Gå til innhold

Ang å bli gravid igjen etter SA/MA, dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt det sånn at mange får forskjellige svar på når det er greit å prøve igjen. Tenkte dere kunne dele deres svar og erfaringer.

Hun som tok ul på meg sa at d var greit å beg etter 1 TR. Men legen som utførte utskrapingen sa jeg måtte vente minst 2 TR, og det begrunnet han med at kroppen trengte den tiden å komme tilbake til normalen igjen, pluss at han sa det var større sjangse for ny SA om man ble gravid for kjapt. Dette var på SIV, tønsberg.

Andre som har fått andre svar og begrunnelser?

Og hva ble resultatet?

Hilsen en som akkuratt har hatt en SA.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne hadde MA (uten utskrapning) og fikk beskjed om at hun ble ikke gravid igjen før kroppen var klar for det, så de skulle bare fortsette prøvingen akkurat når det passet dem.

Jeg fikk beskjed om å vente én menstruasjon etter SA (uten utskrapning), men fikk ingen forklaring på hvorfor. Vi fortsatte likevel prøvingen da jeg var ferdig å blø (etter SA), men spira satt ikke før etter den første menstruasjonen.

Skrevet

Jeg fikk beskje om å vente 1 menstrasjon før jeg evnt. skulle prøve å bli gravid igjen. Men vi hadde ikke planlagt å bli gravide med en gang, men ble det etter 2 menstrasjoner :)

Skrevet

Jeg har hatt ma men hadde mola også så måtte vente i 6 mnd før vi fikk prøve. Men det beste er vel egentlig å vente 1-2 for da blir alt av celler byttet ut og du får det beste grunnlaget for en ny graviditet. Det sa iallefall legene til meg:)

Skrevet

har hatt 2 MA, ene gang m utskrapning og andre gang uten, begge gangene fikk jeg beskjed om at vi burde vente til jeg hadde hatt en ordinær menstrasjon m å prøve, begrunnelsen var i fohold til at sjansen for at spiren ville "sitte" var større dersom man ventet 1 menstrasjon, det andre var i forhold til å komme inn i normal syklus igjen i forhold til å vite hvor langt man evt, var på vei. Ellers kan jeg legge til at jeg har hørt at man lettere blir gravid etter SA/MA kjapt etterpå, noe som også har stemt for meg da jeg ble gravid m en gang etter å ha ventet på første menstruasjon etter begge gangene:)

Skrevet

Fikk du MA 2 ganger på rappen?

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg burde vente et par måneder før vi prøvde igjen, men at det ikke gjorde noe om jeg ble gravid før. Det ble jeg....med engang etterpå,gitt! Så sånn er det. Gruer meg litt til legetimen på tirsdag, da må jeg fortelle legen at jeg ikke hørte på rådet hennes. Men,men, gjort er gjort:)

Legen på legevakta som tok imot meg da min SA startet, sa at jeg burde vente til jeg var ferdig med å blø. Det hadde jeg ikke noe problemer med, all den tid vi ikke er kaniner:). Såpass skjønte jeg for øvrig også selv.

Lykke til :)

Skrevet

vi har fått forskjellige beskjeder fra samme lege vi. han har både sagt vente en tr og vente tretr.

vi ventet en, og så satt den igjeneg tror ikke jeg går til legen med det samme, og iallefall ikke til han grusomme gyn . jeg hadde på siv...

jeg har ei venninne som er lege da, som mener det burde gå bra, for før første mens var jeg jo på seksukerskontroll, og der kunne gyn se at slimhinnene i livmor var tykke og fine igjen.

jaja. gravid er jeg, og vi kan ikke annet enn håpe at det går bra!

Skrevet

Gynekologen min sa at det var ingen medisinsk begrunnelse for å vente på en mens eller 2 så vi skulle bare "kjøre på". :) Og det gjorde vi, ble gravid 12 dager senere. :)

Skrevet

Jeg hadde SA uten utskrapning. Av gyn ble vi fortalt at det vanlige rådet er å vente en menstruasjon før man prøver igjen, men at det ser ut til at det går bra med de fleste som blir gravide uten å vente så dette rådet diskuteres blant de lærde. Fastlegen min sa at man bør vente en menstruasjon fordi det kan se ut som at slimhinnene i livmora da blir mer klare for å ta imot et nytt embryo. Vi valgte å vente en mens, følte at da var vi på den sikreste sida. Vi ble gravide på 1.pp etter SA´en:)

Er dere ekstra nervøse i dette svangerskapet etter det som hente dere? Det har jeg sett for meg at jeg kommer til å være. Nå har jeg visst at jeg er gravid igjen i kun to dager, så har ikke rukket å kjenne så mye på det ennå... Vil selvfølgelig la være å bekymre meg, risikoen for at det skal skje igjen er jo liten, men følelsene mine er ikke helt med på slike logiske resonnementer...

Skrevet

gravid igjen 12 dager etter?

hehe. da hadde ikke jeg sluttet å blø en gang...

jeg er ekstra nervøs, merker jeg. har sagt det til mine nærmeste venninner, for de vil jeg ha med meg uansett hva som skjer. men har ikke sagt noe til foreldrene våre eller lignende.

vi er egentlig tilhengere av å fortelle det tidlig, men nå har vi hatt det såpass tøft siden vi mistet, at vi føler for å holde det privat en stund til. til vi feks har sett et hjerte slå osv.

men nå er jeg så grusomt kvalm da, at om dette fortsetter, så må vi nesten fortelle det. hehehe, vi får se hva som skjer!

Skrevet

Jeg har abortert fire ganger( en gang etter førstemann og tre ganger etter andremann.)Jeg har fått ulik beskjed fra ulike leger men fastlegen min sa at det ikke er noe fysisk i veien for at man kan prøve igjen med det samme, men sa at siden det også er en psykisk påkjenning å gjennomgå en abort er det viktig at man også tar seg tid til å komme seg ovenpå rent psykisk.Etter abort nummer to ( mistet da i uke 12) anbefalte han meg å vente ca. seks mnd slik at jeg fikk anledning til å komme meg igjen.For meg var det en god ting å gjøre.Den første gangen jeg mistet ( 16 uker ) ble jeg gravid etter en mens og tok meg ikke tid til å bearbeide aborten.Det gjorde at jeg gikk på en smell etter fødselen.Det har nå gått ett år siden siste abort og jeg er gravid igjen. Håper på det beste denne gangen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...