@nneliten Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Hei! Jeg studerer småbarnspedagogikk og skal nå snart ha praksis. I den forbindelse skal jeg også utføre et lite forskningsprosjekt. Jeg kan velge tema og problemstilling selv. Metoder som kan brukes er blant annet observasjon og intervju. Så da var tanken min å høre med dere som har små barn i barnehage (0-3 år) - hva mener dere barnehagen skal tilby de aller minste? Er det noe dere lurer på om barnehagens innhold og kvalitet for denne aldersgruppen? Jeg har selvsagt noen tanker selv også, men hadde vært spennende å høre hva dere er opptatt av!
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Til minste på 1,5 år er jeg opptatt av at de har klare rutiner slik at dagene er forutsigbare for barna og at de driver mye med gjentagelse slik at barna skal få oppleve mestringsfølelse ved å få vise at de lærer ting når noe stadig blir repetert. Synes det er kjempekjekt at de ansatte faktisk prøver å ha dramagrupper med de minste og på et vis klarer det også, helt utrolig hva de får de minste til å gjøre :-) Små korte turer i skogen der de kan få gå selv (trenger ikke vøre mer enn 50 meter om så er) i ulendt terreng og gjerne en kosestund etterpå ute i skogen med rundstykker og kakao vet jeg blir satt stor pris på også av de aller minste :-) Men rutiner og gjenkjennelse/gjentakelse synes jeg er sentralt å bygge opp alle aktiviteter rundt når de er så små.
HTC Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er opptatt av at barnet mitt skal oppleve trygghet (fysisk og psykisk i bhg). Barnet mitt må få stabile voksne å forholde seg til. Voksne som ser barnet mitt, gir det kjærlighet, opplevelse av glede og klare rammer. Jeg er opptatt av at de voksne gir meg beskjed om det skulle være noe de lurer på eller reagerer på. Jeg vil at barnet mitt blir kost med og opplever trygghet ved at hun kan henvende seg til de voksne om det skulle være noe. Jeg forventer at de kler på og av barnet etter behov og gir bra kosthold utover det jeg selv sender med. Læring er viktig og positivt, men for de aller minste er kjærlighet, trygghet og omsorg for mitt barn det viktigste bhg personelle kan gi.
wirre;o) Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Det er viktigst at alle blir sett og får kos,oppmerksomhet og omsorg og kjærlighet. Deretter er det vikig med rutiner, fleksibilitet ovenfor barnets behov og rutiner,og at de har faste folk å forholde seg til. En kontaktperson, og dersom det er bruk for vikar- at den samme blir brukt hele tiden. Kommunikasjon mellom barnehagens ansatte og de enkeltes barns foreldre hele veien. Og ikke minst! At de ansatte inkl. vikarer er kvalifiserte til jobben!
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Føler for å legge til at jeg selvsagt synes det som nevnes her er det aller viktigste, jeg tenkte bare mer rent pedagogisk sett når jeg svarte. Trygghet, stbilitet og kjærlighet er naturligvis det aller viktigste!
@nneliten Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2009 Ser dere alle er inne på det jeg selv har tenkt på: nemlig kvaliteten i voksen-barn-relasjonene i barnehagen... Må prøve å formulere en problemstilling ut fra dette :-) Takk for innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå