Gå til innhold

Barn er seksuelle vesener.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er det viktig at foreldre forstår og setter seg inn i. Det innes mange bøker om temaet som kan være verdt å lese. Allerede i mors liv kan en guttebaby få ereksjon og etter et par måneder har man sett at jentebabyer kan bli våte av fysisk stimuli. Barn vil utforske sin seksualitet og hvor grensene for denne utforskingen går er det voksen personer som må sette.Å leke med hverandres kjønnsorganer kan være helt uskadelig for barn. Men hva med å ligge nakene oppå hverandre og etterligne samleie bevegelser. Og hva med å putte ting inn i jentas vagina. Dette må tenkes gjennom i forkant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et vanskelig tema. Hvordan la barn utvikle et sunt forhold til sin egen seksualitet, slik at de slipper aa skamme seg over den slik mange som vokste opp foer i verden gjoer, samtidig som man ivaretar at barn faar vaere barn. Det synes jeg er vanskelig.

Skrevet

Dette er et veldig vanskelig tema. Hvor går grensen mellom fri lek og voksenverden? Hva er press for et barn på 4 ? Jeg har lest flere bøker om temaet og kan ikke bli klok på hva jeg selv føler og mener.

Skrevet

Her i huset sier vi til gutten på snart 4 at han skal kose sin egen tiss i senga si (ha har en tendens til å gjøre det foran folk og i sofan mens vi sitter sammen med han) Vi kjefter ikke, men sier rolig at han må gjerne kose med tissen, men det gjør man alene i senga. Vi har og fortalt han at ingen skal gjøre vondt med tissen eller rompa hans, og at han må si i fra til en voksen som mamma og pappa om noen gjør det. Han kan plutselig rope ut "se, tissen min er stor mamma! Det er godt" Da svarer jeg bare. Ja, det var den gitt! eller noe i den dur. også gjør vi ikke noe mer ut av det.

Men ang "samleie" og penetrering hos barn vet jeg ikke helt hva jeg synes. Jeg jobba i en bhg hvor 3 barn, to gutter og en jente lekte med tissene til hverandre. Det fikk de lov til, men det var regler. Leker o.l skulle ikke inn i tissen eller rompa.. og det var bare lov å kose med hendene og tissen. Jeg personlig er veldig glad for at jeg ikke jobba på den avd, for jeg synes det var litt på kanten. Samme barnehagen hadde seksualundervisning for 4åringene hvor de lærte om kjønn og kjønnsorganer, at det er ok og like jenter og gutter, navn på kjønnsorganene, at voksne og barn ikke skulle kose med tissene til hverandre osv. voksne med voksne og barn med barn. Detta var en barnehage som fulgte jesper juuls pedagogikk. At de fikk snakke om seksualiteten sin synes jeg var bra, for det viste seg at alle tenkte på tissene sine og hadde følelser kobla til det.

Skrevet

Innlegget ditt viser jo nettopp hvor vanskelig dette temaet er. Jeg syntes din regel hørtes fin ut. Og jeg syntes du behandler problematikken klokt.

Dette med barnehagens regler er jeg kanskje litt mere tvilende til.

Det er fint at de lærer at voksne og barn ikke skal dele seksualitet, men barn og barn vil jo kun fungere om barn er like modne i sin utvikling og at de er i omtrent samme aldersgruppe. En gang må jo også dette ta slutt, da vi ikke ønsker barn på 11 år som leker med hverandres kjønnsorganer.

Skrevet

Ja,jeg synes det er veldig vanskelig. men godt å høre at du er enig med oss i den regelen vi har her hjemme.

Vi er veldig kjærlige med hverandre jeg og mannen, vi kysser , klemmer, blunker og gir et kjærlig klyp til hverandre foran barna, for dem er det helt naturlig. Vi har og et helt naturlig forhold til nakenhet og er nakne når vi sover og barna ser oss nakne hver dag tenker jeg.. De kan godt dusje med en av oss om morningen f.eks. Jeg tror det er viktig for å ikke gjøre kropp til noe skamfullt man skal skjule.

Jeg lurer på hva vi gjør om vi finner gutta som 11åringer, lekene med tissen til en venninne eller venn.. Nei, det er ikke så lett altså. Men det viktigste tror jeg er åpenhet og signaler om at det er helt fint å ha et seksualliv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...