Gå til innhold

I dag var en trist dag i barnehagen.... :(

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg gikk derfra med tårene dypt i øyekroken, og idet jeg satte meg i bilen brast jeg i gråt.

Saken er den at det er så mye kaos i barnehagen, nye ansatte, unge ansatte, vikarer i hytt og pine, og stort sett lite orden.

Det er ingen som hilser, eller tar imot barna mine når vi kommer..

I dag kom jeg med 2 barn, 2 sekker og en pakke bleier. (ene ungen på armen vel og merke). Setter minsten på gulvet ved siden av en ansatt, og går inn å henger opp sekker og diverse.. kommer ut, og der står den lille skjønne gutten min da, mutters alene. Dette er typisk. De voksne bare går fra han.

Så går jeg å sier hadet til jentungen, men hun ser litt trist ut. Også spør hun "er det bare XXXX som skal være inne?".. med tårene i øya spør hun "jeg vil at det skal være noen andre også"..... denne XXXX er altså en vikar, som jeg ikke har hilst på, og ikke aner navnet på...

anyway

minste avdelinga skulle være ute, men ingen gidder å kle på han "for meg". De bare sitter å skravler, og flyr inn og ut som om jeg ikke engang står i gangen der... kler på minsten, han er blid og fornøyd (som alltid), men han liker IKKE ped.lederen i bhg. Han vil ikke til henne i det hele tatt. Begynte å gråte når han skjønte at jeg ville gå derifra... jeg sa, idet jeg ga han til henne at det blir altfor mye kaos når ikke han blir tatt imot... alt hun svarte var "ja"....

så her sitter jeg da, og har mest lyst å hente begge to igjen så de kan være hjemme med meg, men siden jeg skal avgårde straks, så går jo det heller dårlig :(

måtte bare få det ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt det opp skikkelig med ledelsen?

Trist når det skal være sånn. Glad det ikke er slik i barnehagen til jentene. Viktig at ungene trivest godt og at man føler at ungene blir ivaretatt. Jeg ville klaga hvis det var lignende forhold i barnas barnehage, først til ledelse, hvis ikke det hadde ført fram til kommunen.

Skrevet

Skjønner det var hardt å levere dem når det var slik... men jeg er sikker på at når dagen og leken kommer litt igang er alt det triste glemt for ungenes del:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jada, begge to trives jo.. men som regel når det er sånn, så er det litt sutring idet jeg går, men det er over før jeg har tatt på skoa.. nå gråt han så det joma leeeeeeenge etter jeg gikk (sto utafor bilen og håpa det skulle gi seg, men nei...)

Har tatt det opp, gang på gang, men det skjer liksom ikke noe. Som så mye annet... sko som ikke blir satt i tørkeskap, jakker som ikke henges i tørkeskap: ergo, jenta må gå uten jakke til bilen fordi den er søkkvåt, osv osv.... er så lei den barnehagen, men vil ikke bytte på jenta igjen :(

Skrevet

uff da... sånn skal du jo ikke ha det stakkar deg....

Synes du skal skrive ned dette jeg... ikke kristisk, men hvordan du føler det... snakk med styrer... kanskje gi styrer brevet med tankene dine.. hvis du tar det opp på riktig måte, må de jo skjønne hvordan det ser ut for deg å komme i barnehagen! Må desverre si at kommer man med kritikk til noen som "vet" at de ikke gjør noe godt nok vil nok piggene komme fort ut... men hvis man prøve å legge om tonene fra første setning, så kanskje det når inn?

Skrevet

Jeg ville ha byttet bhg hadde jeg vært deg.

Virker som om du har byttet på jenta før - jfr din siste setning? Små barn er utrolig tilpasningsdyktige, og hvis du ser at barna dine ikke har det bra i bhg og det ikke er tatt tak i det du har klaget på så hadde ikke jeg tvilt.

Har du muligheten til å bytte så gjør det - så skal du se at ungene dine også trives bedre og med det får også du det bedre.

Skrevet

Jeg ville i første omgang ha bedt styrer, ped.leder om et møte dere imellom, det har du din fulle rett og kreve. Dersom det ikke skjer noen forandringer så hadde jeg krevd felles foreldremøte for og diskutere disse tingene du nå nevner. Har hatt et slikt møte i bhg til guttungen for et par år siden, da ble ting tatt tak i og det ble av det bedre alternativet for og si det slik. Dersom ingen sier ifra vet jo heller ikke de i bhg at du ikke er fornøyd, men trist at det skal være slik.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ettersom jeg har forstått, så er det ikke bare jeg som er misfornøyd...

Men det jeg syns er vanskelig, er at vi er innflyttere.. vi er ikke herfra, og er derfor sett veldig ned på av de rundt oss her, og foreldre i barnehagen... så et felles foreldremøte ville bare resultert i enda mer avvisning. De sier faktisk ikke hei til datteren min engang, det er helt håpløst! Foreldrene og naboene her går med nesa i sky, og tror de er så mye bedre enn oss..

Ja, hun har byttet en gang før siden vi flyttet hit. Har lyst og flytte vekk herfra, men ser vanskelig ut nå som jeg har fått jobb "borti gata". Så vil liksom "spare" den gangen til det virkelig er nødvendig.

Som sagt, begge trives i bhg, det er jeg som er misfornøyd med hvordan tingenes tilstand er... :(

Skal ta det opp med styrer, igjen...

Gjest snoopidoopi
Skrevet

Huff, høres ikke all right ut. Kanskje det går seg til etterhvert? Eller kanskje dere skulle se på andre løsninger? Hva med dagmamma nå som de er så små?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke allright i det hele tatt... hvor lang tid skal vi vente da? hehe :o) Har jo bodd her i 2 år nå, og eldste har gått i barnehage her like lenge.. vil ikke ta fra henne lekevennindene, hun er jo godt over 4 år og forstår dette litt mer. Minsten hadde vært lettere å flytte på, men vil jo ha de sammen.

Nei, jeg får sette ned foten litt tror jeg. Ikke la meg bli kommandert i hytt og pine....

Skrevet

Huff, skjønner godt at du går derfra med en vond følelse i magen og det er ikke greit. Når det gjelder bytte så kan jeg bare si at vi har vært nødt til det i forrbindelse med flytting og barna omstiller seg raskt. Det aller viktigste er jo at du er helt trygg på at de blir godt tatt vare på. I bhg vi har nå er det helt utenkelig at de ikke ville hilst på barnet, nå skal det sies at de som jobber der er helt fantastiske og viser oppriktig interesse og glede over sønnen vår når vi kommer. Kontaktpersonen hans vil jeg si er skikkelig glad i ham og når vi henter så forteller hun inngående om alt han spist, morsomme ting han har gjort, hva han har lekt med, hvem han leker med osv osv. I den forrige bhg var vi fornøyde men følte av og til at han druknet blant endel større barn. Å være 100% fornøyd er virkelig viktig for foreldres trygghet så hvis du føler at det er umulig å få til en god endring så hadde jeg byttet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

ååå, når du skriver dette får du meg til å virkelig savne den gamle barnehagen til jenta mi :(

De var så fantastiske der! kom i gangen og hilste på morran, med en gang! (dersom det bare var en voksne der, og de spiste, så ropte de hei ut i gangen...HELT greit altså) De fortalte om alle de gøyale tingene de gjorde, de hadde masse formingsaktiviteter, så det var alltid noe koselig å hente i hylla når jeg kom... eneste minuset der var at de sjeldent var ute, men det fikk heller gå!

Her er det ingenting.. ikke et hei, ikke en samtale om hva de har gjort, det må vi lese oss til selv (på en lapp på veggen...). Ingen sier noe om hva de har gjort, spist, sovet...osv osv...

Her om dagen fikk jeg faktisk spørsmål om sønnen min kunne drikke melk, fordi jeg sa når han begynte at han ikke skulle ha (var 11 mnd da, og hadde ikke begynt med det enda..).. dette er faktisk 7 mnd siden!!! jeg antok faktisk at de ville gi han melk etter fyllte året... men nei..

Skrevet

Nå er jo ikke dette første innlegget ditt ang barnehagen om jeg ikke tar helt feil?

Be om et møte med avd.leder og styrer i barnehagen, legg frem dine synspunkter og be om forandringer på synspunktene. Gi også beskjed om at du vil ha et møte igjen om 1 mnd for å evaluere tiltakene. Om det ikke har bedret seg etter denne fristen tar du kontakt med barnehage/oppvekstkontoret i kommunen din og legg frem dine synspunkter.

Når det kommer til avvisning fra andre foreldre/naboer - ta på smileansiktet og vær overstrømmende blid, da blir de fleste tat litt på sengen og vil svare deg:o)

Lykke til:o)

Skrevet

Da har jeg et forslag, men det forutsetter at barnehagene er styrt slik som de er her.

Alle barnehager her jeg bor er underlagt (byens navn) Barnehager KF, som fakturerer og har "overoppsyn" med alle barnehagene sammen med BUP.

Ta kontakt med dem.

Skrevet

Hmmmm har vi samme bhg. eller???

Jeg vet hvordan du har det kan man si. Vi byttet desverre bhg. i fjor fordi vi flyttet, og dumme meg trodde at alle bhg. var som den vi har hatt tidligere. Men det er de så visst ikke. Så nå har vi søkt oss tilbake der vi var før. Orker ikke denslags problemer jeg.....

Man skal ikke gråte når man leverer barna i bhg. Det er helt forferdelig.

Man skal ha en "godfølelse" når man forlater bhg.

Jeg kan ikke bidra stort her, men jeg kan si at jeg vet hvordan det er, og så kan jeg sende en stor klem.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Aner ikke om vi har samme barnehage... har inntrykk av at vi er de eneste outsiderene her... :(

Problemet er at jeg ikke kan søke tilbake til den jenta gikk i, da den er 50 minutter unna... og vi har som sagt lyst å flytte til en annen kommune, 30 min herfra.. så det går ikke å bytte bhg nå, for så å flytte senere... :(

Skrevet

Huff, jeg får helt vondt av deg! Tenk deg at du er så misfornøyd med tingenes tilstand at du begynner å storgråte etterpå.

Jeg blir på gråten av tenke på hvis dette var meg. Jeg syns det faktisk er vanskelig nok å levere jenta i bhg selv om vi er storfornøyd og jenta kan ikke raskt nok få av seg skoene for å løpe inn. Men det er fordi jeg så gjerne skulle vært sammen med hu selv, hehe..

Så hvordan du må ha det når du blir møtt med et sånt kaos må være grusomt!

Som jeg forstår så har du prata med styrer tidligere, så jeg syns du skal ta dette med bhgkonsulenten i kommunen med engang jeg.. For det ser jo ikke ut som styrer tar ting til seg uansett, så hvorfor gå en rundt til?!

Uansett lykke til, dette kan jo ikke fortsette!

Tenker på deg jeg =)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk for gode ord! Det er ikke første gang jeg går derfra med knust hjerte, men da har det ikke vært sååå ille skriking. Gjør meg ikke noe å levere når begge ungene vinker hadet og finner seg noe å leke med, selvom jeg selvfølgelig vil tilbringe tid med de...

Det har vært såpass at jeg har valgt å ha sønnen min hjemme når jeg har hatt mulighet, når ikke søstra hans har vært der (når hun har vært hos pappaen sin) fordi jeg tror han føler seg litt tryggere når hun er der...

Skrevet

Vi har sikkert ikke samme bhg. men det er sånn her også.

Heldigvis så ligger den gamle bhg. vår bare 7min unna med bil...

I går måtte Knerten på snart 3 være hjemme fordi han har fått omgangsyke, og da jeg ringte for å si han ikke kom, fikk jeg til svar : "å nei, og så jeg som var så tett oppi Knerten i går....., håper ikke jeg blir syk altså...."

Ja, da tenk på deg selv, ikke ønsk god bedring. Skal jeg ha gutten hjemme hver dag da, fordi han kan bli syk i morgen???

Men det er pyton å ha det sånn, men er styreren en type menneske som forstår eller?? Er det mulig å fortelle henne/han om hvordan det er uten at han/hun gjør "narr" av deg til de ansatte etterpå?

For det beste ville jo vært om de kunne gjort noe med oppførselen til de ansatte, slik at man som foreldre føler seg ivaretatt.

Selv er jeg til tider sjokkert over hvordan de holder på i vår bhg. Baksnakker foreldre mens jeg er i garderoben, og da snakker de vel om meg også da, når jeg ikke er der???

Trodde det fantes et visst minimum for vanlig folkeskikk hos bhg. ansatte også jeg..... Men heldigvis vet jeg at ikke alle bhg er sånn.......

Kanskje dere må fremskynde flytteplanen??

Men lykke til, håper det gir seg... for det er skikkelig vondt å ha det sånn som du har det nå. Håper det går seg til og håper du kan ta en samtale med styrer.

Skrevet

Sånn som du beskriver skal det virkelig ikke være!

En viktig ting de lærer på førskolelærer-utdanningen er jo nettopp foreldresamarbeid! Og der er et veldig viktig tema nettopp det med tryggheten til foreldrene!

Det er veldig viktig at foreldrene føler seg trygge på at barna blir godt ivaretatt og at foreldrene selv ikke føler at de blir sett ned på.

Skulle tro at noen førskolelærere har glemt all pedagogikk de har lært!

Hadde dette vært barnehagen mine barn går i så hadde jeg klaget så det suste! Ta dette så langt du kan, for sånn som du beskriver det skal det så sant ikke være!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

det ironiske oppi alt dette, er at når vi starta i høst etter ferien (for jentungen) og guttungen begynte sin tid i bhg, fikk vi et blad som het "hverdagen i bhg" eler noe i den duren... der var det lista opp og ned i mente om hvordan ting skulle være, foreldre skulle bli tatt imot, hørt, barna skulle bli tatt vare på, osv osv osv... når jeg satt og leste dette hjemme tenkte jeg at kanskje de ansatte burde fått samme bladet?

Jeg er så motløs, og er absolutt ingen person som søker konflikter, til tross for at dette handler om barna mine. jeg vil selvfølgelig at de skal ha det bra i bhg, og det har de, som sagt er det JEG som har problemer med dette... Hadde jeg følt at ungene ikke ble tatt vare på hadde jeg selvfølgelig kommet ut av hula mi og sagt hvor skapet skulle stå, men som sagt, de koser seg jo, og legger ikke merke til hvor konfliktskapende dette er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...