Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med sparing av penger til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan sparer dere til barnet? Konto? Fond?

Har til nå bare spart på høyrentekonto men så er det jo dette med Overformynderiet. Er jammen ikke mye man kan spare til sine egne barn før de tar over råderetten. Så hvordan gjør dere det når summen nærmer seg toppbeløpet? Husker ikke helt nøyaktig sum men er vel rundt 70000 80000....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sparer i fond på mitt navn, om småen blir dophue når han blir stor vil jeg ikke at han skal få fatt i pengene selv om de er spart til han...

Gjest snoopidoopi
Skrevet

Barnet har konto i foreldrenes navn... Da slipper man overformynderi ;-)

Skrevet

Flere økonomieksperter sier at den lureste sparingen man gjør er å nedbetale på lån, både for seg selv og barna :)

Skrevet

Vi sparer ikke noe spesielt til barna.

Kommer til å ha langt bedre økonomi når ungene skulle behøve egne penger, enn vi har nå, og skulle vi eventuelt stryke med før den tid får det økonomisk kurant uansett.

Om du ikke vil ha inn overformynderiet sparer du i eget navn. Det er vel uansett fornuftig, med mindre du vil risikere at ungen brenner alle sparepengene på hurratur til Florida dagen etter fylte atte ellerno´.

Skrevet

Vi setter noe på sparekonto i barnas navn. Der setter vi også inn pengegaver. Foreløpig er dette langt unna de 75.000,- som er grensen for når overformynderiet har noe de skal ha sakt.

Vi regner med at hvis vi kommer til å nærme oss den grensen, eller hvis barnet nærmer seg 18 og vi ser at hun ikke er moden nok til å disponere pengene enda, flytter vi det over på en konto i vårt navn.

Det meste av sparing vi gjør er uansett i vårt navn. Det er mest fleksibelt og vi sikkrer oss mot at 18 åringen skal svi av mye penger på en dyr bil for eksempel. Da er det bedre å ha muligheten til å gi ungene middler når de skal etablere seg eller liknende. Jeg ser derfor ikke helt poenget i å spare mye i barnas navn for oss.

Skrevet

De har hver sin konto og jeg og min mor har et trekk på 200, til hver av de hver måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...