Gå til innhold

Sykepleier og tilrettelegging i jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber som sykepleier på sykehjem og skal ha samtale med sjefen i morra el mandag om tilrettelegging av arbeidssituasjonen. Jeg sliten med et kranglete bekken og kjenner at jeg får mer og mer problemer med å løfte, dvs. tunge stell, og å gå så mye som det kreves på travle vakter.

Er det andre med samme problem som kan fortelle hvordan de har fått tilrettelagt jobben? Noen tips til hva jeg kan be om. Har bare jobbet 1/2 år så jeg synes det er så vanskelig å kreve noe som helst. Å kutte ut morgenstell av de tyngste pasientene blir heller ikke lett mht arbeidsmengden på resten av kollegaene siden de fleste pasientene hos oss er ganske tunge å stelle.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

hm... her blir det jo snakk om uansett hvor lenge du holder, hvis du har tunge morgenstell og mye gange....da bør du iallefall tenke at tilrettelegging virkelig er et gode for arbeidsgiver også....sett deg ned og tenk helt realistisk over mye hvor og hva du faktisk orker.

jeg jobber fortiden også på sykehjem, men ble sykemeldt pga svimmelhet og litt sånn halveis i svangerskapet. nå er jeg aktivt sykemeldt og kommer og hjelper til med det som trengs, i mitt eget tempo. har ikke sjans til å gå så fort og så langt og så lenge!!

.

Er du godt kjent på sykehjemmet, er du en kjemperessurs uansett om du må ut av stellet. Kan du fritas fra stell og heller brukes til andre ting? dokumentasjon, medisiner, sårstell, pleieplaner o.l?

masse lykke til! og ta vare på deg selv!

Skrevet

hei og hå:)

Jeg er også sykepleier og jobber på sykehjem.. Til meg sa sjefen at det var umulig å tilrettelegge arb.plassen, da hadde jeg ingenting der å gjøre..

Kjempetrivelig å høre.. Dro så til fastlegen min, og han sa at da måtte han sykmelde meg da, det var eneste alternativet når sjefen svarte som han gjorde..

Mange av de jeg jobber sammen med er flinke å lar meg få de "lette", men ganske mye løping i løpet av en dag på en sånn plass, så er helt ødelagt når jeg kommer hjem.. Og sånn orker jeg ikke ha det i flere mnder til..

Skrevet

Hei!

Jeg er hjelpepleier på sykehjem og slet med bekkenet. Når det ble for tungt å gå i "vanlig" stell gikk jeg til legen og ble sykmeldt 50%, kuttet ut kveldsvakterne da vi er mer alene da. I tillegg sökte sjefen min tillretteleggingsbidrag fra NAV, som dekker en kort dagvakt feks (en peieass./ekstravakt) Dermed var vi alltid en eksta på jobb når jeg var der og jeg kunde velge hva jeg klarte å gjöre den dagen. Funket bra i en måned men sen ble jeg fullt sykemeldt grunnet ökende bekkenplager. Du har krav på at få arbetet tilrettelagt og det finns penger å söke, sjefer som sier noe annet er bare slöve!!! Lykke til!:)

Skrevet

løsningen for meg ble aktiv sykeml. dette fordi det var umulig å tilrette legge dagen. de foreslo at jeg skulle bare stelle de lette men dette ville jeg ikke siden det hadde blitt umulig å gjennomføre og arbeidsmengden på de andre da ble større. var jo ikke festlig hvis det skulle bli sånn at folk ikke ønsket jobbe med meg fordi jeg bare tok de lette....på aktiv kunne jeg hjelpe til der det trengtes, med å legge medisiner, servere mat og diverse. veldig greit så slapp jeg være borte fra jobb lenger enn nødvendig

Skrevet

Hei! Dersom det er en IA- bedrift (innkluderende arbeidsmiljø) så har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for gravide. Dersom sjefen din mener de ikke kan det har du krav på svangerskapspenger. Det er mye bedre for deg, vil jeg tro :-) Det er forresten ikke "ditt problem" dersom det blir mye mer på de andre. Du skal tenke på deg og ta hensyn til deg. Det er ofte administrative oppgaver som trengst å gjøre etc. Nav og eventuelt fagforening vil kunne forklare deg dine rettigheter i forhold til dette.

Tvi tvi :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...