Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Jeg skal bli hvit dagmamma og skal ta 5000kr per barn 4 barn tilsammen, hva må jeg bet i skatt tilsammen ca?Pooarbeider jeg meg rett til fødselspenger som hvit dagmamma?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Testene legekontorene bruker er de samme du kan ta hjemme. Noen får ikke positiv test før de er 5/6 uker på vei så du får bare vente og se.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Fødselspenger vet jeg ikke noe om. Skatt kan du beregne inne på skatteetaten.no. 20 000 i mnd inntekt vil bety ulik skatt fra tilfelle til tilfelle. Jeg betaler 30% av 30 000 i mnd... Dette varierer alt etter om du ha r lån, skatteklasse osvosv...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #5 Skrevet 16. januar 2009 du opparbeider deg ikke automatisk rett til fødselpenger da må du kjøpe deg sykeforsikring - den dekker da også sykepenger fra dag en . kan være lurt. men må ha hatt det fra en viss antal mnd før du skal ha barn. Hør med skatteetaten eller les på sidene deres, finner mer info der.
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #6 Skrevet 16. januar 2009 Siden du skal passe flere barn antar jeg du kommer til aa registrere deg som selvstendig naeringsdrivende. Da opparbeider du jeg automatisk rett til foreldrepenger. Foer var det kun 60% av din inntekt ved 100% dekningsgrad, men jeg tror de har forandret paa det fra og med 1. januar. Sjekk NAV sine sider for selvstendig naeringdrivende og det som staar om tilleggsforsikring. Ellers kan du ringe Narvik telefonen for aa vite om skattesystemet som er ganske annerledes naar du er selvstendig naeringsdrivende generelt, samt at det finnes en masse spesialregler for dagmammaer. Og kanskje en tlf til kommunen? I teorien skal jo de bistaa dagmammer med aa faa alt papirarbeidet rett, som f.eks offentlig godkjenning osv. Lykke til!
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Hei Jeg har vært hvit dagmamma. Det er egne regler når du jobber slik. Du trenger IKKE registrere deg som selvstendig næringsdrivende, men i praksis fungerer du som det. Av de 5000 kr du får skal en viss sum (tror det var 850 kr pr mnd da jeg var det) trekkes fra pr mnd pr barn. Skal dekke slitasje av hjem, vask etc. Da betaler du kun skatt av 4200 kr pr barn. Når det gjelder sykepenger og foreldrepenger, har du samme rettigheter som selvstendig næringsdrivende. Får 60 % av din inntekt, dvs av de 4200 pr barn pr mnd. Du får også sykepenger etter 2 uker.. Dersom du plalegger å bli gravid, ville jeg anbefale deg en tilleggs forsikring slik at du får opptil 100 %. Foreldrene til barna du passer skal f.eks i januar 2010 sende inn lønns og trekk oppgave på hva de har utbetalt til deg det i 2009. De får da også trukket dette på selvangivelsen sin og det går ikke utover kontantstøtten! Skaff deg brosjyren hos NAV om registrert dagmamma, den er fin
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2009 #9 Skrevet 17. januar 2009 5000 per barn??? Jøss, det var dyrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå