Gå til innhold

Kor langt på veg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter:) Eg testa positivt i går og i dag, og prøver innstille meg på at eg er gravid. Hurra! Det er så utrulig spennande. På jobb i dag klarte eg nesten ikkje tenke på anna. Det er så uvirkelig! Har ingen klare symptom enda, men innbiller meg at eg kjenner noko i magen:)

I følge terminkalkulatoren på babyverden.no er eg 3+6 i dag. Skjønner ikkje heilt korleis ein reknar ut kor langt ein er på veg i svangerskapet. Kvifor reknar ein fra første dag i siste mens? Vil det seie at svangerskapet snart går inn i si 4.veke, mens barnet er ca 2 veker gammalt..? Visste ikkje at det var forskjell på dette.

Når bør ein kontakte lege, forresten??

Klem fra ei superglad gravid jente:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer:) Du har en spennende tid forran deg!

Litt vanskelig spørsmål det om hvorfor. Men den nye syklusen starter 1. dag du har mens, og da blir du befruktet ca 14 dager etter.Kommer ann på lengden på syklusen din. Så om du er 3+6 er du 4 fullgåtte uker imorgen, altså 4+0, 4+1 er du inni din 5 uke. "Babyen" er da 2 uker imorgen.

Eg kontaktet lege med en gang for å få bekreftet via blodprøve at eg var gravid, var da 4+3. Den første svangerskapskontrollen er rundt 12 uker.

Skrevet

Skal ha første kontroll 9 feb då e eg 9+6.... Men skal på tidlig ul om 1-2 veker da...

Skrevet

Grunnen til at man regner et svangerskap fra første dag i siste mens er at nesten alle vet når de har hatt mensen, mens nesten ingen vet akkurat når de ble befrukta. Så nå er du 4 uker gravid, mens barnet er 2 uker gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...