Gå til innhold

hva slags jern tabletter skal jeg ta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 20+2uker ,tar tran og magnesium hver dag men hva slags jern tabletter tar dere?fikk høre at man må begynne med jern tilskudd rundt uke 20.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge jernlagrene er i høye nok er det ingen grunn til å ta tilskudd. Jeg tok ikke tilskudd under hele forrige svangerskap men hadde likevel høy blodprosent.

Få jordmor eller lege til å ta en prøve på deg, og hvis du trenger det vet nok hun, evt de på apoteket hvilken type du skal ta :)

Skrevet

Hei!

Du skal ta blodprøve uke 28 ihvertfall og sjekke jernlageret. Det er vanlig rutine. Ellers får jm en pekepinn ved å måle blodprosenten din ved kontroll. Du kan jo høre? :)

Jeg har ekstremt lite jern og har kjøpt noen på matbutikken, hemofer...

tror jeg skal en tur på apoteket og høre, for det skal visst være store forskjeller.

Noen er det bla avføringsmiddel i da man gjerne får hard mage. Jeg har slitt med løs mage, så jeg vil gjerne unngå de med mest av dette i....

Er det noen som vet litt om de forskjellige??? Skriv gjerne inn på tråden:)

Skrevet

Jeg sverger til flytene floradix! Fås kjøpt på helsekostbutikker.

Skrevet

Du bør sjekke jernnivået ditt med blodprøve før du begynner på tabletter. Floradix kan man ta uansett, av tabletter kan jeg anbefale amino jern, de blir man ikke dårlig i magen av, og kan spises sammen med mat i motsetning til andre tabletter.

Skrevet

Legene er uenige om man bør gi gravide jern, så om de har under 20 i jern og har ubehag pga det (veldig sliten) så kan man ta jern..

Skrevet

Du skal ikke ta jern uten at legen måler jernnivåene og jernlagrene dine og ser at du trenger det.

Men OM du trenger det har jeg god erfaring med floradix som er et flytende jerntilskudd. Det er ikke hardt for magen og mye bedre enn mange andre tilskudd om du har lett for å få forstoppelse eller andre mageplager av jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...