Gå til innhold

fra permisjon til arbeidsledig

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er i permisjon og har ikke noe jobb å gå tilbake til da jeg var i vikariat før permisjonen min startet. Opparbeidet meg rett til fødselspenger.

Og nå er det snakk om her om jeg skal være husmor.

hvor mye penger vil jeg få i arbeidsledighetstrygd? mener å ha lest at det er på 60 % av det man har tjent.

Men er det det man har tjent det siste året? Regner de ut ifra det jeg har i permisjonpenger? Eller regner de det ut ifra de 3 siste årene?

hvis jeg da har ca 17000 utbetalt nå etter skatt, hvor mye vil jeg ha ca i arbeidsledighetstrygd? Noen som vet? Og vil jo få kontantstøtte og på ca 3000 når jeg blir hjemme med småen.

Betaler man mindre skatt når man er arbeidsledig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal gå hjemme som arbeidsledig, men ikke vil være arbeidsøker tror jeg ikke du har rett på mer enn kontantstøtta.

Som arbeidsledig og arbeidsøkende må du søke på aktuelle jobber og sende meldekort for å få penger, tror de regner ut fra de siste tre årene dersom intekten ikke har vært lik de siste årene!

Skrevet

Altså så du har tnekt å utnytte systemet? Du må være aktiv arb søkende (dokumentere at du er det) for å ha rett på arb.ledighetstrygd..

Den er 60 prosent av det du har tjent ja. Og nei, man betaler ikke mindre skatt nei....

Skrevet

Du får ikke både kontantstøtte og arbeidsledighetstrygd da :-)

Skrevet

Og om du er arbeidsledig og hjemme med et barn, stilles det krav til at du over natten kan skaffe langvarig barnepass til ditt barn, dersom NAV skulle finne en jobb til deg, kurs el.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg, og det fungerer slik:

For å få dagpenger må du være aktiv arbeidssøker. Skulle det dukke opp en jobb, må du ta den og du må derfor ha noen i bakhånd som kan passe barnet ditt. Men det skal sies at NAV ikke er veldig gode på å få folk ut i jobb, så sjansen er jo stor for at du blir gående hjemme i lang tid om du ikke finner jobb på egenhånd. Jeg fikk jobb med en gang, så slapp å tenke noe mer på det. Men ei venninne av meg gikk arbeidsledig i 2 år.

Du får 60 % av det du har tjent gjennomsnittlig de siste 3 årene tror jeg, faktisk litt usikker på akkurat det. Men jeg vet iallfall at permisjonspengene ikke teller med, det regnes tydeligvis ikke som inntekt! Helt idiotisk, spør du meg!! Så du må regne 60 % av det du tjente før du gikk ut i permisjon da.

Man betaler ikke mindre skatt fordi man er arbeidsledig, men man betaler jo mindre skatt jo mindre man tjener. Så sånn sett får du sikkert mindre skattetrekk på dagpenger i forhold til skattetrekk på vanlig inntekt.

Og til anonym over her, man får kontantstøtte selv om man går på dagpenger! De to tingene har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Men poenget er iallfall at du kan ikke ha "fri" og være husmor, samtidig som du får dagpenger. Du må være aktiv jobbsøker, delta på kurs i NAV sin regi og sende meldekort. Skal du være husmor må du klare deg på kun kontantstøtte!

Skrevet

Det er å utnytte systemet hvis du gjør det fordi det passer dere best at du er husmor. Jeg var hjemme et år ekstra med mitt første barn, og det kunne ikke falle meg inn å gå på arbeidsledighetstrygd da. Det var jo et valg vi gjorde fordi vi mente det var det beste for barnet og vår situasjon da. Med mindre grunnen er at du faktisk ikke har jobb så skal du IKKE har arbeidsledighetstrygd.

Kan jeg spørre hvorfor du mener at du fotjener at vi andre betaler din arbeidsledighetstrygd for at du skal få være husmor som du sier???

Hovedgrunnen til at jeg var hjemme med førstemann var at vi ikke fikk barnehageplass og ikke ville ha han hos dagmamma. Det valr altså ikke noe vi hadde valgt akkurat det, men jeg hadde jo likevel ikke rett til å kreve at naboen og du og alle andre skulle betale det at jeg var hjemme for oss....

Tenk om alle som hadde lyst til å være hjemme litt lenger gjorde som deg.... Ta litt sosialt ansvar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...