*toppris* Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 hvordan få det vekk? gikk ikke vekk i det vanlige ullvaskeprogrammet med ullvaskemiddel....
ifie Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Hehe, har lest et utall av disse trådene og enda ikke funnet ut hvordan man får bort bæsjeflekker fra ulltøy. Beklager... Håper virkelig noen har ordentlige råd mot dette, for hvis alt går etter planen trenger jeg også å få bort bæsj fra ull snart!
-kreativmamma- Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Har heller ikke noe svar på hvordan du skal få vekk bæsjeflekker, men ei venninne av meg tipset om å ha strømpebuksa innenfor bodyen - hvertfall hvis du bruker bomullstrømpebukse.
Pfff Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 send en mail til nøstebarn og spør om råd. Eldstesønnen min sølte kakao på en lys Janus ulltrøye. Har prøvd ALT for å få bort flekkene. Etter over 10 ganger i vask (over tid, selvfølgelig) og tilogmed sprayet Vanish Oxy Action på flere ganger, er flekkene fortsatt der. Over KAKAO, liksom... Dumt!
vestlandsberto Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Mora mi fikk det vekk med en eller annen flekkfjerner... husker ikke hva den heter.
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Huff, ja, det er bokstavelig talt noe dritt å få bæsj på ullbodyer. Første råd er å kjøpe brune og ikke hvite!! Når det er sagt, kan (jeg understreker kan) følgende få bort bæsjeflekker: 1. Syll av flekken så fort som mulig i kaldt vann. 2. Spray på Blenda flekkfjerner (eller annen type flekkfjerner) la virke noen minutter. 3. Legg plagget i vasken og hell på kokende vann - VIKTIG! ikke rør på plagget mens det får det kokende vannet på seg, la det ligge stille! Det er bevegelse som gjør at ull tover seg og krymper, ikke det varme vannet i seg selv! 4. Når plagget er avkjølt tar du det forsiktig opp, kryster vannet ut og henger det til tørk. 5. Lykke til! PS - HM ull kan vaskes på 60 grader i maskinen, det tar også bort en del flekker..
Staark Skrevet 16. januar 2009 #7 Skrevet 16. januar 2009 Jeg tar alltid bæsjflekkene med en gang de er ferske, da gnir jeg de inn med zalo og vasker flekken for hånd. Har alltid fått flekken av på den måten. (Også noen ganger når flekken ikke er oppdaget før en dag eller to etter, men før de har havnet i vaskemaskina) Er plagget vasket i vaskemaskina, så føler jeg "dritten" er forseglet inni plagget.... Mamma snakker om en bio-spray som visstnok er god, men jeg har ikke prøvt den selv.
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Fikk tips av en dreven husmor legg den i domestos fresh (den grønne flasken man kan desinfisere uten klor..) Da blekes flekker av.. Vask deretter på vanlig ullvask. Slet med min sønn i park. Han bæsjet på seg og de nektet å skifte på han etter 13.30 (han hadde utrolig løs mage) Ødela utallige ullbodyer før jeg prøvd dette.
Gjest Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 Jeg kan anbefale flekkfjerneren de har hos nøstebarn, den tar flekkene og er skånsom mot ullen:)
meg & to små vampyrer Skrevet 17. januar 2009 #10 Skrevet 17. januar 2009 Domestos fresh er det jeg brukte også. Den tar til og med innvaskede bæsjeflekker på ull. Mirakel! Forteller det hver gang noen spør, men virker ikke som folk tør bruke det? Det er uansett veldig effektivt!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 17. januar 2009 #11 Skrevet 17. januar 2009 For alle som ikke tør å bruke kjemiske flekkfjernere er SITRONSAFT en god løsning! Det bleker veldig godt, men ikke la det ligge mer enn 5 minutter hvis det er fargede ullklær (mine er stort sett hvite eller lyserosa, så jeg har ikke sett at farge har forsvunnet) Det tok blåbærsaft ut av en ullbody hvor jeg hadde prøvd ALT annet, nå vises det nesten ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå