mer enn bare mor Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 skal på fest med jobben, og da blir vi servert sushi.. tror ikke det er så mange alternativ man får, så det blir liksom sushi eller ingenting.. jeg er normalt sett vannvittig glad i sushi, men så hører man jo så forskjellig om det.. noen sier at det går helt fint å spise det, andre sier man skal holde seg unna det. noen som vet? og hvis det er noen som vet noe om de forskjellige sushi restaurantene i bergen hadde det vært supert:)
kismet Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Hei, Ja det er helt trygt å spise sushi på sushi restaurantene i Bergen, det har jeg gjort flere ganger mens jeg har vært gravid. Men gå kun på de restauranten som har profesjonelle sushi kokker - Der har kokkene mange års utdannelse innenfor feltet og vet hvordan det skal tilberedes på en sikker og riktig måte. Eks: Nama , og soho Lykke til Ps, kokkene der er også veldig kritiske til råvarene de bruker, kun topp kvalitet.
*emeline* Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 jeg fikk beskjed av jordmor at jeg ikke måtte spise rå fisk....
*toppris* Skrevet 15. januar 2009 #5 Skrevet 15. januar 2009 har hørt noe ang fisk generelt.. skal ikke være over så og så mange kg pga dosen av ett eller annet stoff da... men husker ikke helt hva det var..,,
Strandloppa og lillebror Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Toppris, du tenker nok på ørret. Jeg har lest at man ikke skal spise ferskvannsørret over 1 kg. Hvorfor husker jeg ikke, men det er mattilsynet som anbefaler dette, så da er det vel riktig. Når det gjelder sushi er det vel delte meninger om det som alt annet. Det er jo rå fisk, og gravide blir vel egentlig anbefalt å holde seg unna det. Men så er det noen som mener at det er greit hvis fisken har vært fryst. Jeg tror du må gjøre det du føler er greit selv. Det er mye hysteri ute og går, og som regel går det uansett bra. Tenk etter selv hvor sjeldent du hører om fostere som dør pga bakterier i mat. Det er uhyre sjeldent!
kdb4 Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 det er helt trygt å spise sushi i bergen.. bare hold deg unnå tunfisk, hval og kamskjell.. hvis du vil være på den helt trygge siden kan du spise tempura maki.. den med fritert scampi.. den er jo ikke rå engang.. all oppdretts laks som kommer fra norge kan trygt spises rå og.. den kjøles ned så pass mye at de skadelige bakteriene dør.. det kan og være lurt å gi beskjed til servitøren at du er gravid og vil ha shushi som er laget av den ferskeste fisken.. kamchtca krabbe i shushi er også kokt og er uten det brune kjøttet som vi ikke skal spise, så den er helt trygg..
Shortcake<3 Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 jepp, jeg og har lest i BAM, bladet for gravide at vi KAN spise sushi, men bør holde unna stykkene med tunfisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå