Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Jeg har selv vært alenefosørger for min minste i mange år, og vet alt om hvor hardt, tungt, fantastisk det er, ja alle aspekter av aleneforsørgertilværelsen. Og hvor mye jeg måtte forsvare rollen min, hvor mye penger jeg mottok, hvorfor jeg ikke holdt sammen far til nr 1 og hvor "heldig" jeg var som fikk så mye penger uten "å gjøre noenting". Derfor er jeg en ivrig forkjemper for elle de flinke aleneforeldrene og unner dem hver enda krone de måtte motta. Så har det seg slik at søsteren min har en sønn på over året. Og hun snylter og lurer systemet det hun kan, og det gjør meg så illsint, fordi det er nettopp slike som henne som gir resten av virkelige aleneforeldre et dårlig rykte. Hun valgte å flytte inn til hans foreldre da han skulle på ett kurs eller opplegg med jobben som varte noen uker, og fikk derfor os, skatteklasse to, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn og bostøtte (!). Og nå som de bor sammen beholder de alle pengene. Foreldrene hans er med på dette. Hun har derfor sluttet jobben og de planlegger nr 2 fordi det er så lønnsomt. Pokker, jeg kjenner jeg blir rasende! Og Nav er tydeligvis helt inneforstått med dette. Hvorfor er dette lov? Og hun bretter ut til alle som vil høre hvor fint alt går økonomisk, er jo bare å bli alenemor.
noLadyjustME Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Syns først og fremst at hun bør holde kjeft om hva hun mottar og ikke som aleneforsørger hvis folk vet at dette ikke stemmer!? Jeg kjenner også 2 stk som har på papiret at de er enslige forsørgere, men har både ny samboer og ene bor med bf..7Ja hva skal vi gjøre med dette?har vi noen plikt, eller er det fanden i oss som ønsker å si fra? Jeg personlig mener akkurat det samme som deg, og syns det er forbanna dritt at en som faktisk ikke er enslig eller har krav på diverse stønader skal motta dette, som andre så sårt trenger..De som virkelig trenger det blir jo som du sier satt i et dårlig lys når det høres ut som det er så fett å bli/være alenemor... Hmm...veldig veldig vanskelig å vite hva eller hvordan her..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er av samme oppfatning. Hvorfor basere seg på å lyve for å ha noe å leve av?? Jeg har vært alenemor for jenta mi fra hun var 1 til 4 år. Jeg er meget takknemlig for de stønadene jeg mottok slik at jeg fikk fullført utdanninga mi:) Hadde jeg ikke hatt OS, hadde jeg nok aldri fått til å utdanne meg... Men jeg har slitt!! Det har ikke vært LETT økonomisk. Det har akkurat gått irundt, men vi har greid oss. Nå jobber jeg i et yrke jeg har brukt mange år på å utdanne meg til, og tjener godt. Vi har det bra:) Nå kjenner jeg ei som nettopp er blitt mamma. Hun er sammen med pappan, og de bor sammen. Han jobber fulltid, og tjener greit. Og hun har gått skole, men har nå gått ut i perm fra skolen. MEN, hun er ikke fornøyd med de vel 8000 hun får i fødselsstipend, så hun velger heller å late som hun er alenemor for å motta OS og utvidet barnetrygd... Det betyr at hun mottar ca 12500 før skatt i stedet for ca 9000 skattefrie kroner fra lånekassen... Tenk å ville gjøre seg kriminell for de kronene. Jeg ville mye heller vært ærlig og mottatt det jeg hadde gjort meg fortjent til gjennom lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Starten min ble litt feil: mente ikke lyve for å ha NOE å leve av, men lyve for å ha EKSTRA penger... Med 2 voksne i huset har man utrolig mange flere muligheter til å skaffe penger til familien.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er av samme oppfatning, man burde ikke stjele "plasser" i systemet som man ikke faktisk skal ha! Jeg er en av de som har slitt med evige papirmøller for å få det jeg faktisk har krav på som aleneforsørger, takket være de som er uærlige... Er så lei av å måtte "trygle" for å få det jeg har krav på og trenger! Og jeg forbanner de som utnytter seg av systemet og sørger for at budsjettene blir mindre, reglene blir flere og tøylene blir strammere....sukk....
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Kanskje man burde vurdere å tyste på disse menneskene. Som utnytter systemet og ødelegger for oss som virkelig trenger det. Det går jo utover oss til syvende og sist :-(
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2009 #7 Skrevet 17. januar 2009 Man burde gjøre det. Det burde vært en mulighet til å få tyste anonymt på disse. Da mener jeg ikke bare på de som lurer til seg stønader enslige foreldre har krav på. Men også de som jobber svart og går på sosialen, er langtidssykemeldt for ryggen, men greier å bygge ny garasje til seg selv osv osv... mange som mangler moral i dette landet...
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Jeg ringte til Nav og sa ifra, av to grunner. En at hun ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og det var faktisk en mulighet for at hun ikke fordtod at hun var berettiget disse pengene. Og to, at hvis hun faktisk gjorde dette med fult overlegg, ville jeg si ifra før noen andre gjorde det, og unngå at hun måtte betale tilbake store beløp og kanskje bli puttet inn. Hun er jo søsteren min og jeg bryr meg om henne. Saksbehandleren jeg snakket med virket oppgitt og litt sånn: jaja, får ta en tlf til henne da. Og jeg sa at hun gjerne kunne si hvem som hadde ringt, for dette har jeg sagt ansikt til ansikt til henne før. Men ingenting har skjedd. Og det er det jeg lurer på, hvorfor hun fortsatt beholder alle disse pengene. Har hun økonomiske problemer og ikke kan forsørge barnet sitt er jo den trist, men da burde hun søke rett instans, og det ville vært sosialen i hennes tilfelle, ikke OS. (Eller selfølgelig begynt å jobbe, men det er vist for mye forlangt). HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå