Gå til innhold

sykepleierutdanning - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som kan svare meg på ett spm angående utdanningen. Vurderer å begynne til høsten. Vil da ha en baby på ca. 4 mnd. så det jeg lurer på, er det masse obligatorisk undervisning? Hvor mange fag og eksamner er det normalt at man har i løpet av det første året? Er det mye praksis i første året? Regner med at det varierer litt fra skole til skole. Men håper det er noen som kan svare meg på dette=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Jeg går på sykepleien:-) Hvor mye obligatorisk undervisning som er førset studieår varierer nok fra sted til sted, men det meste av undervisningen er ikke obligatorisk. Vi hadde 2 eksamener til jul.

Hvis du syns det høres travelt ut så kan du jo evt. søke om permisjon fra studiet når du kommer inn.... Masse lykke til med avgjørelsen og ikke minst fødselen:-)

Skrevet

Heisann:)

Jeg går siste året mitt på sykepleierutdanningen nå. Tror det varierer mye fra sted til sted.. men der jeg går (HiB) hadde vi ikke så mye obligatorisk teori-undervisning første året, men på andre året var all undervisning obligatorisk. Men all praksisen er obligatorisk i tillegg til eksamenene og innleveringene. Første året hadde vi 8 uker på sykehjem. Andre året hadde vi 20 uker tilsammen på sykehus. Og tredje året har vi en uke på føde/barsel/helsestasjon, 8 uker psykiatri og 8 uker hjemmesykepleie. Jeg var selv alene med en datter da jeg begynte på sykepleien. Det har vært utrolig travelt, og litt vanskelig å ordne praktisk når man har praksisperioder med både kveldsvaketer, nattevakter og dagvakter som begynner kl 7 om morgenen når barnehagene åpner halv åtte. Men jeg har heldigvis hatt god hjelp hos foreldrene mine, som har stilt masse opp. Du må huske på at selv om ikke all teori-undervisningen er obligatorisk er det masse å lese på. Dersom man ikke deltar på forelesningene er det mye å lese på egenhånd.. så jeg synes faktisk det er en fordel å delta på forelesningene da man slipper å lese så mye hjemme.

Men jeg vil absolutt anbefale sykepleien. Det er en spennende utdanning med mange muligheter etter endt utdanning. Og du får møte mange mennesker i ulike situasjoner. Og hvis det er dette du vil, så ville jeg absolutt begynt på utdanningen. Man klarer det man vil klare, med eller uten barn. Men det er som sagt lettere dersom du har noen som kan hjelpe deg med barnepass, levering i barnehage etc.

Lykke til:)

Skrevet

Hei du.. dersom du ikkje har exphil fra før burde du kansje ta dette først.. så slipper du litt lettere unna... =) kan ta deg et halvtårskurs eller andre hurtigkurs i dette..

Skrevet

Mange steder tilbyr de utdanning på deltid, over 4 år. Jeg tok utdanningen på en måten, riktignok uten mann og barn den gangen. Men mange i klassen hadde flere barn før de startet,og noen fikk barn underveis. Det er en kabal som skal gå opp,særlig ifb med praksisperoder, større oppgaver ov. Men er man motivert tror jeg man klarer det meste! Men jeg vil anbefale deg å ikke ta utgangspunkt at du bare skal møte opp på det du må, kun det obligatoriske. Da vil du kanskje raskt bli hengende etter, og ikke minst er det mye viktig som ikke er obligatorisk også. Og som er viktig å få med seg. Da jeg gikk deltid, noen år siden nå- hadde vi en dag på skolen i uka, noen ukessamlinger innimellom, og praksisperioder var på fulltid. Det varierer sikkert fra skole til skole hvordan de organiserer dette. Lykke til:-)

Skrevet

Hei du... Er vell 6 år siden jeg gikk 1. året.. Men vi hadde ikke så mye obligatoriske forelesninger nei, men en del gruppearbeid som en måtte være med på.. + 2 store "eksamener".. Vi hadde også 8 ukers praksis det første hallåret..

Men hvordan opplegget er, varierer fra skole til skole. Du bør kontakte den skolen du skal gå på, for å få en fullstendig overrsikt. Det er kjempelurt i forhold til planlegging osv:)

Masse lykke til:) En kjempeflott utdannelse iallefall:)

Skrevet

trenger ikke exphil for å ta sykepleien. Exphil er noe man tar på universitetet, sykepleien er høgskolefag.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...