Sommer&Sol (: Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Har idag mottatt bursdagsinvitasjon til min tiårige datter. På kortet står det at barnet ikke skal ha gaver, men kun en konvolutt med penger som foreldrene skal sende til Redd Barna. Ville dere ha arrangert en slik bursdag for deres barn?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Skjønner tanken. At 10åringen sikkert kommer til å få mye tull den ikke trenger, men at reddbarna trenger pengene. Men så utorlig kjipt alikevell, slik kommer ikke vi til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Stakkars datter! Greit nok å ønske seg penger, men pengene kunne hun spart og kjøpt seg noe ordentlig for! Noen foreldre er og forblir veldig veldig snåle. Pengene til redd barna kommer ikke frem uansett, mesteparten går i lomma til medarbeiderene som sitter på svære kontorere her i Norge...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 hehe da tror jeg den jenta angrer bittert på 10års dagen sin. nei jeg ville aldri gjort det. hvis hun hadde fått så mye fjas så kunne man heller bytta eller sendt det til en organisasjon.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 mi fyller ti nå snart. Og ser ikke for meg hun hadde ønsket noe sånt. Penger ønsker hun seg ja, men da til seg selv. Var jo en fin tanke, men da håper jeg bursdagsjenta selv er med på det. Ellers er det jo veldig trist for henne isåfall
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2009 #7 Skrevet 15. januar 2009 Tror faktisk at denne jenta har mer ressursterke foreldre enn de fleste. Så dere trenger ikke å synes synd på henne. Flott gjort! Denne jenta kommer til å lære mer enn deres barn.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #9 Skrevet 16. januar 2009 Synes også dette var flott. Kjenner til ei på 8 år som ønsket seg penger til bursdagen sin som hun ville gi til "fattige barn i Afrika" som hun selv sa..... ....FLOTT!! Ikke minst lærer barna noe veldig viktig. Ville aldri gjort det selv om dattra mi nektet...men jeg beundrer foreldre som har klart å skape en slik holdning hos barna sine.
*toppris* Skrevet 16. januar 2009 #10 Skrevet 16. januar 2009 da håper jeg virkelig at jenta selv får være med å sende/ordne med pengene til redd barna... slik at det faktisk er hun som får utbytte og glede av det... og ikke at de inviterte skal gjøre dette selv etc...
*toppris* Skrevet 16. januar 2009 #11 Skrevet 16. januar 2009 og nei, jeg hadde nok ikke gjort det... det hadde gått på sparebørsen... slik at ungen da selv kan spare til noe som fx er dyrt eller som foreldrene ikke vil bruke så mye penger på. (noe unyttig;) så kan heller barnet da bestemme senere om det skal gå til en veldedig org eller evt deler av det... barn kan jo lett snu på flisen... kanskje det virker spennende nå, men når barnet faktisk innser at pengene da blir borte og man sitter igjen med egentlig ingenting er det jo rene tragedien for ungen. men er enig i at barn bør lære seg solidaritet og det å hjelpe andre... men ikke det å sku gi vekk bursdagsgavene sine... det er jo en stor happening for et barn... utrolig stas å åpne pakkene og se hva man får av sine venner, skryte av det senere osv....
auro Skrevet 16. januar 2009 #12 Skrevet 16. januar 2009 Jenta mi er invitert i bursdag i helga. Tre jenter i klassen har gått sammen for å feire 7-års dagene sine sammen. De ønsker penger til et prosjekt som heter streetlight i stedet for gaver. Synes dette er et flott tiltak og kommer til å gi en større pengegave enn om vi skulle ha kjøpt gave til alle tre.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #13 Skrevet 16. januar 2009 Hvis ungene ønsker det selv når de er store så gjør jeg det med glede!
Gjest Skrevet 16. januar 2009 #14 Skrevet 16. januar 2009 Det er kanskje noe jenta selv har fått for seg? Helt klart noe jeg kunne ha gjort da jeg var barn. Hvis det var mine barns initiativ hadde jeg gladelig (og sikkert litt stolt) arrangert en slik type feiring.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2009 #15 Skrevet 16. januar 2009 Nei, jeg ville ikke ha arrangert en slik bursdag. Skal vi gi en pengegave til reddbarna gir vi det, men ikke som en kombinasjon med en bursdag i hus. Hadde mine unger villet det, hadde de gitt det de hadde fått uansett. Men å "tvinge" de som kommer i selskap til å gjøre det er noe annet syns jeg. Hadde ikke falt meg inn.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 16. januar 2009 #16 Skrevet 16. januar 2009 Jeg synes det er flott om jenta selv ønsker det. Men jeg hadde kanskje presisert det på innbydelsen at jenta selv ønsket det sånn. Det er flott at flere større barn lærer seg å tenke på andre enn seg selv. Om min gutt på snart 4 år vil ha kjekspakke i butikken, sånne med masse småposer i, så forteller jeg han at sånne kjeks er ikke bra å kjøpe, for de har masse unødig søppel. Og vi må prøve å ikke kjøpe masse søppel for da blir jorda og skogen vår ødelagt sier jeg til han. Da sier han seg enig i det, og snakker om at hvor skal dyra i skogen bo,om vi ødelegger den med søppel.. Jeg sier at da vil de dø, og vi vil ikke ha mere dyr i skogen vår. Da er han helt enig i at vi må kjøpe en annen kjeks som ikke kommer med så masse søppel, så tar vi heller ut litt kjeks av gangen i en boks. På den måten lærer jeg han å tenke på miljøet og bli en bevisst forbruker, for enten du vil eller ei er barna våre og forbrukere. Jeg forklarer han ikke om klimakrisa i stort perspektiv, men det med skogen og dyra skjønner han, og da synes jeg det er greit å fortelle det sånn enn så lenge. Det samme med jenta som vil gi penger til røde kors. Hun har kanskje fått med seg krisen i gaza og ønsker å støtte røde kors så de kan hjelpe de såra barna der nede. Det er flott om hun engasjerer seg. For skal vi ha en fin verden å leve i om et par genrasjoner må vi gjøre barna våre bevisste på det mens de er små. Både å tenke på andre mennesker, og jorda vi lever på alle sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå