mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 14. januar 2009 #1 Skrevet 14. januar 2009 Har visst i mange uker at det kom til å bli sete fødsel,så dette har vi vært innstilt på lenge.(Han har ALDRI sparket oppover,bare nedover). Vært på sykehuset i dag til samtale (er i uke 37+6 i dag) og det var super positivt! Jeg vil så gjerne få føde(bare keisersnitt hvis det er absolutt nødvendig),og det så ut som om det kan gå kjempe fint. Bra mål på bekkenet var 11,5 og jeg hadde 13,5!!!! (det kunne gå fint tilog med med 10,5.) Så med andre ord jeg har et bredt bekken og ingen problemer med sete fødsel. Jeg ble såååå lettet! Han veier nå 3180 og vil være max 3,6 til termin,så han blir jo ikke diger heller. Nå er jeg ved skikkelig godt mot:) Det eneste var at jeg kunne fint gå 14 dager over termin fordi han ikke var så stor....det håper jeg at jeg slipper.... Nå kan han bare komme og jeg føler meg super klar. Hvordan går det med dere andre med sete babyer? Noe nytt?
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 14. januar 2009 Glemte å legge til at sjansen for at han skal snu seg er veldig minimal. Han ligger med hodet under høyre ribben,rompa ned mot bekkenet og bena strakt ut oppover venstre side. Hadde bena vært bøyd kunne han fått sparket i fra,men siden de ligger som de gjør får han ikke sparket fra og snudd seg.
Tudelidu Skrevet 14. januar 2009 #3 Skrevet 14. januar 2009 Hei! Jeg går også å venter på sete-fødsel. Min ligger slik som din og jeg har født før så her ligger alt tilrette for en vellykket setefødsel!! Jeg brukte likevel litt tid på å psyke meg opp og bestemme meg for at jeg virkelig ville det, så mange skremmende historier, men når man undersøker litt virker det som det ikke skal være så mye verre enn en vanlig fødsel. Den forrige fødselen min gikk kjempefint og var ingen problem, syns ikke det var ille å føde i det hele tatt. Jeg har termin fredag, og hadde en liten blødning i dag!! Ringte føden, de sa det kunne være slimproppen og at jeg bare måtte vente å se, så nå er jeg kjempespent!! Håper det er noe på gang, jeg gleder meg slik til å møte den lille : ) Dette er et par timer siden, og har ikke kjendt noe mer da......
Klar for nr 2 Skrevet 14. januar 2009 #4 Skrevet 14. januar 2009 Var på ekstra UL sist torsdag og fikk da se at frøkna lå med hode opp mot høyre ribbein. Mange tanker som kom det nærmeste døgn et da ja!! Men etter å ha tenkt en del på det, og lest en del om det er jeg sikker på at det kommer til å gå helt fint det også. Forbereder meg mentalt på setefødsel, så får det heller bli en overraskelse om hun velger å snu seg. Er 32+5 nå, så mye kan jo skje i ukene fremover. Om hun ikke skulle snu seg håper jeg virkelig jeg kan føde selv. KS vil jeg aller helst slippe- men gjør jo det som blir best for babyen og det legene anbefaler. Tror nok en positiv innstilling er utrolig viktig, og kan nok helt sikkert ha mye å si både hvordan fødselen går og ikke minst hva man tenker om den i ettertid. Dere begge må ha masse lykke til, dere må gjerne skrive fødelshistorie- ikke så mange man finner om setefødsel(:
wilma07 Skrevet 14. januar 2009 #5 Skrevet 14. januar 2009 å så flotte nyheter:) gratis:) min lille setebaby sitter ennå, for min del håper jeg på ks på grunn av tidligere fødsler... beundrer deg som ser positivt på setefødsel:) masse lykke til:)
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2009 Oj,så spennende! Heldiggris som har termin alt,ble litt skuffet når jeg hørte at de ville la meg gå så lenge over etter termin,men det viktigste er jo at han er klar når han kommer;). Vet ikke hvor du skal føde,jeg skal på a-hus. Har fått STRENG beskjed om at hvis vannet går,legg deg rett ned uansett hvor du er og ring etter ambulanse. Litt pinlig hvis man er i butikken eller noe,så det blir vel ikke så mye butikk flying på meg fremover...he he. Vet at ikke alle er like enige i det med at man skal legge seg ned så tenkte jeg bare skulle tipse om det. Spurte jordmoren min(hun jobber på samme sykehuset) og hun trodde ikke dette var så viktig. Leste et innlegg (tror det var ganske gammelt men) på sete debatten hvor det holdt på å gå skikkelig galt for ei som hadde fått beskjed om at dette ikke var så viktig. Så hun ville advare alle med sete babyer om dette! Har også fått beskjed om at jeg skal ringe med en gang noe er i gang,da de vil ha meg inn så tidlig som mulig for å overvåke og ha kontroll. Har du fått de samme beskjedene eller? Det positive er at vi kommer til å få epidural veldig tidlig pluss drypp for å stimulere riene. Full beredskap for oss da:) Spennede... Hold oss oppdatert hvis det skulle skje noe mer da!!!! Og lykke til,dette kommer til å gå så bra;)
Tudelidu Skrevet 14. januar 2009 #7 Skrevet 14. januar 2009 Heisann! har ikke skjedd noe mer her, får bare smøre oss med tålmodighet. Har også fått beskjed om å legge meg ned å ringe ambulanse om vannet skulle gå. Men forstod det slik at jeg kunne skifte tøy og slikt da, men gå minst mulig. På en måte håper jeg derfor det starter med rier denne gangen, slik at det blir litt mindre dramatisk. Jeg skal føde i Ålesund, men har en time reisevei så blir nok ambulanse uansett. Føler det er det tryggeste, forrige fødsel gikk ganske fort. Jeg har fått beskjed at jeg får epidural dersom det er behov for det, ikke noe de gir uansett. Men tror ikke de nekter meg om jeg vil ha. Syns det er litt forvirrende at det er forskjellig hva de sier og anbefaler fra sykehus til sykehus, det gjør meg litt utrygg.
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2009 Ja,det er veldig rart de sier så mye forskjellig. Fikk beskjed om i dag at de så aller helst at jeg fikk epidural ganske tidlig,hvis ikke jeg hadde en spesiell grunn og satte meg helt på bakbena! Etter som jeg har lest så er det viist praktisk med tanke på om det ender i keisersnitt,men bhun jeg snakket med i stad sa det ikke hadde noe med det å gjøre... Da skulle jeg visst få andre ting hvis keisersnitt skulle bli et tema. Spennende å se om du får en rask fødsel denne gangen også da,men det er vel mest vanlig at de er raskere for hver gang har jeg hørt. Jobber i barnehage og en mor der fødte et sete barn i sommer. Han kom på 25 minutter! Hun hadde en lang og ganske tøff fødsel med han første,men var ved så godt mot da hun ventet sete gutten. Det gikk så fort at det ble ingen smertestillende og mannen hennes rakk ikke til sykehuset en gang...he he... Hun har smilt lurt til meg hver gang vi snakker om fødselen min som kommer,og mener hun hadde en drømmefødsel! Han var faktisk nesten en halvkilo større enn de hadde regnet med også,han var vel 4,2 kilo mener jeg og huske. Han var født med hotene ute av ledd da,så ble pute i 5 mnd. Dette er visst faren med sete babyer har jeg hørt... Det var visst ganske pes med en gang. Hun fikk ikke på han bukser,han måtte ha bilsete for store barn da han var så bred med denne puta,han passet ikke i vogna osv...så litt utfordringer.... Men men,det viktigste er jo at de er friske og man vet at dette er forbigående!
Tudelidu Skrevet 14. januar 2009 #9 Skrevet 14. januar 2009 Får ta meg en prat med de angående den epiduralen når jeg kommer inn tenker jeg... Oi! 25 minutt ja, da hadde jeg ikke rukket å komme meg på sykehuset i alle fall! Fødte to timer etter jeg kom på sykehuset sist, da bodde jeg mye nærmere,,,,,så de var litt skeptiske på den biten på sykehuset og, ikke noe særlig med setefødsel i bilen, så det var bare å komme seg avgårde med en gang jeg kjendte noe. Jeg jobber også i barnehage : ) Ped.leier på småbarnsavdeling. Utrolig godt å høre at de som har vært gjennom seteleie-fødsel syns de har drømmefødsler!! Som sagt tidligere her er det ikke så mange historier som ligger inne. En liten oppmuntring med hver historie. Jeg får også mye oppmuntring og skryt fra sykehuset for at jeg velger vanlig fødsel, ikke så vanlig på sykehuset her i alle fall. Jepp, hørt at det er fare for hofte-feil, men så lenge de oppdager det tidlig så får de starte behandlinga med en gang : ) Når har du babydrømmen termin?
Mia77 Skrevet 14. januar 2009 #10 Skrevet 14. januar 2009 Hei, jeg var på ul i uke 35 og babyen var i sete med beina oppslått. Legen sa at hun ikke kom til å snu seg, men i uke 36 snudde hun seg likevel:)
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 14. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2009 Har termin den 31. Så fortsatt en stund igjen... Føles som en evighet til,men med tanke på de mnd som er gjennomgått så er ikke et par uker så ille da;) Du da,hadde du nå til fredag? Den moren i barnehagen jeg snakket om,hun var allerde innlagt på sykehuset. Lurer litt på om hun ble satt igang jeg,det gikk visst iallefall rasende fort. Mener å huske at hun ikke måtte sy heller,så veeldig heldig. Morsomt at du også jobber i barnehage da;) Dumpet tilfeldigvis innom yrket,men har jo blitt i 4 år nå! Spent på å se om jeg orker å jobbe i barnehage nå når jeg får egne barn... Sjansen er vel stor for at det blir din tur før min med denne sete fødselen,så det blir spennende å høre hvordan din opplevelse blir. Noen tegn på at noe er på gang eller? Jeg har hatt litt sånn mens murringer i går og i dag,men etter som jeg har forstått kan man ha det lenge i forveien?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå