Gå til innhold

Innsyn i sykehusjournaler/fødselsjournal..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei ! litt inspirert av innlegget vedr helsesøsters innsyn, og litt selvopplevd..

Har en bekjennt som jobber på et sykehus, ved diskusjoner om enkeltbarn har hun ved flere anledninger brukt argumentet at hun har lest journalen..( på kanten i seg selv) . Vedkommene er svært "slurvete" med taushetsplikten og glad i slarv...

Orker ikke ta fatt i bruddene på taushetsplikten, det vil jo hele tiden bli ord mot ord osv, men i forhold til innsynet kan vel dette ev spores ?

Spm: kan ansatte på et sykehus komme inn på journalen til personer som har vært innlagt/født på et annet sykehus i samme helseregion ?

Hvordan går man ev frem for å undersøke ? Kjedelig å "lage bråk "om noe ikke kan bevises..vet et par ble suspendert for å ha gått inn i journaler de ikke skulle vært i for en tid tilbake ved en annen region men skulle gjerne vist litt mer rundt dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Helse Vest har vi tilgang til det meste...

Vet ikke hvordan det er i andre helseregioner.

Kanskje du skal melde til dokumentsenteret ved det akuelle sykehuset og foreslå at journalen til en navngitt person kan ha blitt lest av uvehdkommende, altså helsepersonell uten direkte tilknytning til pasienten?

Skrevet

Og ja, det kan bevises. Me den elektronisk journal (som alle sykehus nå benytter), etterlates et spor og en elektronisk signatur, som kan spores til ansatt og pc. Ikke vanskelig å sjekke om den personen har hatt gyldig grunn til å åpne og lese journalen.

Skrevet

Så dok senter ved aktuellt sykehus er sted å henvende seg ?

hm... må litt i tenkeboksen før jeg ev tør men...frister ja... er lei av å høre hva og hvordan rundt flere + har en sterk mistanke om at hun har vært inne på meg utifra ting som har blitt sagt...

Noen meninger hva jeg BØR gjøre ? ( holde nesa mi unna og godta ?)

Skrevet

Er i samme situasjon som deg faktisk og har siste dagene holdt på å finne ut om det samme.

Jeg ville klart gjort det. Og skal gjøre det selv.

For folk vet for mye om ting de ikke kan vite om det ikke er lest eller snakket om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...