Gå til innhold

Asså... Har jeg gått glipp av noe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for 3.gang... 6 år siden sist, så er en stund siden :)

Men syns så mange her inne er på jordmorsamtale på føden, omvisning, ønskelister osv osv... Er det forventet/vanlig at alle gravide tar kontakt for sånne ting? Eller er det mange som bare går til kontroller til legen og ikke noe annet?

Jeg er i uke 28 nå og har kun vært på vanlige legekontroller hittil. Sist fødsel var styrtfødsel og ble ufrivillig hjemme. Gikk fra 1-10 cm åpning på en time uten å merke noe spessielt og fra smertene kom og til han var ute tok det bare 10 min... Heldigvis gikk alt bra! Vet ikke om jeg kanskje burde informert noen om det, føden osv?? Fastlegen min vet jo at jeg hadde det, men han har ikke sagt noe om det...

Fikk plutselig en følelse over meg om at jeg burde ringt noen eller vært å snakket med noen... Leser stadig om gravide som gjør det!

Hvor vanlig er dette og er jeg sent ute?? Hmmm..

Blir glad for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skrives inn/jounal skrivning på fødeavd der du skal føde 4-6 uker før fødsel. Du vil få brev om dette i posten. :D

Slik funker det hvertfall på SUS.

Skrevet

Hei. Har ikke vært og skal ikke på jordmorsamtale på føden. Mange er på omvisning i forbindelse med svangerskapskurs.

Jeg har imidlertid søkt plass på føden da. Her er det bare for at papirene skal være i orden, for er et ganske lite sted.. Fikk så et brev der jeg kunne skrive åssen de andre fødslene hadde vært, hva jeg ønsket av smertelindring osv.

Er i grunnen jordmor som ordnet plass på føden når jeg tenker meg om.. Greit om føden vet at forrige fødsel var relativt kort:) Mine har også vært raske, og det står i papirene. Men snakk med legen din om hva du skal gjøre.. Greit om føden vet om evt medisiner, førhistorie osv.

Skrevet

Jeg har vært på fødselssamtale hos JM, men dette var fordi jeg har hatt litt komplisert svangerskap og fikk valget mellom KS og fødsel. Har ikke vært på kurs eller omvisning.. Men med tanke på den fødeselen du hadde ville jeg ringt føden og avtalt en time til en prat. Kan være greit for dere å "avtale" når du skal komme eventuelt ringe iom at du ikke kjente så mye sist. regner med at du øsnker å føde på sykehus?..

Skrevet

jeg skal ikke det,men i din situasjon ville jeg ringt føden og hørt m dem om hva dem syns du bør gjøre. en lege er ikke det samme som jm. og har ikke alltid greie på fødselsrutiner ol. på sykehuset. så det er mitt råd. for når det er så kjappe fødsler så trur jeg dem har rutiner på det.

Skrevet

Jeg har ikke hatt fødselssamtale direkte med jordmor, bare vanlig konsultasjoner. Har ikke blitt innkalt/invitert eller fått noen omvisning på føden. Har ikke fått noe som helst fra føden. Kun gått til vanlige kontroller hos lege/jm og til UL på sykehuset. Når jeg har ringt til føden så føler jeg at jeg har bare bagateller å komme med, så jeg har kun ringt et par ganger når jeg har vært engstelig eller trodd jeg trengte hjelp i helgene. Nå ringer jeg ikke før jeg er overbevist om at jeg er i gang med riene.

Skrevet

Hei hei, jeg er førstegangs og har gått til vanlig legekontroll hele tiden, har hatt en time hos jordmor, det var i forrige uke, da var jeg 31 uker. skal kanskje ha en til hvis jeg ikke har født allerede. har en avtale når jeg er i uke 38. Vi får se....:) det er ikke noen omvisning på fødeavd her i hvertfall....

Skrevet

Her jeg bor har det vært vanlig at alle fødende har blitt invitert på samtale/omvisning på føden 1-2 måndeder før fødselen, men dette sluttet de med som rutine i høst. De har funnet ut at de har bedre ting å bruke ressursene sine på, men dersom man har spesielle komplikasjoner eller har hatt spesielle opplevelser med tidligere fødsler så får man gjerne komme likevel.

Skrevet

heisann. Jeg har gått ca annenhver gang til fastlege og jm på helsestasjonen der vi bor, men ikke hatt noe med føden å gjøre annet enn vanlig UL i uke 19. Skal på svangerskapskurs 3 uker før termin på sykehuset og får omvisning da, men har ikke hørt at det er vanlig med noen fødselforberedende samtale på sykehuset...

Jeg ville hørt hva legen sa jeg, om han/hun anbefaler en prat med føden når termin nærmer seg mtp tidligere fødseler. Hvis du bekymrer deg veldig ville jeg ringt selv og hørt hva de sa på føden og. Lykke til :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har kun vært på omvisning på føden 1 gang da jeg var gravid for første gang. (for 8 år siden). Ellers har jeg kun vært på vanlige kontroller..har fått noe tett oppfølging i sv.skap 2,3 og 4 pga komplikasjoner.

Jeg har også hatt en ufrivillig hjemmefødsel. Da dattera mi (sv.skap 2) ble født kom hun som ei kule midt på natta. Hele forløpet tok 25 min, og hun ble født på sofaen i stua hjemme.

3.mann ble født på føden, med han tok fødselen 1t og 10 min.

4.mann (som blir en uke gammel i natt:)) tok ca 2 timer:)

I min familie, på mors side, føder alle kvinnene raskt. Etter hjemmefødselen fikk jeg beskjed om å være rask på tlf dersom jeg skulle føde igjen etter noenlunde kort tid..kunne gå raskt igjen - noe det forsåvidt gjorde - men ikke like raskt heldigvis:)

Siden det er så lenge siden du fødte sist er det kanskje vanskligere å si hvordan kroppen din håndterer fødselen.. noen sier jo at etter 6 år er en omtrent å regne som 1.gangs igjen....men jeg vet ikke...?

Skrevet

Jeg tror mange her inne blir dratt litt opp av hverandre og engster seg "unødig" for mye rart. Jeg har hatt 2 fødsler med relativt langvarige forløp og bor bare 10 minutter unna sykehus, så trenger vel ikke engste meg for mye for en hjemmefødsel, men konseptet virker ikke skremmende heller; når jeg ikke har hatt komplikasjoner tidligere er jo risikoen liten nå og, og min mor fødte sin siste hjemme av eget ønske.

Omvisning var jeg på første gang, det ble tilbudt 1. gangs fødende i regi av sv. skaps kurset. Om du ikke har byttet sykehus burde vel ny omvisning være unødvendig?

Ved vårt lille sykehus er det ingen innskrivning før fødselen. Melding om fødsel sendes sykehuset ved ultralyden, slik at de vet omtrent når du er ventet inn ved termin. Evt. tidliger fødejournaler har jo sykehuset tilgang til automatisk (om du ikke har byttet sykehus), og kan sjekke når du ringer/fødselen er i gang. Om du har spesielle ønsker kan du jo sende inn/ta med et skriv om dette, men de fleste fødsler har jo sitt eget naturlige forløp og er svært vanskelig å planlegge (forundrer meg veldig at folk tror de kan bestemme seg for hvordan det skal være på forhånd)

Jeg er i uke 30 og har kun vært til 2 legekontroller så langt, i uke 12 og 24. Om du føler deg usikker siden det er så lenge siden sist kan du jo be om en samtale med jordmor noen uker før termin for å få svar på evt. spørsmål.

Skrevet

Hei hei ;o) Har ikke hatt no slikt jeg heller,har bare gått til Vanlige kontroller hos fastlegen min..det har ikke vært oftere enn det som er foreskrevet gravide nå etter at de er gått ned på antall kontroller,nå er jeg snart i uke 30 og går ca 1 gang i mnd.

Å gå til jordmor er vel valgfritt og regner med at det kansje er her de evt får info ang slike føde ting.

Jeg har ikke fått no info om noe slag..så merker ulempen med å bare gå til fastlegen...De kontrollene er unna gjort på rundt 10.min..hun måler no nett Blodtrykket,tar en vekt og måler babyens puls med doppler..voila..Så blir jeg sendt inn til lab for blodprøver de gangene jeg skal ta det. Det er lite rom for prat rundt graviditeten..derfor greit med BIM for min del..er førstegangs å kjekt å snoke litt på hva som er normalt og ikke,hva en kan vente seg og sånn.

Tror det der med søking av fødeplass og samtale er veldig forskjellig fra sted til sted.

Har forstått det slik at her i Bergen ringer en føden når noe er på gang,så vurderer de om en skal komme inn eller ikke..ikke no mer avansert en det..Vist det er noen som vet at det blir gjort på en annen måte,så gi gjerne beskjed ;o)

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen =)

Skal snakke litt med legen ang det med styrtfødsel sist og om jeg burde ta kontakt med føden på forhånd. Men er godt å se at det ikke bare er meg som "bare" går på de vanlige kontrollene hos lege... :)

Ha en super helg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...