Gå til innhold

Forbigått i barnehagekø!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å nå er jeg bra forbannet...Vel, egentlig mer fortvilet...

Snuppa blir 2 år og storesøster snart, og vi kjenner ingen barn på hennes . For første gang i historien kom det venteliste på bhg plass i vår kommune, og vi havnet selvsagt på den. Jeg har ringt flere ganger siden i høst og mast om at vi ønsker plass så fort det blir ledig, og hvilken som helst bhg..MEN i går ringer min mor og sier at barnebarna til 2 av kollegene hennes har fått full plass nå i Desember og Januar!!

Når jeg ringer kommunen så beklager de seg bare og sier at jeg ikke fikk plassene fordi jeg hadde en viss bhg på 1.pri, og at de var forsiktige med å ta folk fra den listen (privat vs kommunal). Men hva i huleste da? Jeg vil bare ha plass jeg, og slippe å sende datteren min på rundgang i bygda når jeg er på jobb..(besteforeldrene passer henne men det vet ikke de :P) På nettsøknaden MÅ man sette opp ønskene på 1,2 og 3 plass, og det var jo tilfeldig at jeg satte akkurat den bhg foran den andre da begge bhg har godt rykte...

I tillegg var jeg jo helt tårevåt og rar da, siden jeg griner for den minste ting om dagene, så det må ha vært utrolig sært for hun jeg snakka med å sitte å høre noen tute i røret pga dette... hahaha vet ikke om jeg skal le eller grine!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men om de andre hadde satt den bhg på førsteplass, så er det jo riktig at DE får tilbud om plass der og ikke du? Siden du hadde den bhg lengre nede altså..

Skrevet

La meg se om jeg forstår deg rett.

Du er sint fordi to andre barn har fått plass til tross for at du har ringt og sakt at du vil ha plass så fort som mulig???

Det er lov å prøve seg, men ingen grunn til å bli sint hvis de likevel gir plasser til de som står først i køen.

Det blir jo akkurat som om jeg skulle ha gått forbi køen på butikken og krevd å bli ekspedert først.....for så å bli sint når de først betjener meg når det egentlig var min tur.

Skrevet

Nei jeg er sint fordi jeg vet at jeg var først i køen, og at de barna har fått plass like etter de har søkt - selv om jeg har ventet i flere mnd. (og det er ikke søskenprioritering eller slikt inne i bildet, jeg kjenner foreldrene)

Derav overskriften : forbigått i barnehagekø.

Jeg har søkt plass i flere barnehager, og i følge kommunen og bhg styreren jeg nå har fått tlf fra så var det en feil fra kommunens side at jeg ble hoppet over. - De "turte ikke" å ta inn snuppa fordi de ikke ville tråkke privatbarnehagen på tærne ved å ta noen som hadde dem på 1 pri.

Jeg søkte i september, og har ringt flere ganger etter for å høre hvor jeg er i systemet etc, og fått vite at hvis det blir en ledig plass så er den min - men det var tydeligvis ikke noe man kunne regne med likevel.

Må bare krysse fingrene for at vi får plass og tilvendt før babyen kommer, ellers blir det venting helt til høsten, for det blir to for store omstillinger for snuppa til at jeg vil ta det samtidig.

Skrevet

Flere bhg var å ta i litt, det er bare 2 i kommunen..

Skrevet

Jeg skjønte ikke dette jeg?!!

Er det en venteliste i kommunen din eller er det en venteliste pr barnehage?

Høsres jo litt rart ut at du får beskjed fra kommunen om at du først først i køen hvis det er en ventliste for den kommunale barnehagen og en venteliste for den rpivate.

Og hvordan kan du sette opp 1. 2. og 3. prioritet hvis de kun er 2 barnehager?

Høres merkelig ut synes jeg! Her er det felles opptak for både de kommunale og de private barnehagene med ventelister pr barnehage for de som prioriterer. Man kan også søke uten å prioritere den enkelte barnehagen.

Skrevet

Nei du kan så spørre..

Jeg forstår ikke bæret av hvordan systemet funker selv, og det gjorde ikke de i kommunen heller sa de :P Det var ikke et alternativ å søke uten prioritering.

I nabokommunen vet jeg at de gir bhg plass når det blir ledig, selv om man ikke får den bhg man har som 1 pri. - Man vil jo heller ha bhg plass i en annen bhg enn å ikke ha plass id et hele tatt..

Stormen er uansett over, og hun jeg snakka med i kommunen sa at det var gjort en del dumme ting siden dette var første året med ventelistesystem.

Skrevet

Da ville jeg uansett sendt inn en skriftelig klage hvis du mener de ikke har fulgt reglene.

En kommune har alltid kriseplasser ledig......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...