Gå til innhold

Tidlig ul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg syns det virker som det er så mange som får tidlig ul. Får man det bare hvis det er en spesiell grunn?? Eller får man det bare hvis man vil ha det liksom?? (Huff, dette hørtes dumt ut, håper noen skjønner hva jeg mener...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste får bare vis det er en spesiell grunn. Jeg har fått pga blødninger. Andre grunner kan være usikker termin, tidligere SA, store magesmerter ol. Noen få får fordi enkelte leger/JM'dre har eget apperat, men det er heller sjeldent.

Utover dette kan man også bestille selv privat, men da koster det litt.

Skrevet

Jeg bimmet litt for 2 år siden når jeg ventet veslejenta, og kan ikke huske at det var så mange som var til tidlig ul da?

Jeg syntest dengang at det var utrolig lenge å vente på den ordinære ul, så denne gangen bestemte jeg meg å ta tidlig ul. Vi snakka litt om det på første legekontroll, og da sa legen min at det var ingen problem for henne å henvise meg så slapp jeg å betale noe mer enn egenandelen. At jeg var beymret for om alt stod bra til, var mer enn god nok grunn mente hun. Jeg har hatt ingen problemer i svangerskapet så langt, heller ikke i det forrige. Legesenteret har nok surra litt når de sendte brevet, for her om dagen fikk jeg brev fra SiV om time til ul neste uke (istedet for privat gynekolog). Så da tror jeg at jeg slipper egenandelen også:)

Så spør neste gang du er hos legen, kanskje du er like heldig som meg?

Skrevet

jeg får fordi jeg mista i uke 14

men jeg synes det er mange som får dette tidlig kanskje meir i store byer,det var jo ikke vanlig før,var ikke snakk om det med første mann for 7 år siden,var ikke snakk om det en gang.

vi begymrer oss kanskje litt for mye noen av oss,veit ikkej. osv,

me bor på bygda langt fra en stor by,

så vi får bare vanlig ultralyd, må kjøre langt hvis vi skal ha privat eller 3D

mener ikke å fornærme noen altså

Skrevet

fordi det er mer tilgjengelig, tror jeg.

og fordi nå undersøker de med det samme du får blødninger, smerter osv.

og med tanke på at 1/3 av vellykkede svangerskap også har blødninger, blir det jo en del.

Jeg får fordi jeg mistet i 2.trimester, så jeg skal følges opp litt ekstra. det er jo ikke noe de kan gjøre, før du er over 24 uker på vei, -men så får du en bekreftelse på at alt står bra til eller ikke.

og det er godt.

Skrevet

Jeg drar på privatklinikk for å finne ut hvor langt jeg er på vei. Det samme gjorde jeg under forgje svangerskap, betalte 0 kr :)

Skrevet

Jeg får fordi broren til min samboer var født med en hjertefeil som han senere døde av.. Håper bare alt står bra til med vår lille, selv tror jeg det. Dessuten er det mange år siden lillebroren døde ( i 1984), så legene idag har nok kommet mye lengre i teknologien slik at de klarer å fikse det hvis vår lille baby skal ha samme hjertefeil. Men kan være greit å få sjekket, samtidlig som jeg er veldig nysgjerrig på å få se den lille :)

Skrevet

Jeg gjør det fordi jeg har mistet de 3 forregående svangerskapene

Skrevet

Oi - ser at "Mammaen til Alise" betalte kr 0,- for UL på privatklinikk....

Hvor var dette!? Du har vært kjempeheldig!!!

Skrevet

jeg skal ta UL når jeg er 8 uker på vei for å sjekke at det er liv fordi jeg har hatt fire MA tidligere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...