Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Jeg lurer på en ting. Er gravid og venter nr. tre, hvordan var den økonomiske overgangen fra to til tre? Er det veldig mye dyrere med tre barn enn med to? jeg tenker at man får jo barnetrygd, men vet ikke hvor mye den dekker heller.. Alt av klær og utstyr går i arv.. Håper noen vil svare!
ConsuelaBananaHammock Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 Har ikke merket noe på økonomien sånn sett... Utenom at man vasker klær hele tiden da
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Vi merker de litt nå som minste er bikket året. Nå lager jeg mye mat fra bunnen av, men kjøper også inn endel halvfabrikata innimellom og disse er beregnet på familier på 4, så det blir for lite mat med bare en pakke/boks og for mye med to, men vi må jo ha to for å ha nok. Så det er helt klart blitt litt dyrere med mat. Ellers er ekstra barnehageutgift en utgift så klart. Ellers har det ikke vært den store overgangen egentlig rent økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 har fire...merker ikke store forskjellen fra to til tre rent økonomisk.... bortsett fra matbudsjettet... og uteklær på vinteren når det må kjøpes inn...gutta mine sliter det ut, så det blir lite arving av det..men det er det eneste..så får mann jo barnetrygden da.. som jeg sparer til de mnd jeg vet det blir dyrere..(julegaver og barnebursdager...merker man jo også)
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 har fem jeg da. å det går mest penger på mat her, de to eldste spiser meg snart ut av huset hehe.. så det gjelder å være oppfinnsom ang middag o.l. ang klær så er jeg så heldig at de arver masse, å øvrig familie prioriterer klær i gaver til de..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 4gutter 1jente Har du noen tips til hvordan jeg kan være oppfinnsom i fht mat?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Her har eldste min på 5 år, begynt å slite klærne noe helt vanvittig fort ut! Jeg tuller ikke, når jeg sier at etter èn eller to dagers bruk er det hull i knærne på buksene.... helt nye bukser også. Har sydd lapper på buksene (det var kun 1 mnd siden jeg kjøpte 5stk nye bukser, og alle var hullete i begge knærne) De ny-sydde buksene er det hull i når hun kommer hjem fra barnehagen etter èn dag men jeg tror det må være noe med gulvet i barnehagen, problemet begynte nå umiddelbart etter hun begynte i ny barnehage (nybygget barnehage) og gulvbelegget der er kanskje noe spesiellt?? er min teori. Vel, poenget var, at nå ser jeg meg nødt til å handle brukte klær på FINN.no. Har handlet klær på finn til den nye babyen som kommer, og er veldig veldig fornøyd med det!!! Sparte mange mange tusen kroner, og har nå allt klart til den lille kommer. Det fikk øynene mine opp, og jeg kommer tiil å se etter klær til største barnet mitt på finn også. Fåreløpig arver barn nr to etter barn nr en, men det varer vel ikke evig det heller, siden hun største sliter ut klærne som om de var laget av tannpirkere for tiden.. Er iallefall MANGE tusen kroner å spare på å handle brukte klær. Og man kan velge og vrake, så jeg luker ut annonsene, og finner klær som er pene. Pluss at jeg ikke har brydd meg om å kjøpe klær (og utstyr) som må sendes pr post, men jeg handler kun om jeg kan treffe selgeren og faktisk se på produktet før jeg eventuellt kjøper det, og da gir jeg pengene kontant. Ferdig med det. Så rissikerer man ikke å bli lurt. (foretrekker også å møtes på kjøpesentre eller lignende for sikkerhetsskyld) Sparer masse tid også!! (på shopping i timesvis i butikker, med masse trette unger på slep) Og, vi handler stort en gang i uken (på rema-alltid rema) prøver å holde oss på omtrendt 1000 ++ og så blir det alltids noen "nødkjøp" i løpet av uken på nærbutikker osv, så foreløpig er matbudsjettet på 1500 kr i uken. Men nå har ikke nr tre kommet enda, og tror nok at matbudsjettet/husholdningsbudsjettet vil øke med tiden, da ungene vokser og trenger mer mat (pluss en ekstra munn å mette) Ellers er jeg opptatt av at alle får seg nye par sko hver gang de trenger det (vår/sommer og høst) og her investerer jeg i gode sko. Dette fordi jeg ikke ønsker de skal arve skotøy, og mener det er kjempe viktig at de får sine egne sko som foten kan forme, for å unngå dårlig fothelse (og feilstillinger i skjelettet, som kan føre til smerter senere i livet) Men det er da ingenting i veien for at bursdagspresanger ol kan være disse dyre og nødvendige tingene som sko og utetøy. Besteforeldrene her i gården er gladelig med på å kjøpe disse tingene til bursdag og jul. Prøver å bruke ved til oppvarming, for strømregningene blir fort dyre pga all klesvasken og matlagingen og varmtvannstanken. Vi er allerede en familie på fem, (annenhver helg) så i realiteten er det barn nr fire som kommer nå hvert øyeblikk.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 okey:) bruker masse potet middager da, billigere:) eks skal jeg ha fiskeboller å hvit saus kjøper jeg fiskepudding å deler den i biter (billigere enn å kjøpe bollene) handler masse når det er salg da! men nå er vi så utrolig heldige at vi får mye elgkjøtt fra svigeforeldrene og sambos arb giver,at vi bruker mye av det. lager bestandig sauser selv, smaker bedre også har vi taco en dag bruker vi restene til pizza dagen etter o.l ble liksom tomt i hodet når jeg skulle skrive her, men skriver mere når jeg kommer på mer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå