Gå til innhold

Overtidskontroll!


Mamma til gutt og jente:)

Anbefalte innlegg

Venter på å bli kalt inn til overtidskontroll (er 9 dager over tiden). Når er det vanlig å få overtidskontroll, og når er det vanlig å sette i gang fødselen? Vet det er forskjellig fra sykehus til sykehus, men interessant å høre litt hvilke erfaringer folk har, dette er mitt første barn.

 

Er 2 uker over på mandag, vil gjerne ha kontroll før det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må bli henvist av fastlegen (eller jordmor) du vanligvis går til kontroll hos. 9 dager over.. da hadde nok jeg begynt å stresse litt. Jeg venter nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 9 dager over tiden idag, og jeg var på overtidskontroll idag faktisk. Vet det er litt forskjellig praksis, men der jeg skal føde (Sykehuset Asker og Bærum) er det vanlig å innkalle førstegangsfødende til overtidskontroll litt tidligere enn 14 dager over termin. Der er også praksisen at man setter igang fødselen iløpet av 6 dager etter at de 14 dagene er gått.

 

Kanskje du burde ringe føden der du skal føde og høre hva slags praksis de har med overtidskontroller?

 

Begynner vel å bli litt lei nå? Det gjør jeg iallefall, særlig siden jeg ikke har så mange tegn på fødselen nærmer seg, kun litt hyppigere kynnere. Venter spent på antydning til rier, slimproppen og evt at vannet skal gå nå. Begynner å tære litt på tålmodigheten det her. :-) Har du noen tegn til at fødselen er på vei da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med fødepoliklinikken i går, de ringer meg en dag eller to i forveien og kaller meg inn, de regnet med at jeg skulle inn på fredag (dag 11), men har ikke hørt noe ennå. Skal ringe jordmoren min i morgen og høre med henne, og evt få henne til å ringe sykehuset.

 

Har hatt masse kynnere i hele svangerskapet, har hatt litt sterkere kynnere de siste dagene, men de er ikke regelmessige og ikke spes vonde. Så kan vel ikke kalle det for antydning til rier, selv om jeg analyserer hver eneste kynner:)

 

Har hatt økt slim de siste ukene, så proppen har nok gått gradvis. Har også hatt en del stikninger nederst i bekkenet i flere uker, som visst nok er tegn på at hodet fester seg og at det modnes der nede.. Ellers er kroppen som den har vært de siste månedene!

 

Håper de tøyer litt der nede, gjorde de ikke det på deg da du var på kontroll? Det pleier ofte å sette i gang ting.. Var du moden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du sikkert innkalling til kontroll hvert øyeblikk, men er sikkert lurt å "purre" litt via jordmor ja.

 

De undersøkte ikke åpningen og om jeg var moden idag. Jeg fikk ny time på mandag (dag 14) hvis ingenting skjer iløpet av de neste dagene. Tror de har en idè om at det er best at det skjer naturlig, men jeg spurte ingenting om modningsundersøkelse da. De undersøkte alt annet, satte på ctg bånd og overvåket hjerterytmen til babyen og "rieaktiviteten" (ikke ordentlige rier ennå, men sammentrekninger i magen) hos meg, samtidig som jeg registrerte hver bevegelse jeg kjente, og de så på babyen ved ultralyd, og så at det var nok fostervann og at han gjorde slike pusteøvelser. Var en veldig kjekk undersøkelse, å få bekreftet at alt ser fint ut. Han er ganske stor nå da, ble estimert til å være nærmere 4 kg. :)

 

Hvor er det du skal føde? Vet du hva slags kjønn du får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal føde i Fredrikstad. Jeg får en liten gutt jeg og:) Jeg kommer til å be dem sjekke om det er modent, evt hvor stor åpning jeg har. En kollega av meg som fødte på samme sted fikk utvidet åpningen med en halv cm, og senere på natten startet fødselen. Det er det jeg håper på og!!

 

Håper det skjer noe i helgen for begge to!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg er 5 dager over termin idag, og min fødsel blir senest satt igang neste Fredag.. altså 12 dager over termin. Du må nok henvises til sykehuset av lege el jordmor, går jo muligens an å ringe selv, jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kontroll i dag med CTG, ultralyd og tøying av åpning (hadde 2 cm og modent) så håper det skjer noe i løpet av neste døgnet i alle fall!!! Hvis ikke, er det ny kontroll på mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det noe etter tøyingen? Ingenting skjedd her, skal inn i morgen på 14 dagers overtidskontroll. Håper det settes igang relativt raskt da altså.. Begynner å bli litt vel utålmodig nå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Trodde du hadde født nå jeg:) Nei, jeg har gutten i magen ennå, den tøyingen hjalp ikke på meg nei.. Skal på ny kontroll i morgen kl 12.00, kommer til å be om igangsettelse da, nå er det gått lang nok tid!!

 

Håper bare det skjer noe i natt, så jeg slipper igangsettelse, vil helst unngå det, men vil ikke gå for lenge heller, er redd det skal skje noe helt på tampen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på 14 dagers overtidskontroll. Alt stod bra til med gutten. :-) Legen kjente om jeg var moden og kunne tøyes, men jeg er helt umoden! :/ Så nå skal jeg vente hjemme i 2 dager til, og om ingenting skjer iløpet av denne tiden blir jeg satt igang onsdag morgen. Kunne bli satt igang idag om jeg ville, men det aller beste er jo om ting skjer når det er klart. :-)

 

Lykke til på kontrollen idag da! Du har sikkert gode sjanser for å bli satt igang siden du er moden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ikke noe mer åpning siden sist, men er moden. Hodet ligger langt nede, alt er klart for fødsel. Skal ta vannet i morgen tidlig kl 07.00!! Men ble tøyd ganske mye i dag og, så håper det kommer i gang naturlig i løpet av kvelden/natten. Hadde en super lege i dag, hun mente det var tullete at jeg ikke fikk time til igangsetting før helgen, så hun var klar til å få fart på ting!

 

Alt er bra med gutten, han er litt stor (mellom 3,8 og 4 kg trodde hun), men blodtrykket mitt er gått litt opp og har eggehvite i urinen, så nå er det nok på tide å få han ut ja. Går allerede på antibiotika pga uvi.

 

Lykke til til deg og, håper det starter av seg selv! Hold meg oppdatert da, jeg gir beskjed når lillemann er kommet:) Ikke lenge igjen for noen av oss nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så spennende! Da er det iallefall ikke så lenge til du får truffet gutten din. Min er også ganske stor, legen mente sist rundt 4 kg. Hehe, store, sunne gutter vi får da! Det er jo fint. :-)

Holder deg oppdatert ja. Så spennende dager vi har foran oss nå. Kan ikke bli stort mer spennende enn dette.

Lykke til imorgen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er Jakob kommet til verden, 15 dager over tiden. Vannet ble tatt kl 07.50 tirsdag morgen, og han så dagens lys etter en laaaang og tøff fødsel kl 20.02 på kvelden. Måtte tas med vakuum stakkar, men er verdens nydeligste gutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig. Gratulerer! Ludvig kom også til verden 15 dager over tiden, klokken 19.45, og han ble også tatt med vakuum (jeg måtte klippes også). :-) Artig at de kom til verden med kun 15 minutters mellomrom da. Var lang og tøff fødsel på meg og, måtte ty til epidural selv om jeg egentlig hadde ønsket å føde uten. Nå koser vi oss masse med den lille gutten. Utrolig deilig å ha han i armene istedet for i magen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen startet bare plutselig av seg selv en dag før jeg skulle settes igang forresten. Det var en lettelse da det startet, men siden jeg var helt umoden, og vannet plutselig gikk så kan visst smertene mellom riene bli mer intense og det var de. Kunne ikke prate mellom riene en gang, så da ble det raskt trygling om smertestillende. :-) Deilig å få det da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min fødsel! En time etter at de tok vannet startet riene, tette som hagl, hadde 5-6 rier på 10 min, og sånn holdt det på i mange timer, så jeg og måtte ty til epidural. Fikk ikke skikkelige pressrier på slutten, så fikk drypp siste timen, men det hjalp ikke. Ble klippet, og så kom han ved hjelp av vakuum. Mistet mye blod, så jeg besvimte etter fødselen da jeg skulle opp og gå. Det endte med at jeg måtte få blodoverføring, for blodprosenten min sank de neste dagene. Men nå er jeg i bedre form, og vi koser oss masse! Han er veldig snill og gråter veldig lite, men må amme nesten hver time eller annenhver time om natten, det er litt slitsomt. Han har liksom snudd døgnet litt, sover bedre på dagtid. Var på første trilletur i dag, deilig å komme seg litt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...