Gå til innhold

Dykk andre med kranglete bekken......

Anbefalte innlegg

Skrevet

korleis har dykk det?

Trudde aldri det skulle verte slik, har vore skukemeld i snart 5 mnd no. klarer ingen ting, ligg i senga eller på sofaen heile dagen, kjem meg sjeldan ut av huset og er då avhengig av hjelp. Natt og soving er eit tema for seg sjølv med ekstraputer, smertestillande og sklilaken.

Og så halsbrannen då, kjøpte en pakke med 150 tyggetablettar som eg trudde skulle halde langt over termin,men no, med 23 dagar igjen er den nesten tom.

Og så er det fødselen, korleis i alle dagar skal eg klare det? Musklaturen er så godt som fordufta og kondisen.... vel, den stakk av. Er kjempenervøs for at eg ikkje skal klare det.

Uff, vart syting dette, men dagen ligg liksom til rette for det. Det blir iallefall ikkje fleire ungar på denne kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen. Det verker og er vondt uansett hva jeg gjør. Det er bare graden av smerte som varierer; dødsvondt og vanlig vondt.

Men..angående fødselen. Jeg har født 3 ganger, med bekkenløsning alle gangene. Det gikk kjempebra, tror ikke jeg hadde mer smerter pga bekkenet. Eneste som var ille, det var når jeg måtte ligge/sitte og føde (med nr 1). Da tok heller ikke jordmora hensyn til bekkenløsninga, og kommanderte meg rundt, og dro i beina mine når hun skulle hjelpe meg til å skifte stilling. Men dette er jo noe man kan si ifra om på forhånd, eller rope ut der og da.

Med nr 2 og 3 bestemte jeg mer selv, da var det jeg som kommanderte jordmora, bla til hente puter til meg når jeg ville ligge på siden. =) Jeg fikk også velge fødestilling selv,og valgte å føde på knær.

Litt pes er det selvfølgelig å flytte seg, skifte stilling osv med dette skranglete bekkenet. Men de siste dagene før fødsel har faktisk smertene mine brukt å gi seg litt, og under fødsel har jeg vært ganske mye bedre enn de siste svangerskapsmånedene. Har noe med at hodet kommer så langt ned at det stabiliserer bekkenet, og slik dempes smertene.

Kondis og sånt har ikke jeg heller. Blir utslitt av å gå opp trappa hjemme (5-6 trinn), men det bekymrer meg ikke. Det er helt andre krefter som er i sving under fødselen, det er ihvertfall min erfaring. Selv om beina er som gele etterpå, og pusten går som et blåsebelg så har jeg ikke opplevd det slitsomt på den måten. Er ikke som å løpe marathon, på en måte... Ble litt rotete forklart, men håper du skjønner. =)

Det jeg prøver å si er at det helt sikkert går kjempefint. Krev at jordmor tar hensyn til bekkenplagene dine under fødselen, og spør etter hvilke stillinger som gir minst smerter. (Ligge på siden og føde skal visst være spesielt bra)

Lykke til med fødselen!

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måten. Dette er mitt 3 svangerskap og jeg ble faktisk rådet til ikke å få flere barn etter nr 2 pga virkelig skranglete bekken. men plutselig så var det en liten tass der da.. så da ble det ett 3 og siste svangerskap på meg...

jeg fødte på siden med nr 2 og det kan jeg virkelig anbefale. Bare jordmoren får med seg ræven sin ut å henter ett stativ denne gangen så jeg kan ha foten i. Det var samboeren min som lekte stativ forige gang, og så absolutt alt han kanskje ikke burde sett. hehe men men .. det gikk no bra det og.. Han kom over sjokket.. :)

Men jepp veldig bra å føde på siden..

Skrevet

Akkurat som å lese om meg selv dette her. Og jo større jeg blir jo vondere har jeg.

Men i dag morges har jeg satt akupunktur mot halsbrann, søvnproblemer og lite energi. Og så langt har jeg ikke hatt halsbrann i dag. (krysser fingrene for dette)

jeg har også levd med sklilaken og krykker de siste mnd. Og i dag fant jeg ut at å sitte på sånn pilatesball er VELDIG avbelastende for bekkenet/ryggen. så prøv å kjøp det en slik. Jeg sitter på den i stua, og vugger forsiktig frem og tilbake. Akkurat som om kroppen bare slapper litt mer av. DEILIG.

Jeg har også fått rekvisisjon på fysioterapi av min lege, og det er herlig å komme til terapauten to ganger i uka. Han masserer meg, og hjelper meg. Bruker bare 20 min. hver gang jeg er der.

Rart at noen skal få denne driten, mens andre har ett heeelt smertefritt svangerskap. (JA JEG ER SJALU)

Lykke til allesammen;)

Skrevet

Ligg på siden under fødselen!

Har hatt tre svangerskap/fødsler med bekkenløsning. Først med sistemann fikk jeg en jordmor som hadde en ide om at jeg kunne ligge på siden. Jeg var vel ikke så opplyst selv, siden jeg trodde at man "skulle" sitte/ligge på vanlig måte. At det var det beste alternativet uansett,liksom. Men jeg skal love at det var forskjell. Ligg på siden, du. Absolutt å anbefale.

Nå er jeg forøvrig sju mnd ut i fjerde svangerskap, og har knapt nok kjent noe til bekkenet mitt! Forstår det ikke selv. Jordmor og lege forstår ikke noe mer enn meg. Men jeg smiler og er glad :-) Grei overraskelse, det.

Skrevet

Vet du hva..Jeg fikk bekkenløsning og klarte ikke å gå,stå eller ligge. Alt var vondt. Men så bestillte jeg 1 time hos en energimassør som bare rørte beina og armene mine og 1 time hos en soneterapeut som ga meg litt akumunktur og trigget soner i føttene mine og vips så var minst 80% av plagene borte dagen etter. Helt pussig!

Men absolutt å anbefale. Nå er jeg i uke 31 og jobber enda. Hadde jeg ikke gjort det d(for to mnd siden) så hadde jeg måtte symelde meg.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...