Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 liker å gå hjemme å dasse, bake boller, gå på kafè og skravle med venninner osv. De orker egentlig ikke jobbe. Jeg kjenner til mange slike tilfeller. De er ikke hjemme pga. ungene, men fordi de har vondt i arbeidslyst og liker slacke dager i joggebuske. Ungen følger bare med på lasset.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 For å være hjemme med barn er jo ikke jobb:-) Tror ikke jeg eier en joggebukse jeg engang:-)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Der tar du grundig feil!!:-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Tror HI absolutt er inne på noe her ! Å ha jobb krever at du står opp og ordner både deg sjøl og ungene om morgenen før du har full guffe når du kommer hjem igjen..Behagelig å surre hjemme i for arbeidskye folk !
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 Huff, nå gjennomskuet du meg... Og jeg tror du som går rett ut i jobb igjen, gjør det fordi du ikke orker å være hjemme med barnet ditt lengre..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Kan jo være noe i det, i alle fall om det går hjemme på fulltid med barn over 2-3 år. Under det har jeg ikke det inntrykket. Kjenner et par stykke som har valgt å være hjemme til barna starter på skolen, og det er ikke av de grunner. De har flere i nabolaget som gjør det samme, er såkalla ressursterke, sosialiserer barna, har pedagogisk opplegg hjemme (finnes bøker og material for det) og som absolutt ikke gjør det fordi de er arbeidsky. Tror dessverre ikke at det er flertallet.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #8 Skrevet 14. januar 2009 Jeg kunne tenkt meg å være hjemme med ungene i barnehagen og ja jeg er lei av å jobbe og har lyst å bruke mer tid på meg og hobbyene mine. Har en vennine som har råd til å ha det slik og det høres supert ut.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 og jeg tror de som jobber og er borte fra barna ikke er glad i de(?) Nei for å være seriøs så syns jeg ikke man skal dømme hverken de som jobber utenfor hjemmet eller de som er mamma på fulltid.. Jeg er hjemme med mine tre barn.. og står opp tidlig...jobber hele dagen...og ja vi gjør hyggelige ting.. slik som bader på tøyen.. går på museum, leker i sofienbergparken...går i åpen barnehage... vi tegner og maler og ja baker (noe jeg antar de også gjør i barnehagen) Vi har faste måltid... vi synger og danser... vi leser og forteller... Ja jeg er utdannet pedagog... og jobber hjemme... men trives svært godt.. men får ikke satt meg ned for å slappe av før alle tre har sovnet på kvelden.. da venter gulv-vask, klesvask og andre ting jeg kanskje ikke har hatt tid til på dagen.... jeg har ikke vært på cafe siden nr.2 kom til verden (savner det ikke heller) jeg har vel kanskje joggebukse på lik linje som du har arbeidsklær som passer til din jobb...(?) nei tror ikke du helt vet hva du snakker om.. vi som er hjemme kan ikke engang ta kaffe-pause når vi har behov for det..for man kan jo ikke sette barna på pause...de må følges opp konstant.. de trenger stimulering og kjærlighet... de trenger mammaen sin!!!! (flott med barnehager for de som ikke har mulighet for å oppdra sine egne barn 24 timer døgnet...vil ikke si noe negativt om det, men syns ikke det er negativt å la barna være hjemme heller)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Er helt enig med deg i det første..Jeg elsker ¨gå hjemme, og orker ikke jobbe nå.. Men hva så? Gjør det noe for deg? Jeg elsker også late morgener sammen med jenta mi, se hun utvikler seg for hver dag, snart tar sine første skritt osv. Ei tid jeg aldri får igjen:) Er du misunnelig eller?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #11 Skrevet 14. januar 2009 ganske mye sant i det du skriver, bortsett fra at det er et valg jeg har tatt for å få mest mulig tid sammen med barnet mitt. Fordi tiden flyr og plutselig er hun ikke liten lenger. Da kan jeg tenke på alle koselige stunder vi har hatt med maling og baking og leking i hagen sammen med nabounger(ja, faktisk flere "hjemmeværende") OG dassing rundt i joggebuksa til langt på dag..:-) Jeg jobber i en liten stilling fordi jeg ikke orker å jobbe mer samtidig som jeg er hjemmeværende(50 natt, genialt) Også tror jeg grunnen til at "hjemmeværende husmødre" blir "sett ned på" er ren og skjær misunnelse/dårlig samvittighet..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #12 Skrevet 14. januar 2009 Jepp, vi er like alle sammen. humre Dagen min er normalt slik, stå opp å lage frokost til meg og mini. Så leker vi til kl blir ni, da kler vi på oss å går ut å leker ute til lit før 11, da går vi inn å jeg lager lunch. Etter lunch så sover han. Når han står opp, så leker vi enten inne, eller så går vi ut igjen. Somregel så går vi ut, for han vil helst være ute. Å da leker vi ute til rundt 14-15 å da får han en frukt og en yoghurt mens jeg gjør istand til middag. Å så leker vi videre til jeg må lage middag. Da leker han alene til det er mat. Å så er det å leke videre med han, til han skal legge seg. Når han legger seg for natten, da har jeg fri. Faren og jeg bytter jo på å leke med han når han er hjemme, han jobber enten tidlig eller seint, så har ikke noen fast tidspunkt han kommer hjem. Han kan komme hjem 14 eller han kan komme hjem 23 på natta. Så er jo ikke bare jeg som leker med han alene hele tiden, men det er det stort sett dagene mine går til. Å så er vi i åpen bhg på mandager, å så er han med meg på trening på tirsdager og torsdager. Der er det mange barn han kan leke med, samtidig som jeg holder meg i form. Så det er jo fint for oss begge. På lørdager er det babysvømming, så han får sosialisering også. Når han sover, så slapper jeg av en liten stund, å så gjør jeg husarbeide som trengs å gjøres. Siden jeg gjør det når han sover, har jeg bedre tid til å være sammens med han når han er våken. Det hender jo selvfølgelig vi drar på kafè, men de eneste venninnene jeg har, som er hjemme på dagen. Har barn i samme alder som gutten min. Så gutten min syns bare det er stas å gå på kafè å få et rundstykke å så leke med de andre barna på lekerommet. Mannen min har ofte fri i midt i uka siden han jobber annenhverhelg, så jeg jobber vedsiden av å være hjemme. Når han har fri f.eks en mandag, så jobber jeg som vikar i en bhg, de gangene de har behov for meg, det ekke mange gangene jeg ikke har jobbet når mannen har fri, for de trenger jo stort sett vikarer.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #13 Skrevet 14. januar 2009 hmm.. jau.. noen er kansje slik. jeg er hjemme å her er det opp senest kl 07 på morgenen. dra de små med på badet der vi ordner oss.(sminker meg å går aldri i joggings..) frokost til fem barn + meg selv. matpakker til fem. sender så 8 åringen på skolen. kl 8.30 kjører jeg eldstemann på skolen og de tre yngste i bhg. så hjem der en ufattelig mengde rydding, vasking, matlaging ++++ som venter. er jeg heldig så har jeg kansje 1 time å slappe av på før jeg henter alle sammen. da er det full rulle til de eldste legger seg 21.30.. da må jeg rydde å ordne til neste dag.. legger meg ca 2330. rundt 02 begynner tre små barn å vekke hverandre, å kan holde det gående til utpå morgenen..) hs og lege mener jeg må gi de sove med, men er skeptisk på det. men må vel bare gjøre det snart.. 4 år med minimums søvn er ikke helsebringende.. er stort sett alene med de hver dag/kveld/natt pga håpløs arb situasjon hos bf.. så vist du mener jeg har en fristende og rolig hverdag så kom gjerne å ta over en uke, så er jeg mer en gjerne på jobb!!!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #14 Skrevet 14. januar 2009 de minste er i bhg pga avlastning. de er der fra 8.45 til 14.25. er alene med de, å får ingen avlastning ellers.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #15 Skrevet 14. januar 2009 hehe, alle jeg kjenner som er hjemme med barna sine er faktisk nøyaktig lik HI's beskrivelse!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #16 Skrevet 14. januar 2009 Jada, du har helt rett i noe av det du skriver HI. Jeg er hjemme med barnet mitt på 2 år og vi baker boller og går på cafe med besteforeldre. Joggebuksen min blir også flittig brukt på dagen. Og vi sover til klokken 9 hver morgen! Drit digg!! Og vi koser oss glugg i hjel og jeg tror og mener jeg gir datteren min en unik start på livet sitt med masse hjemmekos og kvalitetstid uten stress og mas. Det kommer tidsnok alikevel. På kveldstid og i helger er jeg på jobb, da er mannen min hjemme med vesla og de får noen herlige timer med pappa-datter tid og knytter viktige bånd for fremtiden. Så det er vel du som er lat HI, som ikke orker å jobbe OG ta vare på barnet ditt fulltid!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #17 Skrevet 14. januar 2009 Forskning viser forresten at barn som ikke er vant til å gå i barnehagen, ikke takler skolen så bra og senere ikke greier å tilpasse seg arbeidslivet. De er ikke vant til å måtte stå opp om morgenen, ha frister de skal rekke osv. Ingen krav, og alle danser rundt deres pipe. Det er jo ikke slik livet fungerer slik ellers, så det er dårlig læring i forhold til å den virkelige verden. Ellers enig med HI.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #18 Skrevet 14. januar 2009 syns barna skal kjenne meg bedre enn barnehagetantene sine! barna først så jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #19 Skrevet 14. januar 2009 Er du førskolelærer anonym 19:50? Hvor gamle er barna dine da? Synest i så tilfelle at det er ganske bra at du ikke jobber i bhg nå, og håper ikke du skal tilbake heller. Kan da umulig være idieltat en person med så mye hull i utdannelsen sin at de ikke er klar over at barnehage er bra for barn, ikke for at foreldrene da har mulighet til å være i lønnet arbeid, skal arbeide for et godt pedagogisk tilbud til barn i førskole alder.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #20 Skrevet 14. januar 2009 kan ikke folk få gjøre som de vil da? ser ingen grunn til å kritisere noen som velger å gå hjemme, jobbe o.l jeg gjør det jeg føler er riktig for meg å MIN familie, hva andre gjør er opp til dem!! har mange venninner som "bare er hjemme" (HI`s uttalelser..) men de er fantastiske mødre fordi.. er mange grunner til hvorfor noen velger anneledes!!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #21 Skrevet 14. januar 2009 Jeg må si at det forbauser meg at HI har så stort innsyn i andre familier sine hverdager at hun i det hele tatt kan ha noen formening om temaet..(siden hun sier hun er på jobb?) Ingen er hjemme hos meg på dagtid at de kan definere hva mine dager går til..... utenom det barnet forteller da.... Jeg er hjemmeværende mamma... og elsker det..men mye fritid er det ikke altså.. små barn trenger omsorg, og må passes på... tror hi at barnehageansatte også bare "slapper av" og at barna bare er der? Eller er det anderledes om man passer andre sine barn? Hvilken kilder har hun til disse påstander? eller var det slik hun oppførte seg under permisjonen? i så fall er det nok bra for barnet å bli passet på av andre som faktisk tar den jobben det er å passe barn.. en givende jobb...men kan ikke settes i samme bås som latskap....
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 14. januar 2009 #22 Skrevet 14. januar 2009 Hm har ikke fått babyen enda, men ja må si meg enig i at jeg er en av dem som liker å bake boller og gå på cafe=) Men det holder med svangerskapspermisjonen
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #23 Skrevet 14. januar 2009 Har enda til gode å se den barnehagetante eller ped.leder si at barnehage er det beste valger for barn under tre år. Selvføleglig om foreldrene er som HI, som ikke greier å stimulere sine egene unger og heller vil realisere seg, så er vel barnehagen en fin oppbevaringsplass. Lyser uvitenhet av innlegget ditt hi, men pass på at du selv kommer foran ungen din, den er jo svært uviktig så.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #24 Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror at du HI ikke aner hva du snakker om.. ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #25 Skrevet 14. januar 2009 til deg som sier at forskning viser at barn ikke trives på skolen så bra om de ikke har vært i barnehage... forskning sier også at barn som er i barnehage før fylte tre år er mer agressive en andre barn.... (forskning fra utlandet..da norge ikke har forsket på dette tema i det hele tatt) vidre er det ikke store forskjellen på leseferdighetene og språkutvikling på femteklassinger mellom barn fra barnehage og hjemmebarn.. men den agressive holdningen til barn som tidlig går i barnehager har ikke utgjevnet seg... Kort sagt man kan finne det som passer en ut fra forskning over verden... men som sagt norske forhold er det ikke forsket på!!! Så hvordan norske unger har det i forhold til skole/barnehage/hjemme osv er det ingen som vet....annet enn at de fleste barn er tilpassingsdyktige og klarer seg uansett....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå