Gå til innhold

Hva har jeg rett på av støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver inn her siden jeg henger her mest, og foruten skravle er det mest aktivitet her;)

Min "situasjon" er slik:

Jeg har en 6 mnd gammel godklump med dobbel klumpfot, han bruker skinner nå, og har vært gjennom gipsbehandling frem til for ca 1,5 mnd siden. Jeg har prøvd å lese litt inne på NAV, og også ringt dem, snakket med dem på kontoret i person, men jeg blir ikke helt klar på hva jeg har krav på av støtte. Har hørt om flere ting, men jeg får aldri skikkelig svar på hva som er riktig, og heller ikke hvordan jeg skal gå frem for å søke om støtte. Det jeg har hørt av andre er at jeg har krav på:

-støtte for slitasje på sengeklær osv.

-støtte hvis baby trenger nytt sete osv fordi standard sete ikke passer pga gips/skinne.

-støtte pga tidkrevende behandling hjemme med tøyninger osv.

Men jeg får jo aldri ordentlig svar fra NAV om dette er riktig eller ikke. Virker som om noen av de som jobber der har den formeningen om at så lenge jeg ikke er sikker så skal de da for guds skyld ikke informere heller. (beklager hvis dette virker veldig krasst for de som jobber i NAV, jeg er bare utrolig frustrert!)

Så, er det noen snille sjeler her inne som kan gi meg en dytt i riktig retning på hva jeg har krav på? Eller har jeg ikke krav på noe? Huff, vil ikke virke som en snylter på samfunnet heller, har jo et friskt barn igrunn, men jeg vil heller ikke bli snytt for penger som jeg trenger og har rett på. Måtte feks gå til innkjøp av nytt sete når poden var 3,5 mnd gammel fordi ingen 0 gruppe seter passet med gipsen lenger. Og siden vi ikke har flust med penger, og hadde kjøpt et ganske dyrt 0 sete (som vi har prøvd å selge i ettertid, uten hell!) så måtte vi kjøpe brukt, noe jeg egentlig kvier meg for (er en smule hysterisk ang barn i bil)..

jeg vet jeg ikke kan stoppe den evnt flommen av sleipe og frekke tilbakemeldinger som kan komme, men jeg er ikke ute etter en diskusjon om hvorvidt jeg er en snylter eller manisk mor, vil bare ha litt hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnstønad til ekstra kostnader, og hjelpestønad til ekstra tid og tiltak.

http://www.nav.no/page?id=359

http://frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=167&iPageId=13120

Her finner du litt om det:)

Jeg vet hvordan det er. En jungel som NAV selv ikke har oversikt over.

De to jeg har skrevet om, kan du med stor sannsynlighet ha rett på.

søk om forhøyet stønader. Og klag om du ikke får, eller mener satsen er for lav i første omgang.

Jeg har begge stønadene til mine barn. Forhøyet.

Skrevet

tusen takk annie 22:22:) men jeg fikk ikke opp frambu linken, stid noe om at den var flyttet eller noe (?)

får ofte følelsen av at KF foreldre ikke blir møtt med like stor støtte av NAV som de som har mer alvorlig syke barn.. sier ikke at jeg vil at folk skal synes synd på meg, jeg har en frisk gutt, utenom beina hans da, men jeg vil at jeg skal bli hørt som en foreldre med kronisk sykt barn jeg å! Huff, føler meg som en liten drittunge som ikke skjønner bæret noen ganger:/

• 5 uker senere...
Skrevet

Støtter din opplevelse av nav.. Trist men sant..

Har tvillinger med dobbeltsidig klumpfot. Det er rett og slett slik som du opplever det - man må selv finne ut hva man har krav på. På nav ble vi møtt med "må visst helst ha behandling" da vi hadde brukt opp omsorgsdagene til samboeren min allerede i mai det året jentene ble født (jeg klarte ikke å dra alene på sykehuset med to som skulle skifte gips, bades, til fysio og så på med ny gips). Da de sa dette, ble jeg flyforbannet og sa at må helst! om vi ikke behandler dem får vi en helt annen etat på nakken!

Det eneste vi har fått er grunnstønad sats 1, ca 600 kr i mnd, og utvidet rett til omsorgsdager. Grunnstønad har man tidligere fått automatisk når man søker på bakgrunn av skinnebruk. Har hørt noen snakke om at dette har blitt vanskeligere da man nå bruker andre typer skinne enn tidligere (er ikke like mye slitasje på klær med de nye), men jeg vet ikke om det er sånn..

Vi også måtte kjøpe nye bilstoler, så vi har nå 3 bilstoler til de helt minste. Fikk bare solgt det ene... I tillegg ble det jo noen tusenlapper til gips i og med at de var to, og tv 2 var gipset i nesten et halvt år og måtte skifte gips opptil flere ganger i uka..

Du kan trøste deg med at du ikke er alene om ikke å skjønne bæret!! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...