@nneliten Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Hei! Jeg studerer småbarnspedagogikk og skal nå snart ha praksis. I den forbindelse skal jeg også utføre et lite forskningsprosjekt. Jeg kan velge tema og problemstilling selv. Metoder som kan brukes er blant annet observasjon og intervju. Så da var tanken min å høre med dere som har små barn i barnehage (0-3 år) - hva mener dere barnehagen skal tilby de aller minste? Er det noe dere lurer på om barnehagens innhold og kvalitet for denne aldersgruppen? Jeg har selvsagt noen tanker selv også, men hadde vært spennende å høre hva dere er opptatt av!
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Til minste på 1,5 år er jeg opptatt av at de har klare rutiner slik at dagene er forutsigbare for barna og at de driver mye med gjentagelse slik at barna skal få oppleve mestringsfølelse ved å få vise at de lærer ting når noe stadig blir repetert. Synes det er kjempekjekt at de ansatte faktisk prøver å ha dramagrupper med de minste og på et vis klarer det også, helt utrolig hva de får de minste til å gjøre :-) Små korte turer i skogen der de kan få gå selv (trenger ikke vøre mer enn 50 meter om så er) i ulendt terreng og gjerne en kosestund etterpå ute i skogen med rundstykker og kakao vet jeg blir satt stor pris på også av de aller minste :-) Men rutiner og gjenkjennelse/gjentakelse synes jeg er sentralt å bygge opp alle aktiviteter rundt når de er så små.