♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Fikk en melding av bf i går om at hans far var gått bort. han kom i dag og forklarte dette til vår felles sønn. Han er 6 år gammel og har hatt et godt forhold til sin farfar hele tiden! Bf spurte meg så om det var greit at han ble med på en åpen kiste på mandag, men jeg kjenner at jeg er litt i mot det, men er jo samtidig litt opp til hva 6åringen vil da.... Og han sier han har lyst. men hvor mye skjønner en 6åring av dette.. Han skal jo være med på begravelsen men det er jo om en uke og dette er på mandag.... Hva synes dere og hva hadde dere gjort.... ?? Det virker ikke som at han har registrert det enda for han sitter her å spiller, men kan jo hende at han ikke har skjønt det enda!!!
Musemor med tre søte små Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Min farmor gikk bort når jeg var 10 og mine foreldre syns jeg var for ung dengang. Noe jeg er helt enig i. Hadde nok ikke latt ham være med på det. Hadde nok tatt det opp med BF.
solemio Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Jeg syns sønnen din skal få være med på dette, jeg, hvis han selv vil det. Barns måte å sørge på er akkurat like forskjellig som vår måte å sørge på, men de hopper mer inn og ut av følelsene sine, om du skjønner. Sånn jeg ser det er døden en naturlig del av livet, og han er heldig som har en pappa som har overskudd i en trist tid til å la sønnen deres dele dette med ham.
Koala *g07* Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Her vil du helt sikkert få forskjellige meninger. Jeg husker når farmor døde, så skulle "alle" se henne, jeg var da 10 og pappa sa jeg kunne velge selv, men nevnte at jeg burde tenke over om jeg ville huske henne som den hun var, eller kanskje få et minne av en dødsmaske. Jeg valgte å ikke se henne. Jeg er faktisk veldig enig med han i dette. Dette gjorde også at da pappa døde, valgte jeg å ikke se han, men huske han som den pappaen han var gjennom de årene jeg fikk med han. Jeg har ikke angret på dette valget. Jeg synes du skal tenke igjennom hva du synes selv, og kanskje snakke med gutten din. Om han er gammel nok eller ei, er et valg dere foreldre må ta. VIktigst er å ikke sette han i en klemme på hva han bør velge.
Trouble Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Mine to barn på 9 og 7 har begge sett oldeforeldre i kiste. Snuppa for første gang da hu var 7, da ville ikke poden noe som var helt grett. Hu hadde absolutt ingen problemer med det... "oldemor var så fiiin mamma..." var kommentaren hennes da hu kom hjem. Hu hadde på forhånd laget en tegning som hu fikk legge i kisten, og hu strøk og "koste" med oldemoren som hu sa. En tid senere døde den andre oldemoren... snuppa var helt klar på at hu sku være med denne gangen og! Poden var litt mer usikker (var da 6 år som din sønn, og var/er skikkelig følsom) men bestemte tilslutt at han iallefall ville være med på sykehuset. Snuppa var denne gangen inne nesten hele tiden... og var og med på å lukke kisten (har en meget bestemt datter så det var ikke snakk om at hu sku ut av rommet når de gjorde det)...Poden satt lenge og vel på "venterommet" og tenkte som han sa... og rett før det hele var over så tok han meg i hånden og sa: "kom mamma, nå sier vi hadet til ollo". Han gikk rett bort til kisten, la tegningen nedi og strøk henne på kinnet. Etterpå fortalte han at han var glad han hadde sagt hadet til oldemoren... Så jeg personlig mener at om unger har lyst til å ta ett siste farvel (utenom begravelsen) så må de få lov til det. Ingen av mine har tatt "skade" av å se døde mennesker, er jo tross alt en "fin" måte de blir fremstilt på. Ungene har heller aldri gitt utrykk for at de helst skulle latt være å se, er heller motsatt Lykke til med valget
lego Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Jeg hadde latt mitt barn få se den døde, så lenge barnet selv ville det da. Så lenge den døde sovnet stille inn el så er det faktisk ganske pent å se den døde. Ser veldig fredlig ut. Jeg så farmor i kisten da hun døde, og selvom jeg var noen år eldre enn din sønn så angrer jeg ikke i det hele tatt. Og det er ikke noe skummelt over den situasjonen i det hele tatt. Niesen min så sin oldemor også, og etterhva jeg vet så har ikke hun hatt noe problemer med det heller. Og hun var da på alder med din sønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå