Glad-mamma:) Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Er det frarådet å fullamme etter at barnet har blitt 6 mndr.? Er det noen som evt. har linker knyttet til dette?
Odine! Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Ei venninne av meg fullammet til han var 8 mnd. Det var ikke hennes valg, men han var ikke interessert i mat før det. Hun sa at det var veldig slitsomt. Hun nattammet, antagelig fordi han trengte så mye mat når han ble så stor. Han lå også nederst på vektkurven før han begynte å spise vanlig mat.
mamma i vest :) Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 etter 6 mnd alderen har barnet gjerne behov for mer næring og noe som "ligger litt mer i magen" enn morsmelk - men ein ammer jo ofte til hvert måltid likevel, men fast føde kommer i tillegg. Men mange bruker jo lang tid på å etablere måltida, sjølv brukte vi lang tid før snuppa var villig til å spise eit heilt måltid fast føde. No er ho i sin 9. mnd og eg ammer fortsatt noen ganger for dagen i tillegg til dei fire vanlige måltida.
Glad-mamma:) Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. januar 2009 Takk for svar! Begynner vel med grøt da dersom det er det beste for barnet etter 6 mndr. Blir spennende!
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Nå er hovedproblemet ved fullamming etter 6 mnd at mm ikke inneholder jern. Jeg har fullammet frem til for en uke siden, hun er straks 8 mnd. Hun har ligget øverst på vekstkurven og tidvis over skjema, men har nå begynt å falle litt, samtidig som vi merker mm ikke metter lenge nok, slik at hun spiser hyppigere hele døgnet... Men som sagt, jernmangel og deretter potensiellt anemi er problemet med fullamming utover 6 mnd.
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har mer eller mindre fullammet i 9 måneder... Synes jeg ammer veldig mye nå også, ammer alle måltider bortsett fra 2 hvor han spiser fast føde. Grunnen er rett og slett fordi han har spisevegring og nekter å spise, og det har ingenting med at han foretrekker puppen for han er ikke noe glad i den heller. Han har lagt på seg veldig fint heldigvis, og det er ingen tegn til jernmangel. Har vært i kontakt med sykehuset/helsesøster, og de mener at man merker fort om de har jernmangel. I tillegg er det ikke store dosene de trenger med jern de første månedene over 6 måneder, det er først når de runder året de virkelig trenger mer jern. Han var forresten rundt 9 kg da han var 9 1/2 mnd gammel. ;-) Helt perfekt for høyden hans (71 cm). Men som sagt, du burde begynne med fast føde når barnet er 6 måneder. Venter du lengre kan du få litt problemer med å få i h*n maten.
M@mm@ til mine barn Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Jeg fullammer enda. Hun er 10 mnd og 3 dager. Men hun spiser veldig lite mat ellers. Nekter å spise grøt. Så jeg ammer enda 3 ganger på natten.
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Definisjon på fullamming; KUN amming, ingen annen mat. Ikke grøt, ikke fruktmos, ingenting. Altså får barnet kun mm som føde.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Ufrivillig til 7,5 mnd`er =P Burde har i seg grøt pga jernet sa helsesøster til meg...sliter med å få i han grøt da, men akkurat begynt å ta mme av flaske =)
Ranveig R Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Det viktigaste med fullamming utover 6 mnd er at ungen kan trenge ekstra jern, i og med at morsmelka ikkje inneheld mykje av det. Fullamming utover 6 mnd blir vel ikkje nødvendigivs fraråda, men bør gjerast i samråd med helsesøster. Vi begynte med mat til lilletuppa då ho var nokre dagar over 6 mnd. Ho var IKKJE interessert. Vi prøvde med graut. Ulike typar, med morsmelk, men mme, med vatn. Ein dag fekk vi i ho graut laga av nesten 50ml mm, men det er pr dags dato det meste ho har ete av babygraut på ein gong. Etter kvart prøvde vi med annan babymat, utan at det vart noko bedre mottatt. Vi holdt på å denne måten i over 4 mnd, og ved 10,5 mnd åt jenta sitt første meir eller mindre fulle måltid. Dermed blei ho så å seie (ufrivillig) fullamma til over 10 mnd. Helsesøster sa det var greitt, i og med at eg klarte å få i jenta nokre små brødsmular med leverpostei innimellom. Synest det var veldig slitsomt å fullamme så lenge, men det var vel mest dei mislykka forsøka på å få i ho fast føde som var slitsomme... Frivillig fullamming hadde gjerne vore enklare, men eg ville vore redd for at det skulle bli (enno) vanskelegare å innføre nye smakar når ungen blei eldre.
Leirha Skrevet 13. januar 2009 #11 Skrevet 13. januar 2009 Her er noe jeg fant på gullsmokken... Hva tenker du om fullamming til 8 måneder? Jeg har veldig lyst til å amme Mia lenge, det går så fint og vi koser oss begge to. Hva er ulempene? Og hvorfor burde jeg evt ikke fullamme så lenge? Supert å få innspill på dette!!! Kjære Mamma'n til Mia Hei, det er så hyggelig å høre at dere begge koser dere med ammingen! Bra for samspillet dere imellom, og også veldig mange positive effekter for Mia. Men; fullamming til hun er 8 mnd vil jeg ikke anbefale. Du kan gjerne amme, men hun bør også få litt grøt (ett-to måltider pr. døgn) for å få i seg tilstrekkelig med næringsstoffer og energi. Barn blir født med visse jernlagre, disse begynner å bli "tømt" når barna nærmer seg 6 mnd. Derfor trenger hun jernberikelsen grøten vil gi henne. Utover dette synes jeg det høres flott ut at du har tenkt til å fortsette med ammingen fremover! Lykke til :-) Vennlig hilsen Helsesøster og samlivsrådgiver Hanne Holme Ovrum Har lest om ei som fullammet til barnet var 11mndr, hun fikk skikkelig kjeft av legen (tror det stod i F&B for en stund siden), det går utover barnet på den måten at det ikke får i seg nok næring. Og det kan få alvorlige følger.
M@mm@ til mine barn Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 Og hva når barne da blir fullammet , dvs; blir ammet hver 3 time time døgnet rundt og spiser 1 skive med leverpostei ellers i døgnet ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå