Gå til innhold

dere som visste at babye lå i seteleie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

JM var usikker på om hodet fremdeles lå ned i dag og trodde ganske sikkert at det er rompa som er ned nå.

jeg er 34 uker på vei og JM sa at det om et par uker er aktuelt med UL for å sjekke leie og evt snuing.

hvordan gikk dette for seg for dere som har vært igjennom alt dette?

Fødte dere vaginalt eller med keisersnitt? ble dere klippet for å få ut hodet til babyen?

Jeg orker ikke tanken på KS eller å bli klippet osv og gruer meg skikkelig. Hvordan er det med tanke på bekkenløsning om man føder vaginalt i seteleie?

Hva skjedde under undersøkelsene i forkant av fødselen? Leste at man helst ikke ønsker overtidsbabyer i seteleie, er dette pga størrelsen dette da?

Jeg har masse kynnere og en god del vonde om dagen og JM sa jeg måtte følge litt med og ringe fødeavd så fort jeg ble usikker da det er godt mulig at dette åpner livmorsmunnen med så mye og vonde kynnere. Nå er ikke babyen festet og mest sannsynlig i seteleie da, hvordan vil det bli om jeg plutselig skulle gå i fødsel tror dere?

er ganske urolig og liker ikke dette her!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen med beroligende ord om setefødsel. vil helst ikke klippes eller ha KS :(

Skrevet

Hei, min lå i sete helt til uken før fødsel.

Jeg skulle føde i sete, KK i Bergen er ikke så glad i KS så følte ikke jeg hadde noe valg.

Men siden han snudde seg siste uken, uten at jeg merket annet enn litt ubehag så fødte jeg vanlig istedet:)

Skrevet

håper min vil snu seg igjen også :)

har lagt i sete omtrent hele tiden men på kontroll i jula lå den med hodet ned og alt så fint ut men nå er det altså feil vei igjen.

får la være å tenke på KS og klipping før jeg har vært på videre kontroller og vet litt mer :)

Skrevet

Fikk beskjed om seteleie i uke 34 men gutten min snudde seg i uke 35/36 heldigvis. Men jeg hadde bestemt meg for KS og ikke vanlig fødsel om han IKKE hadde snudd seg. Brukte lang tid på nettet for å finne ut hva som var best for meg. Bestevenninna mi er JM og hun hjalp meg med avgjørelsen også. Norge er bare et av de få vestlige land som forsatt utfører/bruker vaginal setefødsel. Og jeg var jammen glad for at jeg bestemte meg for KS, gutten hadde en hodeomkrets på 39cm!!! Masse lykke til med fødselen, håper babyen din snur seg snart :-)

Skrevet

hvorfor gikk du for KS? om det hadde blitt nødvendig?

Jeg er redd for narkose og det å være bevisstløs, jeg er redd for å bli skåret i og en stor nål i ryggen for å få epidural hadde aldri i verden gått så jeg vil absolutt ikke KS men heller et planlagt KS enn en setefødsel som ender i haste KS i alle fall.

Jeg vet ikke hva jeg gjør om ikke babyen min snur seg eller de klarer å snu den før fødsel, da kommer jeg til å være nervevrak. Har superfødselangst når det ikke er snakk om helt vanlig fødsel...

Skrevet

Jeg vet ikke egentlig. Jeg tror at det var fordi vennina mi (JM) mente at KS var mindre riskofylt enn en vaginal setefødsel når babyen er stor. Gutten min var 4330g og 39cm rundt hodet...han hadde nok ikke overlevd en vagnial fødsel, uff uff. Det som er 'komisk' er at det hele endte i katastrofe KS....hodet hans var altfor stort for bekkenet mitt, han kom aldri ned. Så etter mange timer med alt mulig rart ble det KS til slutt.

Skrevet

min første lå i sete hele svangerskapet.

Var inne på ul i uke 36 og snudde henne inne i magen.

De holdt på i over 45 minutter og snudde og vendte på magen.

De fikk til slutt snudd henne.

Dro hjem , og 3 timer etter fikk jeg styrtblødning de ikke fant ut hvor kom fra..

De ville ta KS, men jeg nektet, ble etter mye om og men satt igang, og 11 timer etter var trollet mitt ute.

nesten 4 uker for tidlig..

Hadde jeg fått samme beskjed en gang til , hadde jeg tatt sjansen på å føde i seteleie i stedet.

Skrevet

Hos meg lå babyen i seteleie fra 7.mnd. I uke 36 var jeg inne på ul for å bekrefte dette og for å måle str på baby.Det ble bestemt at babyen skulle fødes vaginalt sålenge bekkenet mitt var stort nok (det er visst "regelen" på Haukeland). Og i uke 36 + 5 fikk jeg en overraskelse, for da gikk vannet! Bekkenet ble målt og funnet stort nok og 9 timer etter at vannet gikk var han ute :) Fikk veldig god oppfølging underveis og hadde en fødselslege som observerte fødselen hele veien. Fikk epidural i tilfelle hastekeisersnitt, men alt gikk fint og uten komplikasjoner. Hadde gjort det igjen hvis det hadde kommet en ny en "feil" vei! For meg ble det en fin fødselsopplevelse.

Lykke til! (Var ikke superglad selv når jeg fikk seteleiebeskjeden, men det ordnet seg fint allikevel)

Skrevet

Ble forresten klippet i det hodet skulle ut, det gjorde de visst for sikkerhets skyld (siden at det er ekstra viktig at hodet kommer fort ut når babyen er i seteleie siden navlestrengen er i klem). Det kjente jeg ingenting til, og har heller ikke hatt noen problemer med arret eller noe i etterkant. Helt som før :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...