Faren bor ikke her i landet...så ingen hjelp der heller.

Nå er forresten gutten min hos han ene som sa nei den gangen, fordi han hadde med seg han komipsen sin. Men før han gikk var han litt redd for at han ikke ville være med han...siden han ikke ville det sist. Så gutten min forstod ikke at det er han andre han ikke ville være med...og han forstår liksom ikke helt at ingen andre ikke vil være med han...bare fordi han tisser på seg...

Og...jo mer jeg tenker på hvor snill gutten min er med han kameraten, jo mer stolt blir jeg faktisk av han:) Og...enda verre er det å snakke med han om det. For for han er det jo ingen problemer å være med ham, og jeg vil jo ikke få han til å finne problemer med andre så lenge han ikke ser det selv...Hvis dere forstår??

Skrevet

Jeg ville også ha snakket med helsesøster, og fått råd av henne. Eller evt lærer (Den som du føler er mest aktuell her).

Ellers har jeg et tips til deg for å bedre det litt for dere. Du kan sy et sengeteppe med et slags plaststoff (2-3 tisselaken fra sparkjøp) under.Så beskytter du i det minste sengetøyet).

Eller du kan gjøre som meg : Jeg har gitt ungene forbud mot å leke/sitte i sengene når de har besøk. Da må de sitte på saccosekkene de har på rommene sine. Saccosekkene har sånt skaistoff, som lett kan vaskes over med klut.

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...