Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter som snart fyller 4. Hun er en vanlig flink jente som liker å gå på ski, er flink til å klatre, stuper kråke uten problemer ol. Hun har veldig lyst til å være med på forskjellige aktiviteter. Problemet er at når hun kommer et sted der deter litt mange ukjente barn og voksne eller hun ikke er helt sikker på hvordan ting skal foregå, så knyter hun seg helt og vil ikke prøve noen ting. I går begynte hun for eksempel på turning. Hun hadde gledet seg veldig, men da vi endelig kom dit ville hun bare sitte på fanget mit å se på. Da det var slutt gråt hun fordi hun ikke hadde fåt turnet selv. Dette gjentar seg ganske ofte i liknende situasjoner. Er det noen som har råd om hvordan vi skal hjelpe henne å komme over dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så at det lå en artikkel om dette temaet på klikk.no. Det er vel igrunn ikke så veldig mye man kan gjøre utenom å oppmuntre og støtte. Når hun er 4år forstår hun jo når du sier at hun kommer til å angre etterpå hvis hun ikke prøver, så ørlite press må man jo legge på.

Jeg var desverre på akkurat samme måten, og begynte og sluttet på den ene og andre aktiviteten fordi jeg ikke (trodde iallefall) jeg var så god som de andre osv. Min mor endte med å nekte meg å begynne på ting i det hele tatt...det må du absolutt IKKE gjøre.

Skrevet

Nei, jeg skal ikke nekte henne å forsøke, ikke med det første i hvertfal. Det er bare leit at hun ikke får vært med på det som er gøy og som jeg jo vet at hun har lyst til. I barnehagen går det foresten veldig mye bede. Der tør hun å være med.

Skrevet

Da vår jente på 5 begynte i musikkbarnehage i høst, var hun veldig sjenert. Der får foreldrene lov til å delta litt også, om det er nødvendig, og det hjalp i alle fall datra vår til å tørre å bli med og ta initiativ på egen hånd. vet ikke hvordan turntrening foregår, men kanskje det er mulighet for at du kan være med litt, til hun blir trygg? Jeg hadde i alle fall snakket litt med trenerne for å høre om mulighetene for det. Uansett tror jeg det hjelper å snakke om det, uten at man gjør det å være sjenert til en negativ ting. Vi er i alle fall obs på å gjenta ofte at vi kommer til å være der, og ellers forberede henne på hvordan opplegget er. Det hjelper i alle fall litt her. :)

Dette er noe hun må overvinne selv, og det kan man som forelder hjelpe til med.

Lykke til, det kommer seg nok. :)

Skrevet

Min (snart) 4åring er også ganske sjenert i sånne situasjiner du beskriver.. Jeg har stort sett blitt med henne og gjort tingene sammen med henne.. Da har hun som regel myknet opp etter en stund..

Men jeg prøver å oppmuntre henne til å prøve selv først.. Men om jeg ser at det låser seg fullstendig for henne, så tar jeg henne bare i hånden og sier "kom så prøver vi" eller noe sånt.. :)

Vet ikke om jeg har noen andre råd til deg.. Men har lest at det er veldig viktig å ikke presse ungen til noe.. og ikke å gjøre noe tema ut av at barnet er sjenert.. (feks si.. *** er så sjenert hun).. For da gjør man visst barnet oppmerksom på det selv, og da kan hun tro at det bare er slik hun er osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...