Gå til innhold

jeg er 18 år og gravvid og

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bor hos mora mi. Hu sier jeg må flytte, få meg en jobb og forbrede meg til ungen kommer. Jeg sier at det er ikke så lett får jeg går siste åre på videregående. Hu sier at jeg må pause skolen, å jobbe isteden. Hu har figroallergi, leddgikt å rygg prolaps. Men hu greier å jobbe, hu jobber i kassa på en buttikk og vasker litt i en bank.Huset er betalt ned og hu har bare meg som eneste barn. Faren min har jeg ikke sett, han stakk da mora mi sa til han at hu var gravvid med meg.

Jeg mener at mora mi burde forsørge meg videre. skjønner ikke at hu kan mene at jeg skal flytte jeg er det eneste barnet hennes. Å jeg må ha mye hjelp når ungen kommer. Faren kan være tre stykker men trur ikke noen av dem vil hjelpe. Jeg vil ikke finne ut hvem som er faren. de er ikke bra mannfolk.

Mora mi sier hu ikke orker en unge i huset, men det er dårlig gjort. så sjuk er hu ikke hu bare klager fælt. Jeg er 3 måneder på vei og begynner å føle meg slapp. Greier ikke å se at jeg kan jobbe før ungen kommer. å når ungen kommer må jeg være med ungen.

Synes dere det er dårlig gjort av mora mi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette håper jeg bare er tull for du fremstår ikke som voksen! Barn bør ikke få barn...

Skrevet

Nei jeg syns ikke det er dårlig gjort av din mamma...Det er ikke hennes barn, men barnebarn.. Så det er riktig av din mamma å ikke ta ditt ansvar, men lærer deg å ta ansvar for egne handlinger...

Hvis hun er så dårlig som du skriver så syns jeg det er "dårlig gjort" om du blir boende...

Snakk med nav.. du har mange rettigheter, mye hjelp å få...både til barnet, skolen og bosted!!! Samfunnet tar godt vare på unge mammaer..

velger du å få baby...må du nok bare vokse opp og ta voksne avgjørelser...Jeg har vært gjennom det.. og du greier det du også!!

PS det heter gravid ikke gravvid.... lykke til vidre

Skrevet

Nei, jeg synes det er dårlig gjort av deg å forvente at din mor skal oppfostre unger som du setter til verden.

Du fremstår ikke videre moden utifra innlegget ditt, så jeg beklager at det provoserer meg til å svare deg med krass tone.

Ta ansvar, sørg for å forsørge deg selv og ungen din.

Lykke til!

Skrevet

Etter Asbjørnsen og Moe har det bare gått nedover med trollene.

Skrevet

Nei det er ikke dårlig gjort av moren din.

Kjenner ei jente som var i sammesitvasjon som deg for mange årsiden, når hun var 18, foreldrene hennes gjore det på samme måten.

Slik at hun kunne komme seg på egene ben, å stå på egen hånd når barnet kom.

Ei anna venninne av meg, ble gravid rett før hun fylte 17, hun valgte selv å flytte ut. Hun tok en pause fra skolen, fikk en jobb, leilighet osv.

Nå har hun begynnt på skolen igjen.

Skrevet

Hei jeg ble gravid som 18 åring og mine foreldre ga klar beskjed om at dette hvar noe jeg måtte klare selv når jeg var den som hadde havnet i denne situasjon... og jeg er glad den dag i dag at jeg måtte klare tingene selv... hvordan skal du lære hvordan det voksne livet funker hvis du ikke skal ordne opp i ditt eget rot.

Og når det kommer til skole så gikk jeg gravid mens jeg gikk siste åre og det er ikke noe problem + at du har krav på fødselsstipend fra lånekassen hvis du har gått skole 6 av de siste 10 mnd og søker deg inn på skole...det jeg gjorde var å søke meg in på gk hvordan som helst linje for så å bli sykemeldt og gikk ut i permisjon og sa fra meg skoleplassen fikk da utbetalt rundt 9000 i mnd fra lanekassen i fødselspenger.....

Er du alene om barnet eller er dere 2 ?

Skrevet

Dette må være tulleinnlegg. Hvis ikek virker du veldig umoden og veldig utakknemlig! moren din prøver faktisk bare å hjelpe deg. Skjønner godtat hun ikke orker å ha en unge i huset med sykdommene hun har og i tillegg jobber. Du får prøveå gjøre det beste ut av situasjonen så å få seg en jobb er kanskje ikke så dumt nei...

Skrevet

Hun burde forsørge deg videre? hallo, du er 18 år. Det er meningen at du skal klare deg selv. Er forsåvidt mer enig med mora di jeg. Man kan ta pause med skoleåret, og mora di mener nok at du skal jobbe slik at du får rett til foreldrepenger, noe som du kommer til å få stort igjen for senere. I tillegg er du jo "alenemor" så du får nok av støtte. Hvis du mener det er egoistisk av henne å kaste deg ut osv bør du heller tenke deg om, om du faktisk er voksen nok til å ta vare på et lite barn. Er selv like gammel som deg, men jeg har da egen leilighet osv og har i tillegg jobbet fult omtrent helt nå til slutten. Den trettheten du opplever nå går som oftes over og da klarer du å jobbe..

Skrevet

Du bør få deg en abort så snart som mulig for det er det beste for denne ungen.

Skrevet

jeg syntes ikke det er dårlig gjort av din mor.. jeg be gravid som 16åring å fødte datteren min rett før jeg var 17, jeg fikk ikke flyttet ut av mamma å vi kranglet mye om dette, men jeg var en del hos barnefar for det er ikke noe kjekt å gå med moren/faren over seg som skal kommentere alt man skal gjøre.... når datteren min var nesten 1år flyttet jeg ut og sammen med barnefar å jeg har aldri syntes det var så deilig å komme meg vekk.. jeg tok permisjon når jeg hadde fullført 1året å skulle begynne igen nå i høst, gikk noen mnd før jeg slutten å heller ville ha meg en jobb.. jeg mener du bør flytte ut, gjøre ferdig dette året på vidergående å kansje jobbe litt før babyen kommer.. når babyen kommer vil du får støtte siden du er aleinemor å da kan du klare deg aleine.. men du bør bli mer voksen, for slik som du sier høres det ikke ut som du er klar for noe barn!!

Skrevet

Jeg var 17 da jeg ble gravid med min første. Jeg ble anbefalt å ta abort, men greide ikke. og det har jeg ikke angret et sekund på! Jeg flyttet hjemmefra (barnet er mors ansvar og ikke bestemors) og fullførte videregående slik at jeg kunne ha en utdannelse som basis før jeg begynte å jobbe (anbefales!!!) Du har krav på overgangsstønad fra NAV, ammerom på skolen (jeg tok babyen min med meg jeg) og du har krav på permisjon den tiden du er på sykehuset (jeg var borte i tre uker). Jovisst, det kommer til å bli j... tøft, men that's life. Føler du deg voksen nok til å ta vare på den lille er du helt sikkert voksen nok til å forstå at livet ditt kommer til å snu seg helt på hodet, og du kommer til å være sliten 90% av tiden. Men vet du hva? Det er verdt det.

Når det gjelder moren din så håper jeg i grunn at du setter deg ned og tenker litt før du åpner munnen din... Holdningene dine på det punktet var ikke akkurat de beste. Du bør tenke på det at i en alder av 36 kan du komme til å sitte i samme situasjon.

Bevis for moren din at dette er noe du kan greie!

Skrevet

Jeg kan ikke ta abort for jeg er 3 måner på vei. Visste ikke at jeg var gravid med en gang. mora mi er kristen så ville heller ikke at jeg skulle det. Ville ikke det selv eller.Jeg synes mora mi er kall, for det er ikke lenge siden jeg fylte 18, vra bare 17 da jeg ble gravid. Jeg skjønner ikke vordan jeg skal greie alt aleine. Mennene er ikke go. den ene er litt kriminel og blir ofte sint,den andre ruser seg og den tredje flyr med ny dame hver helg. Så kommer ikke til å si til noen, ingen hvem det kan være som er farn. mora mi sier jeg må jobbe,men kan jeg få penger for å ta siste på videregåene? Er jo veldi dyrt å leie leilighet og,vi bor i en stor by. Jeg synes hu kunne latt oss bodd der. å va med når ungen kommer? får jeg mye penger da? å jeg kan ikke la ungen være i barnehage når den er ny født.

Skrevet

ta en tur til nav

MANGE har greid dette før deg, så du greier det du også.

Skrevet

Om du virkelig er så tett som du fremstår her , så synes jeg oppriktig synd på deg.

Det er DU som har blitt gravid, ikke moren din, og jeg synes hun gjør det helt riktige.

Ta en tur på nav og snakk med de .

Lykke til , det virker som du kommer til å trenge det.

Og det heter Kald, ikke kall

Skrevet

Hi, hva i alle dager er figroallergi? Hehe.

Skrevet

bla bla bla bla.....For dette tror jeg på ! NOT

Skrevet

Jeg var også 18 når jeg ble gravid, men eide mitt eget hus... HALLO??? 3 mnd på vei og IKKE klare å jobbe? Get at fucking grip!

Du er ikke lenger barn, når du skal ha barn!

Skrevet

Hm, eide ditt eget hus som 18- åring? Hehe, vet ikke om greier å tro på den heller, med mindre foreldrene dine sponset;)

Skrevet

Hei

Rart at så mange som kritiserer en 18 åring for ikke å være voksen selv uttrykker seg så umodent.

Til HI:

Klart det kjennest litt sårt nå, at moren din vil ha deg ut, osv. husk at når du er gravid er du ekstra sårbar og det er ikke rart du føler dette som en vanskelig situasjon. på lang sikt vil jeg tro moren din har rett i at det er best for deg å skape et eget hjem for deg og barnet. du vil nok få mye god støtte av moren din, men det er nok best at hun får være bestemor og at hun lar deg være mora, oppdrageren, forsørgeren. da står du friere senere også, og kan oppdra barnet slik du mener er best.

håper du har mange andre rundt deg også som kan besøke deg, støtte deg, hjelpe deg og avlaste deg. snakk med helsesøster eller jordmor, de kan helt sikker hjelpe deg med økonomiske og sosiale problemstillinger!

lykke til!

og til dere andre voksne mennesker: en kan aldri vite på et forum som dette om innlegg er sanne eller ikke, men hadde dere snakket slik til en gravid medsøster i virkeligheten? klart det er muligheter for at dette innlegget ikke er tull og derfor skal og bør alle trå forsiktig og behandle med respekt

Skrevet

hus er billigere på landet vøtt =)

Kan få hus til prisen av en leilighet andresteder.

Har selv ei venninne som eier eget hus, hun er 20 nå da, men fikk kjøpt når hun var 18.

Skrevet

Vel, leiligheter i byene koster gjerne 1,5 mill, de rundt 60 kvm:)

Så du hadde en veldig godt betalt jobb i en alder av 18 år? *Humre, humre*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...