Juni prinsesse Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Huff.. Av og til så føler jeg meg litt for gammel til å gå gjennom dette... Men så tenker jeg på at det er jo mange flere enn meg som har gjort det før meg, og som sikkert går gjennom det nå også. Og da begynner jeg å lure på om det bare er jeg som er så dårlig satt sammen at jeg er så trøtt og slapp og sliten... Kommer nok til å be legen om en sykemelding når jeg skal dit på tirsdag, slik at jeg slipper å gå hele dager på jobb. Men så begynner jeg igjen å lure på om det er slapt av meg, og om jeg bare burde holdt ut... Skulle gjerne hørt fra flere som er i midten av tredve-årene, hvordan dere har det, om dere bare synes dette er moro og enkelt, eller om noen av dere har det litt som meg... M )
AdrenaLine Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er 33, men må si at jeg tror dette egentlig ikke har noe med alder å gjøre. Tror man kan bli sliten uansett alder, men samtidig også være opplagt når man er 40. Kjenner begge varianter Selv så har jeg vært 50% sykemeldt i 6 uker nå pga tretthet og kvalme. Kan anbefales om alt føles stritt og slitsomt. Men nå er jeg endelig mer opplagt så nå er det tilbake til 100% jobb
sonatine Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Hei! Jeg er 38 og har også tenkt mye på at jeg er gammel, i dette svangerskapet. Formen er bra, men jeg blir veldig sliten av jobben, og av at jeg på grunn av mine to andre barn sjelden får hvilt meg. Kunne også tenke meg litt redusert arbeidstid, men vet at det ikke finnes noen vikar, så jeg prøver å holde ut i det lengste.
Anita*født* Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Jeg blir 36 i slutten av februar og jeg merker at jeg har mer vondt i bena og blir fortere sliten,og jeg jobber 100%. Er med på den tanken at man kjenner seg gammel,men neste dag så ung så ung.. *SS*
AdrenaLine Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 ...ikke BARE har med alder å gjøre er vel det jeg mente å si
Juni prinsesse Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er med på tanken om at det ikke bare er alder.. I de aller fleste andre tilfeller føler jeg meg jo ikke gammel. Jeg blir 36 om en uke forresten... Men det er jo et faktum at det er lettere å tåle påkjenninger på kroppen når man er yngre også da. Men mest sannsynlig er jeg bare litt uheldig. Samtidig er jeg jo også heldig, da jeg ikke har noen andre problemer. Ikke vært kvalm eller noen ting. Og snart kommer våren og lysere dager, og da blir alt mye bedre med det samme uansett ) Hvor langt var du da du var sykemeldt, og hvor langt er du kommet nå? Jeg er i uke 19 nå.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Hei HI Jeg er bare 28, var 25 første gang jeg var gravid. og jeg må bare fortelle deg at den følelsen av å være utslitt og utmatta kan man veldig gjerne ha selv om man er yngre også. Jeg var dessverre sykemeldt store deler av forrige svangerskap, først pga kraftig kvalme og så siden jeg ikke fikk sove på 5 måneder. Og jeg var da i relativt god fysisk form før svangerskapet, i teorien skulle jeg jo ha klart meg helt fint:) Men, uavhengig av alder, svangerskap kan oppleves som en kjempebelastning for kroppen. Og heldigvis er det ikke slik at man nødvnedigvis får like svangerskap om man får flere barn. Håper du føler deg bedre snart, selv om du er "gammel" (bare ment på tull det siste).
Jippi74 Skrevet 16. januar 2009 #8 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er 34 og merker at jeg slett ikke klarer så mye som før jeg ble gravid. Vet ikke om det hadde vært annerledes om jeg hadde vært yngre, men det har vel egentlig ikke så mye å si. Det viktigste er at en tar godt vare på seg selv og barnet. Jeg bestemte meg tidlig for at den dagen jeg ikke klarte noe som helst når jeg kom fra jobb, så skulle jeg sykemelde meg. Har et barn til å ta vare på, og det er ingen som tjener på en en sliter seg helt ut. Men dette er selvsagt veldig individuelt, og avhengig av hvilken type jobb en har. Jeg er i uke 24 og ble 50% sykemeldt denne uka. Ser frem til litt roligere dager!
Ooops I did it AGAIN Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 Tror det er ganske individuelt jeg.. Men jeg merker at jeg ikke "takler" hverdagen like godt nå som da jeg var 23.. (første sv.skap). Er altså 12 år siden sist. Jeg er trøtt og slapp og kan sove 12 timer døgnet uten problem..og likevel blir jeg ikke uthvilt. Har forsøkt å "presse" meg ifht jobb, men hvem i all verden takker meg når jeg er utslitt? Ei venninne som sa til meg for noen dager siden "Slapp av så mye du kan. Er bare menneker som trenger en unnskyldning for å hvile når de bærer fram avkom".. Alle får vi høre at det ikke er en sykdom, men jammen tar det på innimellom... Har en fysisk krevende jobb og har væt sykemeldt et par uker pga bekkenplager. Håper å komme meg i jobb igjen snart, men har vært utrolig deilig å slappe litt av:)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 hm.. så ikke ut som innlegget mitt ble registrert...
majsen81 Skrevet 17. januar 2009 #11 Skrevet 17. januar 2009 Jeg er 28 år og totalt utslitt! Det har jeg vært hele svangerskapet. Jeg har en sunn livstil, og var i relativt god form før svangerskapet. Jeg tar mine vitaminer hver dag og spiser sunt. Det å være sliten er helt individuelt, uansett alder. En kollega av meg er gravid i uke 32, hun er 39 år gammel, har små barn hjemme, jobber 100% og spretter rundt på kontoret som en gaselle...!! Jeg blir virkelig misunnelig av å se på henne, hun stråler:) Dette har hun gjort hele svangerskapet. Jeg derimot, er yngre, kortere på vei i svangerskapet og er sykemeldt 20% for å få dagene til å fungere.. Noen dager er veldig gode, masse energi og jeg er virkelig produktiv, men flesteparten av dagene er tunge og trette. Håper dette snart gir seg og at energien plutselig dukker opp:) Jeg vil uansett stå med åpne armer og ta den i mot med glede den dagen:) Lykke til, jenter!
Lillegull06 +aprilvidunder09 Skrevet 17. januar 2009 #12 Skrevet 17. januar 2009 Jeg er 26 år og er kjempe sliten og føler meg "gammel" i dette svangerskapet, så dette har vel ikke noe med alder å gjøre.. Merker veldig godt forskjellen fra forrige svangerskap og til nå, men det har kanskje noe å gjøre med at forrige gang var jeg førstegangsf. og jobbet, dvs jeg visste at jeg kunne få sykemelding hvis jeg hadde behov for det. Nå derimot har jeg en aktiv 2,5 åring som vil ha mammaen sin når han kommer hjem fra barnehagen, og jeg studerer så sykemelding er ikke et alternativ.. Jeg sover ikke noe særlig om natten og sliter litt med bekkenet så da er det jo ikke så rart om man føler seg trøtt, sliten og "gammel". (Er forøvring i uke 27) Hvis du føler at du trenger litt kortere dager/mindre å gjøre så hadde jeg forklart dette for legen og skaffet meg en sykemelding. Ingen som tjener på at du sliter deg ut... Lykke til videre i svangerskapet.
sol og varme Skrevet 18. januar 2009 #13 Skrevet 18. januar 2009 Jeg er snart 35 og er 5 mnd på vei med nr. 4. Har jobbet 100% i barnehage fram til nå, men imorgen sykemeldes jeg 100% fram til permisjonen starter. Sliten, ja...har liksom 3 fra før av som trenger sitt...minsten er nå 14 mnd så jeg var liksom "nettopp" gravid. Men det skal bli godt å bli sykemeldt, har ingen dårlig samvittighet i det hele tatt...skal bare bli godt å få slappet av og gjort ting i huset og utenfor når jeg selv orker det... Litt godt også - legen min har spurt en god stund nå om jeg ikke snart begynner å bli klar for å sykemeldes - men sta som jeg er så har jeg villet vente litt til...så nå jeg nå ringte på fredagen og sa ifra så ble hun godt fornøyd. Kos dere resten av svangerskapet
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 18. januar 2009 #14 Skrevet 18. januar 2009 Hei Jeg er 34 og førstegangsgravid. Har igrunnen hatt en fint svangerskap så langt ( eller kort, er bare i uke 14). Ikke hatt nevneverdig kvalme. Mitt problem er søvnløshet. Våkner hver natt i 2-3 tiden og får ikke sove igjen før borti 7. Kan da sove til 9-10. Er håpløst å kombinere med dagvakter på jobb. Er derfor sykemeldt 50 %, jeg fungerer da fint på kveldsvakter og en og annen dagvakt innimellom. Ellers er jeg konstant forstoppet !!! Herlig:-) Men jeg klager ikke da barna, venter tvillinger, er VELDIG etterlengta. Håper bare dette går bra helt til mål !! Klem fra meg
MinnieMe Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har akkurat fyllt 36 og skal ha mitt første barn i mai. Gikk nesten to mnd før jeg skjønte jeg var gravid (tenker i ettertid på hvordan det var mulig...) og var deretter kvalm og uggen og trøtt fram til ca rett før jul (t.o.m. 4 mnd). Og etter det har jeg vært i storform ) Og bare nyter tiden fremover nå, regner med det blir tyngre etter hvert. Jeg er ikke sliten, jeg sover like mye (lite) som før graviditeten og har masse energi til hverdagslige ting (husarbeid, turer med hunden min, sosiale sammenkomster osv). Nå er jeg så "heldig" at jeg jobber bare 3 dager i uken pga en skulderskade jeg holder på å trene opp, og vil nok være delvis sykemeldt fram til fødselen, og jeg tror det er derfor jeg er såpass god form i selve svangerskapet. Graviditet er ingen sykdom, men det er faktisk ikke det å være utslitt heller... Men man kan bli syk av å være utslitt. Så dersom man er sliten så synes jeg ikke terskelen for å høre om det mulig å få sykemelding bør være så høy. Det blir uansett en krevende periode når babyen er kommet ut, hvorfor skal vi ikke kunne ta vare på oss selv fram til da? Som noen andre skrev lenger opp her, hvem takker oss for å komme hjem utslitt hver dag etter jobb og ikke ha overskudd til verken seg selv eller resten av familien. Som regel ingen... Og et godt ordtak er vel at man ikke trenger å leve for jobben, men å jobbe for å leve (litt satt på spissen, men kanskje viktig å tenke på når man går gravid og ting ikke alltid er så enkelt, selv om det er livets største vidunder vi er med på ) Lykke til uansett, håper du får energien tilbake, enten av seg selv eller for at du får mulighet til å roe tempoet litt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå