Gå til innhold

Hei noe her som har avlastningshjem til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er samarbeidet med barnevernet?Off jeg tenker at jeg hadde trengt det og kansje barna også men tør ikke!Er så redd for å miste dem eller kontrollen over mine egne barn!Selv om ingenting tilsier at jeg bør være det i mitt tilfelle men hører skrekkhistorier:=(

Får vi velge selv hvem man vil skal ha barna?Jeg kunne faktisk tenkt meg at dem skal være hos et homfilt par.Kansje det er sært men.....Jeg tror jeg hadde hvert mindre skeptisk da+dem trenger gode mannlige rollemodeller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg er fostermor, og har tidligere vært besøkshjem. Jeg kan forsikre deg om at barnevernet ikke vil ta over styringen for barna selv om du blir "involvert" med dem i forhold til besøkshjem. Skjønner at tanken kan være skremmende,men så lenge barna har det normalt bra hos deg,så er det ingen fare.

Du er selv med på å bestemmer hvem som skal være besøksfamilie, og har du preferanser til homofilt par, er det sikkert ikke noe problem, men kan jo være barnevernet i distriktet ditt ikke har det i sitt "arkiv"

Lykke til, er bare å kontakte dem og lufte tankene dine. Og husk at du må nok pushe litt for å få innvilget besøkshjem...de kaster det ikke akkurat etter folk....

Skrevet

Hei tusen takk for svar og fortåelse:=)Jeg tror kansje det hadde ordnet seg for meg å få avlastningshjem til barna pga psykologen på familiervernkontoret ba meg tenke over det.Hva om jeg tar kontakt men vil trekke meg!

Jeg er alene med en på 1 og ei på 4.

Skrevet

Hei igjen.

Om du kontakter bv og setter igang prosessen med å få avlastning, for så å finne ut av at det ikke er det rette for dere, vil jeg ikke tro det er noe problem å trekke seg. Det eneste er jo om bv ser det hensiktmessig å sette inn slike tiltak da...

Hvis psykologen din har anbefalt deg det, bør du absolutt tenke på at det kansje er lurt...

Skrevet

Ja grunnen til jeg hadde trengt det er at jeg ikke har faren som kan eller vil stille opp annen hver helg.Så derfor er jeg ganske utslitt som kansje flere andre til tider.Jeg tenker også på at barna mine kansje hadde hatt godt av å ha gode mannlige rollemodeller siden vi ikke har menn i livet:=)Kan dette være en god nok grunn?Samarbeider familiervernkontoret med barnevernet ang slike tiltak?Jeg har kun hvert en gang.Denne ideen om at dem skal være hos fremmede stikker i mot mitt morsinstinkt og virker skremmende samtidig et kansje fornuftig tiltak i vår situasjon.Jeg vet at det er en bagatell men det sårer faktisk stoltheten min også.

Skrevet

Dersom du selv finner et menneske som har lyst til å være avlastningshjem for dine barn, er det god sjanse for at BV vil la vedkommende bli det.

Generelt er samarbeidet med BV problemfritt dersom du bare trenger avlastning hver 3. eller 4. helg. Det er helt normalt når barna aldri er hos faren. Men det kan være risikabelt å gå ut med at du er mer enn normalt sliten, og derfor trenger mer enn normal avlastning (f.eks. annenhver helg).

Det går nok bra uansett hvem du får som avlastere. Men det KAN være lurt for sikkerhets skyld å ha noen som er utelukket fra å få barna dine som fosterbarn senere. Det har jo hendt (i skjeldne tilfeller) at avlastningshjem har ønsket at barna skal flytte til dem. Og hvem vet? Om BV spør slike avlastere om deres oppfatning av mor, så kan de jo underbevisst bli påvirket av et slags konkuranseforhold om barna.

Det holder i tilfelle lenge at avlaster er enslig.

Skrevet

For noe sprøyt anonym 08:33.

Fordet om mor trenger litt avlastning vil ikke bv ta fra henne ungene! Det skal MYE til før det skjer, og alt annet skal være prøvd først. Det er i alles interesse at barn vokser opp hos sine foreldre, og er foreldrene totalt uegnet vil fosterhjem være et godt alternativ.

Skremselspropaganda du kommer med! At avlastningshjemmet skal få et konkuranseforhold til mor? Hvilken type mennesker tror du det er som er avlasterfamilier?? Om de ønsker fosterbarn vil de jo heller bli fosterhjem i stedet for besøkshjem!

Og til opplysning, enslige kan også være fosterhjem. Gikk to enslige på PRIDE kurset vårt....

Hilsen anonym i de andre inleggene over her.

Skrevet

Ok men kan jeg spørre deg om en ting til?Må jeg på møter med bv jevnlig?Kommer dem uventa på døra mi?Jeg er en veldig god mamma og det vet jeg men liker ikke uventa besøk i hytt å pine.Jeg tror ikke det ville blitt slik i mitt tilfelle pga jeg er ikke meldt til bv.Tar jo eventuelt kontakt selv.Å hvor mye tjener avlastninsfolka på en helg?Får dem kansje noe ekstra for å ta barna med på litt mens dem er der?

Skrevet

Om du må ha møter med bv jevnlig vet jeg ikke, men de vil nok følge opp litt og høre om dere er fornøyd med ordningen, eventuelle problemer o.l

Du vil ikke få uventa besøk, du er som du sier ikke meldt til bv men kontakter dem selv for å få hjelp. Selv de som blir meldt til bv vil i første omgang få beskjed om når de kommer osv...Det er mye vranglære ute og går om bv, men de er der for å hjelpe, ikke lage problemer. De som kommer med vranglære er som regel mennesker som har vært borte i bv og fått frattatt barna sine, og som naturlig nok ser det fra en annen side enn andre...

Jeg synes å huske at satsene per døgn er ca 700.- som avlastningshjem. Det dekkes ikke ekstra utgifter så lenge dette ikke er avtalt og nødvendig. (som følge av f.ks fysiske utfordringer hos barna e.l)

Skrevet

hei!

jeg har min første avlastningshelg nå til helgen :) Gleder meg! Skal bli godt for oss begge to. Jeg har vært alene med ham siden han ble født, og i denne tiden har det vært mange tunge påkjenninger i livene våre. Dødsfall, psykisk sykdom, alkoholisme (ikke meg da, selvsagt..) Det er en jente på 25 som skal ha sønnen min på snart 3 år. Jeg har kjent henne siden hun ble født, vokst opp som naboer :)

Jeg skrev søknad til bv, var på samtale et par ganger, så var de på besøk hos venninnen min og nå starter vi.

Hun er kjemepflink med gutten min, har tydelige grenser, ressurser, er utdannet bv-pedagog, har jobbet i bhg og kjenner sønnen min fra han ble født. Tror jeg hadde vært veldig skeptisk til å la fremmede ha ham.

Så hun henter i bhg på fredag, jeg tar helgen hos kjæresten så de kan være hjemme hos oss iallfall denne første helgen :)

Skrevet

Jasså, så du synes innlegget mitt er spøyt :-)

Vi er jo enige om at "Fordet om mor trenger litt avlastning vil ikke bv ta fra henne ungene!"

Dersom du mener det er risikofritt å fremstille seg selv som mer enn normalt sliten for å få mer enn normal avlastning, så deg om det. Jeg skrev heller ikke at da vil bv ta barna, bare at det kunne medføre en risiko.

Selvsagt skal det mye til før bv tar barna. Men det kan være godt å ha avlastningshjemmet på din side hvis din omsorgsevne først er oppe til vurdering.

Hvilken type mennesker tror jeg det er som er avlasterfamilier? Alle typer som er glade i barn, så klart! Man blir ikke avlaster FOR å bli fosterhjem, men man knytter seg til barna og vil deres beste. Dersom de skal si sin mening om barna har best av å bli hos mor eller gå til fosterhjem, KAN de påvirkes av om dette fosterhjemmet i tilfelle er dem selv eller fremmede. Tror nå jeg.

Skrevet

Hei!

Jeg har besøskhjem til min gutt på 3,5år. Han er der annenhver helg!

Vi har noen utenifra. De er kjempe herlige mennesker, vi har vært heldig!

Vi trives veldig godt med denne løsningen :D

Barnevernet er ikke ute etter og ta men og hjelpe :D

Det fant jeg ut etterhvert....

Skrevet

Så heldig dere er som får besøkshjem betalt av BV.... Jeg har en sønn på 4 år har vert alene m han heletiden far har sett han en gang for 3 år si. Jeg har ingen familie her jeg bor og lite nettvertk som kan støtte meg. Jeg måtte søke 3 ganger for og få besøkshjem da hadde jeg en familie klar som ville ha han.

Men gleden varte ikke så lenge.. Etter et år var det brått slutt da hadde jeg vist ikke behov for den avlastningen en helg i mnd.

Det var det jeg fikk innvilget og den helga nøyt jeg til fulle..

Jeg har klaget og klagen har vert opp til fylkesmannen mn ingen med hold og få.Mor er for ressurssterk og og ikke sliten lenger så sån er det!!!!!!!!!!!

Men jeg er så heldig at den familien som har sønnen min ville inngå privat avtale m meg så nå har jeg hver 5 helg som jeg betaler sjøl:) Litt godt og ikke være avhengig av noen og.Men samtidg litt surt når en ser hva andre kan få.....

Skrevet

anonym 08:28 15.01.2009:

Du høres helt utrolig paranoid ut!! Det er da helt naturlig for en alenemor å trenge litt hjelp noen ganger. Bv er der for å hjelpe, og når man ser alle de menneskene som beholder barna sine på tross av at de gjør en helt elendig jobb som omsorgspersoner, skjønner man at tersklen er høy før noen mister omsorgen for barna sine.

Ta i mot den hjelpen du og barna dine kan få- Det er det beste for alle parter:-)

Skrevet

Ikke vær så misunnelig. Jeg har 2 barn, hvorav et har handicap og det andre har problemer av litt mindre art. Jeg har ei helg i måneden, og har ikke rett på mer......

Far stiller ikke opp i hele tatt her.

Forstår at de som også har friske barn og som er helt alene med dem, trenger avlastning. Men ressursene BV har til rådighet blir da brukt opp litt av disse som vi med barn med ekstra behov hadde trengt........

Skrevet

jeg søkte bv om avlastninghjem pga skolegang, liten familie, myesykd de 2 første leveårene, ingen mannlige rollemodeller. men jeg fikk blankt avslag. hadde ikke god nok grunn. gav meg etter den første søknaden og.. så det er ikke barebare. jeg trenger å få fri, jeg havener på bakleksa på skolearbeid, er ufattelig sliten og det er helt feil, for samfunnet har nytte av at jeg utdanner meg og forsørger oss selv.

jeg hadde følelsen som om jeg var verdens verste mor som kunne i det hele tatt våge å spørre etter avlasning. frekk var bv damen og.

har aldri ellers vert innvolvert med bv verker før eller siden. så en kan ha negative oppevelser uten å vere noe galt med en.

er enige i at prioritert bør jo dei som er alene med handicapet barn eller barn som krever litt ekstra pga sykd eller annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...