Gå til innhold

har ikke badet henne enda :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun er 2 uker gammel, men jeg vasker henne bare av og til med klut i håret og ansiktet og resten av kroppen..

tør ikke bade henne. er så redd hun skal få vannskrekk. tenkte å ta henne med i dusjen.. for da holder jeg henne inntill meg å det er ikke så masse vann på en gang.

er så lite tak i meg når det gjelder masse sånne ting :( vet ikke hva som skal til for at jeg skal skjerpe meg..

hun lukter alltid godt.. alltid rent tøy og tørre bleier..

men er det helt på trynet av meg å bare vaske henne med klut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de er jo ikke mye skitten da, men du må jo uansett bade henne etterhvert! jo lenger du venter jo større blir henne og skjønner mer. Er ingenting å være redd for, bare ta litt vann i stampen/vasken og legg en våt klut over magen hennes, da føler ikke hun seg så "naken". Var det jordmor sa til meg på sykehuset i hvertfall:) det går veldig bra skal du se!!

Skrevet

Jeg håper du kødder?

Babyer elsker å bade. De har badet i 9 mnd.. Legg henne ned i vannet og hun kommer til å storkose seg, og du må selvfølgelig holde henne hele tiden. Og pass på at vannet er passe varmt.

Skrevet

Får da vel ikke vannskrekk av å bade så lenge du tar det forsiktig første gangen. Det anbefales jo å bruke Tummy Tub så slipper babyen legges bakover når den bader. http://www.tummytub.no/

Skrevet

Babyer ligger i fostervann,så vannskrekk har de ikke.Det er lettere å miste henne ned i dusjen enn å bade henne.

Skrevet

Det gjorde jeg også i begynnelsen, jeg turde ikke bade henne :) Hun var så ren og pen til en hver tid likevel :) Bruk den tiden du trenger.. Men husk at hun lå i vann 9 mnd i magen din, så vannskrekk er neppe noe å bekymre seg for :)

Skrevet

Selvfølgelig kan en klut med vann gjøre samme nytten. Men de fleste babyer liker å bade. For all del, ikke ta med babyen i dusjen. Du har vanskelig for å kontrollere varmen, du får ikke vasket den ordentlig og den får vann i øynene. Lykke til. PS. Har du ikke en mann, eller en mor eller en søster eller ei venninne som kan være der og støtte deg de første gangene?

Skrevet

dere har så rett så rett :) selvfølgelig er hun vant til å ligge å duppe i vann.. er bare jeg som tenker mitt.. førstegangsmor.

samboeren min spør nesten hver dag om vi ikke skal bade henne snart. er bare jeg som utsetter det.. først ville jeg ikke pga navlestumpen, men den er jo falt av nå.. så nå har jeg ikke noe unnskyldning.

jeg må nok bare ta meg i nakken å få vasket baljen å putter ho oppi.

har sånn temperaturmåler som tåler vann så det skal jo gjøre saken enklere da..

HI

Skrevet

Det er har ikke noe hastverk. Men syntes du skal fylle balja, og få samboern din til å hjelpe deg. Det kommer til å gå så bra. Første gangene behøver du jo ikke vaske så mye. Bare la babyen bli våt over hele kroppen. Lykke til.

Skrevet

ofte av grunnene til at babyer skriker når de bader når de er så små er fordi magen ikke får vann på seg. Så vist du passer på å få magen under vann også, så går det nok helt fint:D

Fikk du ikke opplæring i å bade henne på sykehuset da? De spurte meg nå som jeg fikk nr 3 også om de skulle vise meg det siden det var 7 år siden sist. Men jeg sa det kan jeg så det går bra :)

tummytub er jo også fin å bade i. Litt ekkel å få vasket skikkelig over når de er veldig små, men min sin han elsket den fra dag en han. I balja skrek han første badet, så brukte jeg tummytub neste gang å da koste han seg og ikke et lite skrik engang. Det er en slags badebøtte som de sitter i. De liker den for det blir som å sitte i fosterstilling i mors liv har jeg fått hørt.

Da han var liten og ikke holdt helt nakken enda så holdt jeg han under armene, og støttet hodet med fingrene.

Skrevet

trenger ikke mye vann oppi.... bare så det dekker bena og bittebittelitt oppå magen;)

jeg badet min sønn sjeldenet også, grunnet atopisk eksem... helsesøstera maste på meg hele tiden og sa jeg måtte bade ham hver dag eller annenhver dag... det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre det.... til slutt bare nikket jeg, gadd ikke si noe til hu.. og hver gang vi er på helsestasjonen skryter hun slik av huden hans! mykeste og fineste huden hun ser der oppe... HMmm wonder why!

Skrevet

Foer i verden badet de jo ikke babyene foer etter navlestumpen datt av, saa at du ikke har gjort det er nok ingen krise.

Men med tanke paa vannskrekk sa er jo en nyfoedt vandt til aa vaere i vann.

Skrevet

Det er helt klart at vi bader barn for mye i vårt samfunn. Hadde selv store plager med atopisk eksem, da dette er veldig arvelig bader vi kun når håret er fett. Ellers bruker vi klut. Selv om man ikke bruker mye såpe, tørker det ut huden. Det blir litt annet med de som ikke har sånt dritt i familien, de kan sikkert kose seg med bad hver dag.

Skrevet

j fikk ingen hjelp av noe slag på sykehuset.. rakk ikke å spise før samboeren kom. for de mente at nå som jeg hadde fått barn så burde jeg forstå at mine behov kom til slutt.

da jeg spurte om hjelp til bading så ble jeg bare ignorert. hun jeg lå på rom med reagerte også kraftig på dette,

jeg dro hjem en dag før pga jeg følte meg så utrolig alene. da kunne jeg heller være hjemme med samboeren å få hjelp der

HI

Skrevet

Hvis du er så redd for å bade den lille jenta di, hvorfor lar du ikke samboeren din gjøre det?

Så kan du etter ei stund gå ut på badet til de og se for deg selv hvordan hun elsker å bli badet.

Skrevet

hvilket sykehus du fødde på da? fikk ikke spist? jeg var på barselhotell og fikk ikke ta med ungen min, så de på vaktrommet måtte passe han. Så der var det bare å trille han inn og gå å spise.

Må si du fikk dårlig behandling ja...

Lå på barsell med de to første, fikk like mye hjelp der også.

Skrevet

det har jeg faktisk ikke lyst til å si.. vil ikke lage dårig rykte heller.

barselhotellet var ikke åpent pga ferie.. så jeg delte rom med ei anna som hadde født.

så samboeren måtte innfinne seg i besøkstidene. det syns jeg var skikkelig ille. ikke noe gøy for han å reise hjem med ei gang han har sett datteren sin for første gang .

fikk også sånn kjema jeg skulle krysse av amming og bleier, men det fikk jeg ikke beskjed om før dagen etter. så jeg hadde jo ikke gjort det, men likevel så klarte de å bli sure. de sa at det var veldig veldig viktig. at det ikke var noe særlig greit av meg å glemme å krysse av. men jeg hadde jo ikke fått beskjed om det. de la bare masse kjemaer i den tralla hun sov i.

HI

Skrevet

Herregud... Det der hørtes helt sykt ut! Det synes jeg du skal gi beskjed! Tydlig at de har ulik policy på sykehusene da... På Stavanger Universitetssykehus, så fikk pappa`en være der hele døgnet om han ville, fikk tilbud om seng også (men da måtte man ha enerom). Og var ingen som ble sure om jeg gjorde noe feil iallefall... Jeg synes du skal ta det opp med sykehuset du fødte på jeg!

Skrevet

Nå skal jeg fortelle deg en liten ting. Da min gutt ble født, gledet jeg meg sååå mye til å bade ham fordi alle sa at babyer eeeelsket det. Men jeg ville også vente til navelstumpen datt av. (fikk forøvrig heller ikke noen opplæring på sykehuset. fant ikke ut før etter jeg hadde kommet hjem på barsel at det burde jeg ha fått, men men...)

Men det tok 2 sek i badevannet før den lille skrek, å ble illsint. (ja jeg skjekket temperaruren som var helt fin) prøvde noen ganger, men syntes ikke noe om det. ikke mye gøy å bade en liten krabat som nekter.

så jeg droppa hele badinga på en laaang stund.. vasket babyen fra topp til tå hver kveld, med vann å pittelitt natusan night time bath eller noe sånt.( gir en sånn behagelig lukt) det er først nå ( og han er 5 mnd )igjen at jeg har begynt med bading å nå er han såpass stor at han kan sitte ved hjelp av støtte, å han liker det mye bedre.

Babyer MÅ ikke bade, men det kan være deilig for dem å gjøre det. Men ingen barn er like, og selv om de fleste elsker det, så er det noen som ikke syns noe særlig om det, som min. For meg var det lettere å bade ham når han var blitt eldre for da visste jeg at han tålte mer også.

For de blir faktisk rene av klut også. Men om du har fått skrekken, så prøv hvertfall en gang for å bryte mønsteret. ellers så kan det hende at du aldri tør bade. (lett å gå inn i et spor)

Skrevet

hehe, mini badet ikke mye den første mnd han;) men han hadde helgips på begge bein da, så jeg er vel "unnskyldt" men kunne badet ham ved gipsskifte en gang i uken, men ofte ble det ikke noe av det fordi det ikke passet med tiden den dagen. Blir gjerne endel stress når man skal på sykehuset tidlig på morgenen. Vakset ham med klut og vann hver dag, såpe når han var skitten, og han har nå super hud i en alder av 6 mnd;) og han elsker å bade! gjorde det fra første gang vi satt ham i badekaret!!

bruk et lavt babybadekar med sånn spedbarns innlegg i, da kan du bare legge babyen i det og trenger ikke å holde i h*n;) er super enkelt og trygt:D

good luck!

Skrevet

hei hi...

jeg kan hjelpe deg litt

min første ble født på aker-sykehus...og jeg fikk ikke dusje etter fødsel før min familie kom for å se den lillle... de hadde ingen til å se etter min nyfødte sønn!! Desverre for meg fikk jeg ikke besøk før dagen etter.(samboer var i utlandet, barnet ble født 4 uker før termin, så vi trodde han skulle rekke hjem før han dro)..

Jeg ba om nytt sengetøy.... (siden det kom blod og annet ekkelt på det) og jeg fikk den gleden av å skifte sengetøyet selv... ble vist skap med nytt tøy, og skittentøyet hvor det skulle være

mitt barn og jeg fikk ikke til ammingen så da jeg dro fra sykehuset hadde jeg fortsatt ikke melk, og mitt barn...vel stakkar.. han var vel sulten...(derfor ble han flasket i første 2 uker, mens helsesøster hjalp meg med amming.... ære være henne)

og mat... besøket som kom dagen derpå hadde heldigvis med seg noe..og fikk beskjed om å kjøpe masse mat...

Det jeg lærte på aker er at man ikke er syk når mann har født!!! Selv er jeg ikke helt enig... man er jo ikke i topp-form

må sies at han ble født i en helg i april...sykehuset var underbemannet...og fullmåne var det...så mange fødsler... men likevel!

nå er fødselavdelingen på aker stengt...heldigvis...

mine to neste er født på ullevål, en helt annen opplevelse!!

Det er lov å fortelle sin historie uten å føle man sverter ett sykehus.... de må jo gjøre jobben sin, slik at de slipper å være redd for hva som blir fortalt!!!

Skrevet

Første ungen min har aldri likt å bare unntatt noen små perioder da hun var 2-3 år.

Lillepa elsker å bade.

Så ikke alle unger liker å bade. de er forskjellige de også.

Men de må vaskes og når du ikke har prøvd bading vet du ikke om hun liker det eller ikke. Og om du er engstelig vil nok ungen merke dette.

Har dere ikke noen bekjente som kan bade ungen mens dere ser på og ser hvordan det skal gjøres.

Vi ba om å få dette vist på sykehuset da vi hadde fått første ungen for ingen av oss hadde gjort dette før, og når søsteren min hadde fått unge hadde de problemer med badingen og jeg viste de det mens begge sto bak meg og fulgte med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...