Honningmelon Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Sambo var på sykehuset i dag hos en endokrinolog, fordi han har for lite testosteron og for lite (?) prolaktin i blodet. Legen mente dette kom av en svulst på hypofysen, fordi det var det som var grunnen i de fleste tilfellene. Og som regel var det ikke noe farlig. Men, så setter ejeg meg ned og googler, og jeg ser jo at det kan bli operasjoner og styr ut av dette. Og hva hvis det ER noe farlig??? Han har ikke time til MR før 16 februar. Leeeenge å vente... Noen som vet/kan noen om dette?
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #2 Skrevet 14. januar 2009 For lavt prolaktin nivå i blodet??? Hørtes merkelig ut, ville tro at det var mer normalt med forhøyet nivå hvis det var noe med hypofysen.
La Perla Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Hm. Jge hadde en gang en venninne som hadde noe sånt. Hun tok medisiner for å holde svulsten liten,kanskje til og med få den bort, men hun kunne visstnok opereres også, hvis hun en gang skulle få lyst på barn. Man kunne ikke ta medisinenen hvis man er gravid. Svulsten var altså ikke farlig, men noe man kan leve med.
Honningmelon Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2009 Snakket med sambo på tlf, og husker ikke helt hva han sa. Men, han skulle visst begynne på en medisin som het Prolaktin. Derfor jeg tolket det som at han hadde for lite av det?! Men, jeg leser jo at det som oftest er for høye verdier av Prolaktin... skjønner ingenting jeg nå. Redd er jeg også... Legen sa jo at det mest sansynlig ikke er noe farlig, men jeg klarer alikevel ikke å tenke, hva om... Jeg har angst for kreft fra før, så klarer liksom ikke slå meg til ro.
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 du har sikkert kommet over denne før, hvis ikke så kan du jo lese litt igjennom: http://www.unilabs.no/Fagomrader/Unilabs-Laboratoriemedisin/Analyse---klinikk/Prolaktin-gonadotropiner-og-kvinnelige-kjonsshormoner/ et lite utdrag: Hyperprolaktinemi gir hos kvinner symptomer som infertilitet, blødnings¬forstyrrelser, galaktore og evt. redusert libido. Hos menn er symptomene mindre uttalte; - redusert potens og galaktore kan sees. Hyperprolaktinemi kan skyldes makro- eller mikroadenomer i hypofysen. Ved større svulster kan lokalsymptomer som synsfeltutfall og hodepine ledsage symptomene som følger av hyperprolaktinemien
Gjest Orkideen Skrevet 14. januar 2009 #6 Skrevet 14. januar 2009 Det finnes tabletter som senker prolaktinnivået og de heter Dostinex. Jeg har selv hatt en slik svulst i 12 år, og har nå ingen plager av den. Ved hjelp av medisiner ble svulsten mindre og konsentrasjonen i blodet gikk ned. Stol på at legen vet hva han snakker om når han sier at dette trolig er godartet. Hadde legen hatt mistanke om kreft hadde han blitt undersøkt med en gang. Å lese ukritisk alt du kommer over på nettet vil bare gjøre deg engstelig.
Gjest Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Signerer Orkideen på det, man må ikke skremme seg opp ved å lese, hsuker jeg var engstelig pga kul i brystet selv i fjor....og ble ikke roligere av alt jeg leste...
Honningmelon Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2009 Sorry, det var jeg som hadde misforstått sambo her. Du har rett, Ugl@, han hadde for MYE prolaktin i blodet, og det er det han skulle begynne med medisiner for. Noen av dere som vet hvor lang tid det tar før sånne tabletter begynner å virke?
Gjest Orkideen Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 Det kommer jo helt an på hvilke medisiner han skal stå på. Etter at man har kommet opp i riktig dosering av Dostinex tar det i følge felleskatalogen 2-4 uker før prolaktinnivåene begynner å normalisere seg. Behandlingen pågår over måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå