Gå til innhold

Hvem kan vigsle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare kirke og sorenskriver? Har enkelte advokater slik bevilgning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Human-etisk forbund. Vi skal ha vigsel i regi av dem.

Skrevet

Andre?

Syns kanskje human-etisk forbund blir litt feil for oss da vi er medlemmer av statskirken.

Er rent praktiske årsaker som gjør at vi ikke vil gjøre det i kirken. Vi har lyst å gifte oss en dag og ha festen en annen, og jeg syns det blir litt rart å gifte seg i vår ganske store kirke med bare ti til stede.

Skrevet

Bor desverre ikke på østlandet....

Men takk for svar.

Andre?

Skrevet

Pastorer fra for eksempel fra frikirke,adventistkirke. Min svigerbestefar er pensjonert pastor og kunne viet oss om vi ville. Den norske sjømannskolen i utlandet...

Skrevet

Men ikke advokatkontor?

Skrevet

Dere kan gå på tinghuset

Skrevet

Blir nok tinghuset ser det ut til ja. Selv om vi da må kjøre ett stykke.

Eller kan en gjøre det på kirkekontor? Det er det der vi skal være.

Er kirke også altså, men har ikke lyst å gifte meg i kirke og ha hele sermonien der bare for 6 stk.

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Heia:) du kan be presten foreta en privat vielse bake på kontoret i kirken:) går kjempe fint det, hørt om mange som har gjort det på den måte. De har full forståelse for det:) ta kontakt med kirkekontoret,evt ta direkte kontakt med presten selv så ser du at det løser seg.

Lykke til=)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vil bare tipse om Sosialhumanistene. http://www.sosialhumanistene.no/

Vi skal gifte oss gjennom dem i sommer. Vurderte først Human-etisk forbund, men det var før vi kom over Sosialhumanistene.

Vi begge har meldt oss inn (gratis) og da er visst vielsen også gratis. Det fine er at vigselsgrunnlaget til Sosialhumanistene er fullstendig livssynsnøytralt. Dette i motsetning til HEF, som legger en del føringer på hvordan seremonien skal utformes. Med Sosialhumanistene har vi fullstendig frie tøyler! Vi kan t.o.m. gifte oss i en kirke, hvis vi får låne en, da :) Kirker er jo flotte bygg, men ingen av oss er kristne. HEF har strenge restriksjoner på at vielsen ikke må foregå på eller i nærheten av religiøs grunn. Forstå det den som kan...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...