heisim Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 I mine to tidligere svangerskap har blodprøvene mine påvist antistoffer mot toxoplasmose. Legen sier at jeg derfor har vært smittet før jeg ble gravid, og dermed ikke kan få dette igjen. Vil det si at jeg feks kan spise roastbiff og biff som er rosa inni? Er jo så glad i biff, men vil jo selvsagt ikke spise noe som kan være farlig for baby'n.
Thomine Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Ja, har du hatt det, er du immun og kan spise det som kan framkalle det hos de som ikke er immune. Så kos deg med biffen din du )
heisim Skrevet 16. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2009 Åhhh, for en gladmelding!!!! Tusen takk for svar.
VinterSol+2 Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 viktig å ikke blande her da. er det ikke listeriabakterien somkan være i roastbeef og sånt noe? for den skal du passe deg for, nemlig. toxo smitter via katteavføring og sånne ting. MEN; om du vil spise biff, roastbeef osv, så bare frys det ned i dypfryseren noen dager, så går det fint:D (biff er jo hele stykker, og det som har vært i kontakt med kviver, hender osv, -er jo stekt. så det gjør egentlig ikke noe at den er rød i midten. men noen velger å gjennomsteke biff likevel, for sikkerhetsskyld.) mat som har vært varmet opp til over 60grader, eller dypfryst i noen dager, er trygt å spise, -det skal bare ikke stå fremme osv.
Nr-3-i-Magen Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 Toxoplasmose smitter også via kjøtt, og det drepes ved enten frysing eller oppvarming. Listeria drepes bare ved oppvarming. Men listeria er såpass sjelden, så jeg velger å ikke bekymre meg så for det.
***Juanita*** Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Samme her. Jeg er immun mot toxoplasmose og tenker aldri på listeria. Lever som normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå