Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 hei jeg har noen spørsmål ang det å bli fostermor. jeg er enslig med et barn på 3 år. har god utdannelse og et stort hjem ute på landet. vurderer å bli fostermor etter at jeg har tenkt på dette et par års tid. er mest interessert i å overta et relativt lite barn ( 0-3 år), da jeg føler at en tenåring kan bli en litt for stor utfordring å begynne med. 1. hvis man overtar et barn fra ett årsalderen, kan barnet da gå på barnehage, eller er det et krav om at man er hjemme? tenker på jobb osv. 2. får man dekt eventuelle barnehageutgifter? 3. får man noen økonomisk kompensasjon som dekker barnets krav? (tenker her i mnd?) 4. kan man ta med barnet på reiser, eller må dette avklares med barnevernstjenesten? 5. hvis man som fostermor får vite at barnet man har tatt seg av skal adopteres bort, kan man da be om å bli tatt med i betraktning? tusen takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 1: Som oftest er man hjemme en periode med barnet (som oftest 1 år) slik at barnet skal bli tilknyttet i det nye hjemmet. Da får man lønnen dekket fra barnevernet mens man er hjemme i "ulønnet permisjon". Hva et barn har behov for varierer så i noen tilfeller kan det være aktuelt å gå hjemme lenger. Jeg gikk hjemme i 1,5 år med fosterbarn med tilknytningsvansker. 2: Barnehageutgifter blir dekket av barnevernet dersom det er de som mener at det er behov for barnehage/at det er for barnets beste. Dette gjelder i de fleste tilfeller. 3: Hva mener du med barnets krav? Man får kompensasjon for utgifter det er å ha barn i hus. Man får faste satser for barnet som skal dekke dette: Matvarer, Klær og skotøy, Hygiene (vanlig personlig pleie, såpe , bleier, bind o.l.), Sport, lek og fritid, Møbler og husholdningsartikler (ut over det barnet skal ha ved plassering), Bosted, lys og brensel. Reisekostnader (tilsvarer månedskort for offentlig transport i Oslo), Telefon / mediebruk, bidrag til feriereise. Satsene er (pr. mnd, skattefritt) Barn 0-6år - 4201,- 6-11 år - 5220,- 11-15år 5706,- 15-18år 6202 I tillegg på man arbeidsgodgjørelse på 5914,- i mnd (som man betaler skatt av. Man får også barnetrygden til barnet, den oppfordres til å sette på sparekonto til barnet. 4: Man må avklare med barnevernet når man skal på ferie, men som oftest er ikke det noe problem. I noen tilfeller må man ha samtykke fra biologiske foreldre for å få pass til barnet. 5: Man får spørsmål med plassering hvis det er mulighet for adopsjon om hvordan man stiller seg til det. De plasserer sjelden fosterbarn som antageligvis skal adopteres i et fosterhjem som ikke ønsker å adoptere. Hvis man er fosterforeldre og det blir forandringer som gjør at barnevernet mener at barnet skal adopteres er det fosterforeldrene som blir valget av adopsjonsforeldre. Man tar aldri ut et barn som er godt tilknyttet og har bodd i mange år i fosterhjem over til andre adopsjonsforeldre. Det er alltid barnets beste som står først, ikke hvor lenge man har stått i kø for adopsjon. For å nevne det så er det ikke ofte fosterforeldre adopterer barna. De barna det er aktuelt med fra de er små vil bli automatisk adoptert bort istedenfor å bli plassert i fosterhjem. I de fleste tilfeller har fosterbarna jevnlig kontakt med biologiske foreldre
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Dette er litt på siden, men kanskje et tips. Jeg vet at noen kommuner unngår å plassere de aller minste hos enslige. De tenker at de små trenger "en hel familie", med to foreldre. Dermed kan det bli slik at du må vente en stund før du kan få et fosterbarn. Kanskje hadde det passet å ta inn et litt større barn, også? Nå tenker jeg ikke på en ungdom, men en som er eldre enn 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå