Gå til innhold

Ikke tatt folat i 1.e trimester.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig oppdaget atj eg er gravid (igjen) og har ikke tatt folat. Jeg tror jeg er 3 1/2 måned på vei. Nå er jeg veldig bekymret for at barnet skal få problemer som følge av dettte. Noen med erfaring? Hvor vanlig er det med ryggmarksbrokk som følge av manglende folatintak hos mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med folat er ikke noe som anbefales over hele verden. Det er etter det jeg har forstått litt omdiskutert.

Uansett er det ingen automatikk i at du får en unge med ryggmargsbrokk selv om du ikke har tatt folat. Ryggmargsbrokk er ikke så veldig utbredt, tror jeg, så sjansen er ikke stor.

Det er jo ikke så mye du kan gjøre med dette nå. Men hvis du er veldig bekymret kan du kanskje ta en UL?

Skrevet

Vet ikke helt svare på spm ditt, men vet hvertfall at min mor ikke tok folat når hun var gravid med meg og min bror, og ingen av oss har ryggmargsbrokk. Sier ikke at man ikke skal ta folat, men tenker på hvor mange det er som har født friske barn, før man viste om folat.

Skrevet

Takk for svar! Blir så bekymret - ønsker jo å gjøre der beste og de riktige tingene men føler jeg ikke har fått sjansen til det nå. Skal på UL så da får vi se. Men det kan jo virke som at de kommer til å gå bra. Håpe og tro...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...