Gå til innhold

Ang å bli gravid igjen etter SA/MA, dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt det sånn at mange får forskjellige svar på når det er greit å prøve igjen. Tenkte vi kunne dele våre svar og erfaringer (de som har blitt gravide igjen)

Hun som tok ul på meg sa at d var greit å beg etter 1 TR. Men legen som utførte utskrapingen sa jeg måtte vente minst 2 TR, og det begrunnet han med at kroppen trengte den tiden å komme tilbake til normalen igjen, pluss at han sa det var større sjangse for ny SA om man ble gravid for kjapt. Dette var på SIV, tønsberg.

Andre som har fått andre svar og begrunnelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde MA i september 06, både fastlege og gyn mente det var ok å sette igang med en gang etter abortblødningene var ferdige. Men jeg hadde ikke utskrapning, men stikkpiller, slik at det "gikk av seg selv". Fastlege og gyn sa mye av det samme; om kroppen greier å bli gravid, er den klar til å bli gravid. Fastlegen min mente at det ble anbefalt å vente til man hadde hatt en normal mens fordi da var det enkere å beregne termin. Men han mente at medisinsk sett var det ikke noe i veien for å prøve med en gang.

Jeg var hos gyn på St.Olav i Trondheim

Mulig det er forskjell på MA utskrapning og MA piller....?

Skrevet

Jeg hadde SA men valgte å ta utskraping istede for å i værstefall blø i flere uker når jeg kunne velge. Håper oxo at mensen kommer fortere tilbake.

Har du prøvd siden da eller har du et barn i mellom? Isåfall hvor lang tid tok d før du ble gravid igjen?

Skrevet

Heisann, nylig mistet og hadde utskrapning 2. januar. Jeg tenker å vente en mens, tror ikke kroppen blir gravid igjen før den er klar uansett.

Hadde en SA i 2004, hadde da en mens før jegt ble gravid igjen og har i dag en skjønn jente, så det er fullt mulig det kan gå bra etter en mens, men det er individuelt når man psykisk er klar igjen. Lykke til da!

Skrevet

Hei.

Jeg hadde en MA i begynnelsen av oktober og etter utskrapingen sa legen at jeg burde vente til etter 1 mens.. jeg gjorde ikke det og fikk aldri mens tilbake. Derfor sjekka jeg i november/desember om eventuell "rester" etter utskrapinga, for jeg har hørt at en del har opplevd det. Det var ingen rester heldigvis og da fikk jeg klarsignal med en gang for jeg hadde eggløsning akkurat den dagen. ..men jeg har fortsatt ikke blitt gravid :( Håper det går denne pp'n :o)

Skrevet

Hei

Jeg fikk beskjed om å vente til neste mens men fikk ikke noen begrunnelser, fikk ikke beskjed at sjansen var større for å miste igjen heller. Er selv nysjerrig på dette.

Skrevet

jeg hadde utskraping etter MA i oktober. Gynokologen sa jeg kunne vente en mens før vi prøvde på ny. Han som gjorde inngrepet sa tre måneder. (Han sa ingenting om hvorfor, Men jeg tenkte at det hadde noe med at slimhinnene blir tynne nå man utfører en utskraping, og slimhinnene bør være ok for at egget skal feste seg) Jeg bestemte meg for å høre på gynokologen. Hadde to menstruasjoner så satt spira:)

Skrevet

har hørt mye forskjellig om dette. 1 gang jeg mistet var i ma og jeg måtte få piller for å få restene ut. en gyenkolog sa da til meg at jeg måtte vente 1 pp. men da jeg var på etterkontroll sa en annen gynekolog at det ikke var noen medsinsk grunn til å vente, at hvis jeg følte meg klar så var det ingenting i veien for å bli gravid med en gang. ventet likevel i 1pp den gangen. så gikk det 1pp til, og så ble jeg gravid. men mistet igjen, denne gangen i sa. var ikke på sykehuset da, men snakket med legen min. hun sa at før hadde de en "regel" på at man burde vente en mnd eller to for at kroppen skulle hente seg inn igjen, men at de nå hadde gått vekk i fra det igjen. det er ingen forskning som viser at man mister oftere igjen etter en sa, og hvis kroppen ikke er klar for å bli gravid, så blir den ikke det. prøvde ikke så iherdig ppen etter sa, tok ikke el tester eller noe slikt som jeg har gjort tidligere, men brukte heller ikke prevansjon. å jammen ble jeg ikke gravid med en gang! syne jeg har "mistet" nok tid fra før, skulle snart hatt termin nå med den første jeg mistet. trist å tenke på men er hvertfall glad for å være gravid igjen:)

Skrevet

Jeg hadde en MA høsten 2007, fikk tabletter på sykehuset og ble sendt hjem. Både lege og de på sykehuset ba oss vente en syklus eller to før vi prøvde igjen. Vi var nok litt nedenfor etter MA og trodde at det aldri kom til å gå så vi hadde oss uten prevansjon når blødningene var over. Ble meget overrasket da jeg var gravid igjen 3-4 uker etter MA. Fødte en velskapt gutt august 2008:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg ble gravid i slutten av november 06 etter MA i september 06. Husker ikke om jeg hadde en eller to mens, men hadde hvertfall en.

Skrevet

Hei:) jeg har hatt 3 sa og fikk alle gangene beskjed om at det bare var å prøve igjen rett etter jeg var ferdig å blø. hadde en sa juni 06, en sa des 06, ble så gravid igjen mars 07 og fikk en velskapt gutt des 07:) så hadde jeg en ny sa juli 08, ble gravid igjen i oktober, men fikk bekreftet ma i helgen som var, og har hatt utskraping. ene legen på sykehuset sa at vi burde vente 2 mens fordi det var større sjanse for at det gikk gale igjen hvis vi ble gravide for fort igjen. mens en venninne av meg som gikk igjenom det samme fikk beskjed om å vente 1 mens.

Er det rart man blir forvirret??? hehe. vi har iallefall bestemt oss for å bare prøve igjen med en gang vi. sattser på at alle gode ting er 3 denne gangen også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...