Gå til innhold

Dere med tenåringer (15år), er dette normalt...?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min niese fyller 15år i helgen og skal ha fest. I den anledning har foreldrene og søsknene leid seg inn på hotell slik at tenåringene skal få fred. Faren reiser hjem når festen er over (kl.2 på natta).

Er det vanlig at man gjør slik for at såpass unge mennesker skal få feste i fred nå i våre dager?!

Kjenner at jeg er glad for at det er noen år til vi har ei tenåringsdatter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vet du hva! Kunne aldri falt meg inn gitt! Vi har en som blir 17 til høsten, og han får ikke ha noen fest hjemme alene ennå nei. Hva han gjør hos andre får være så, men jeg gir ikke frie tøyler og sier festing før man er myndig er ok. Det vet vår sønn, og han maser heller aldri om det. De har ikke lov å drikke før de er 18, og alle vet jo hva ungdommer i den alderen gjør. Da trenger man ikke å tilrettelegge det på den måten hele 3 år før de har lov syns jeg. Spesiellt ja... så enig med du!

Skrevet

Jeg tror nok ikke at jeg hadde tatt inn paa hotell for at min 15aaring skulle hatt fest. Men kommer jo litt an paa om det kommer gutter ol.. Hadde nok heller sagt at jeg lovet aa holde meg unna, men vaert hjemme saa jeg hadde hatt en viss kontroll.

Men jeg har ingen barn paa 15 da, min lille gutt er 2 aar saa heldigvis lenge til jeg faar en tenaaring i huset.

Skrevet

Det hadde nok ikke fått skjedd her.

Nå er det mannen min som har ei datter på 15, og ikke jeg da. Men jeg hadde aldri godtatt det om jeg hadde vært mora.

Det har hendt at mannen min og jeg har gått bort til naboen, fordi hun har ønsket å ha noen venninner her. Men hun har ikke hatt fest, de har bare sett film, eller spilt musikk.

Men nå begrenser det seg jo en smule da, siden vi har en liten sønn på 2 år.

Men det er klart, det kommer jo helt ann på personen (ungdommen) også. Men uansett, slike fester kan fort komme ut av kontroll, det som er så skummelt.

Hadde jeg vært forelder så hadde jeg nok holdt meg så nære at jeg hadde hatt muligheten å titte innom før kl var 2 hvertfall.

Jises, jeg har da vært ung jeg også, så veit åssen sånne fester kan ende. Er kanskje derfor jeg er så skeptisk også hehe ;o)

Skrevet

Planen vår da er å holde oss diskret i bakgrunnen.

Skrevet

Nå vet ikke jeg om det kommer gutter eller om det blir drikking der, men jeg synes også at de legger forholdene litt vel til rette for henne. Spesielt siden hun ikke er mer enn 15...

Menmen, de gjør nok det de føler er best.

Skrevet

Jeg er også redd for at ting kan komme ut av kontroll, men de skal visst be naboene følge med. De har dessuten ett lite barn, er derfor de leier seg inn på hotell...

Både min mann og jeg jobber med ungdom med adferdsproblemer, tenkte kanskje det var derfor vi reagerte litt på dette. Greit å vite at det er flere som ikke ville latt en 15åring få såpass frie tøyler.

Skrevet

Ja, man kan jo sitte på soverommet og kikke tv en kveld... Jeg tenker at det er litt viktig å være tilgjengelig jeg da. Sånn i tilfelle.

Skrevet

Jeg har ingen tenåringsdatter, men tipper det ikke hadde skjedd hehe.

Men forresten, hva gjør du her? Skal ikke du være å føde nå?!

Skrevet

Hah, føde?!?

Var hos jordmor idag og fødselen er nok laaaaaaangt unna! Hun skulle sjekke modning, men fant ikke engang mormunnen. Ganske deprimerende...:(

Skrevet

Det kommer ikke til å skje her når ungene blit 15år. Hjemme alene fest får de nok aldri her i huset, hvertfall ikke fest i den forstand.

Meg og gubben kan godt dra på kino, ut og spise osv om ungene vil ha huset litt for seg selv, men de skal vite at vi kan komme inn døra tenat de aner det. Slik at det ikke kan bli en slik vill fest, alkohol osv.

Så og hørte om nok ramponerte hus da jeg var ungdom, så slikt frister ikke å komme hjem til noen gang.

Og om de skulle være hjemme når vi er vekke, to av ungne bor halvparten hos sin mor så de har jo en mulighet til å være i huset selv om de er der og vi er vekk, men vi har en nabo som sender mld om det skulel være noe. så frie tøyler har de heller ikke om vi er bortreist, og de tror de kan lure seg inn og ha fest uten at noen vet noe.

Skrevet

Nu har ikke jeg noen tenåring i hus, enda mange år til det. Men jeg ville nok latt mitt sønn hatt alenefest, med venner. Skyt meg. Men det er ikke bra å ha for stramme tøyler heller, for det gjør at ungdommene gjør ting galt, de drikker i det skulte, de finner på andre ting bak ryggen på foreldrene. Men nu kommer det gjerne ant på hvor man bor hen i landet også.. Vi bor på landet i nord og det er ikke bare bare å komme seg til en fest hvis det blir satt ut et rykte på det. De trenger gjene venner som er eldre med bil og slikt og kan si at det er ikke så mange ungdommer her vi bor heller, så skadene kan bli minimale, men selvsagt kan ting skje. Men jeg vil heller at det skjer i vårres hjem enn at man får en tlf samtale midt på natta der sønnen vårres har gjort noe galt. Eller e stupe full og ikke vet hva han har gjort. Akkurat den biten vil jeg at han skal få kjenne i kjente omgivelser. Men jeg kan sitte å si det nå, når den dagen sønnen vårres er 14-15 år så kan jeg jo ha endret syn på ting og tang og ting blir ikke akkurat som man hadde tenkt seg. Sånn er i allefall mitt syn på det nå i dag..

Skrevet

Vi har snart en 15 åring i huset, mitt svar blir ganske enkelt NEI.

Skrevet

Har også en 15 åring i hus, og fest er ganske uaktuelt. Da mener jeg fest med alkohol å sånt.... MEN vi har kjellerstue som de bruker fritt, og er ganske stor trafikk der innimellom. Synes det er toppers å ha et sted i huset de kan ha folk så mye (nesten) som de vil. Har også en på 18, så da er det alkohol inni bildet av og til.

Hadde nok ikke forlatt huset for at de skal få ha full fest nei, men er heldig iom de kan være for seg selv i kjelleren samtidig som vi har en viss kontroll.

Skrevet

Høh, den sommeren jeg var 15 var foreldrene til venninna mi en del på hytta. Da benytta vi selvfølgelig anledningen til å feste :-) Vi satt jo bare hjemme og drakk og dansa litt. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg selvfølgelig ikke gjentatt det, men guri meg så gøy vi hadde det!

Bor på landet jeg da, så vi var jo også ute på bondefest med lerka på innerlomma :-D

Skrevet

Hjelpes! Det hadde jeg aldri gjort! Regner med de stoler 110% på henne isåfall.... Men hva med alle de andre tenåringskidsa som kommer, jeg vet hva de kan setlle istand i den alderen.

Skrevet

Eg fekk hakeslepp mens eg las dette. Aldri i livet om det skjer her i huset. Og eg har ein som er akkurat like gammal.

Skulle her vere "fest", så er eg heime, og her er ingen alkohol tillatt.

Skrevet

hadde nok ikke hatt problemer med at ungene mine ville samlet litt venner her på den alderen. de kunne fått ha fest, men ikke sånn fest. man får ikke unngått at ungdommen drikker. men ja hvor strengere man er jo vanskeligere blir de å ha med å gjøre. eller det blir ihvertfall oftere til at de juger om hva de skal for så og drikke.

det er ihvertfall det jeg har erfart. de som hadde veldig strenge foreldre jugde osv. de andre drakk, fikk alkohol hjemme, kom alltid hjem, sa hva de skulle og med hvem osv.

niesen min har alltid vært veldig ærlig med moren sin. jeg glemmer aldri den gang vi var ute med moren hennes. så fikk hu meld fra datteren at de stakk ut på byen, og hadde fått tak i falsk legg. de var da 17. da sa moren at de bare skulle kose seg, men være forsiktig. så litt senere fikk hun meld om at ingen kom inn utenom niesen min. så da kom de hjem igjen.

uansett da fikk hun ihvertfall beskjed om hva datteren var. nettopp fordi hun er en "kul" mor, men til en viss grad så har hun barn som er veldig ærlige. og de har et veldig godt forhold. mannen min har også hatt litt frie tøyler hjemme, men til en viss grad. har også fått følelsen/inntrykk av at de som får lov til mer enn andre er de som ikke drikker seg mest full osv.

men uansett gruer mg til mine blir så store, men hadde nok latt hun fått lov til ha venner på besøk for å spise mat, se film, høre på musikk osv. men jeg skulle visst hvem som kom, og hadde sikkert satt en grense på hvor mange. men ingen fyllefest hjemme på den alderen. ikke i mitt hus ihvertfall

Skrevet

når jeg var 15 flyttet jeg hjemmenifra til en fremmed "by".

jeg lurer på hvordan jeg overlevde... hehe..

Skrevet

Hei...

vil bare si at selv hadde jeg bursdagsfeiringene alene hjemme fra jeg var 13 år av...

Søsken sov da borte og forelderne mine var borte fram til festen var over..

rundt 15 år så varte det til rundt 02....

vi var både gutter og jenter samlet....

Er jo ingen som sier at det vil være alkohol inne i bildet. Det hele handler om tillitt...

Jeg vil tro at foreldrene har tillitt til barnet som får feire bursdagen alene.

Normalt sett går alt bra, og ethvert oppegående barn ringer faktisk til foreldrene om noe uforutsett skulle skje...dette nettop fordi at det er kun barnet selv det vil gå ut over om det f.eks skulle bli et fyllakalas..

Det er heller ikke unormalt at foreldrene har snakket med noen naboer som gir beskjed om det skulle bli unormalt mye støy eller annet som signaliserer at noe uforutsett skulle foregå....

Man kan ikke sitte å se på ungdommen 24 timer i døgnet..det funker rett og slett ikke...noen ganger må man ta en sjanse og stole på barnet sitt...bryter vedkommede reglene,så vil det normalt sett forårsake tilbaketrukkede goder og mistet tillitt over tid.

Skrevet

Overhodet ikke.

Jeg laget maten og etter det var jeg inne på soverommet. Der kunne de få tak i meg om noe skulle oppstå. Og de fikk feste i fred. Uten alkohol så klart. Jeg sjekket med jevne mellomrom og sjekket gjestene for drikke når de kom.

Skrevet

Kan jo hende dem kjenner henne såpass godt at dem VET hun ikke kommer til å drikke o.l

Jeg kunne være alene en helg når jeg var 15, ikke søren om jeg turde å ha noe hjemmealene fest nei! hehe...

Sommeren jeg fyllte 16 var jeg hjemme alene i 3 uker.

Det nærmeste man kan komme en "fest" er den 6 pakningen jeg og noen venner DELTE mens vi spilte Playstation.

Og jeg var jenta som drakk i tide og utide i fjortis alderen.

Men å feste hjemme gjorde jeg aldri ;))

Hadde respekt for mine foreldre der altså.

Skrevet

MEN, når det er sagt... når mine barn når 15 år kommer jeg IKKE til å gjøre som mine foreldre.

Skal dem ha fest kommer nok jeg til å gå til naboen (rekkehus).

Da kan jeg hoppe innom når som helst :))

Skrevet

Sjekket gjestene for drikke ved ankomst???

da håper jeg virkelig at de har brutt tilliten din tidligere.....

det å ha en mistanke mot seg gjør det lettere å bryte en regel i mange tilfeller...

Hvorfor gidde å overhodet prøve å holde seg på matta om man uansett blir uglesett??

Skrevet

Hadde nok ikke tatt inn på hotell, men hadde holdt meg unna :) Viktig at at man viser de "småvoksne" tillit og! Jeg hadde min første hjemmefest da jeg fylte 18...Var faktisk siste og...ikke fordi jeg ikke fikk lov mer...men byen fristet langt mer! En uke etter at jeg selv fyllte 15 var jeg på dans for første gang... og debuterte med alkohol... ble hentet av foreldrene mine og de luktet jo at jeg hadde drukket... men ble ikke sinte og forklarte heller mye omkring alkohol og at man ikke måtte drikke det andre tilbydde og ikke gå ifra drikken sin osv (de så selvfølgelig helst at jeg ikke drakk, men siden jeg var begynt å smake så ville de informere som de sa). Så har alltid hatt ett grett forhold til alkolhol... aldri full før jeg fikk "lov". Hadde derimot ett par venninner som hadde nulltoleranse hjemme... og de var like dritings hver eneste gang vi var på dans og slikt... vet ikke helt hvor jeg vil med dette... men kanskje at å ha være litt mer fleksibel ang alkohol så tror jeg at barna får ett sunnere forhold til det...det er iallefall min erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...