Piri Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg lærte noe nytt i dag. Nyere forskning viser at de forandringene barn med adhd har i hjernenogså er å finne hos barn som er/har vært utsatt for fysisk eller psykisk vold/overgrep. Medisinering av disse barna med adhd-medisin har samme virkning som hos adhd-barn. Da må jo mørketallene for voldsutsatte være temmelig store! Jeg tenker på alle de barna som i løpet av 90-tallet og dette tiåret har fått diagnosen ADHD og blitt medisinert. Det er fullt mulig at det ligger andre årsaker til grunn for deres vansker. Eks: Et barn som viser adferds-, konsentrasjons- og lærevansker blir henvist til ppt og utredet av BUP. Barnet får diagnosen ADHD og blir medisinert og viser bedring. MEN gjennom denne utredningen er det ingen av de nevnte instansene som har vært i hjemmet og observert, analysert og vurdert. Her befinner det seg en psykopatisk far eller en voldelig mor...Det er det bare barnevernet som har muligheten/makten til å tre inn i hjemmet slik. Som lærer har jeg meldeplikt. Et ansvar man aldri kan ta alvorlig nok. Men jeg erfarer at man kvier seg for å melde fra. Bare det å levere en bekymringsmelding må diskuteres med kolleger i pluss og i mente. Man er litt redde for å trå over en grense som går mellom skole og hjem. At man kommer med ubegrunnede beskyldninger overfor en familie. Med disse nye opplysningene og oppfordringene fra barnevernet om å ta kontakt med dem tidligere og kanskje dem i første rekke når man står overfor et barn med de nevnte vanskene, føler jeg at ansvaret vokser litt over hodet på meg. Er det bedre med en bekymringsmelding for mye??
Gjest Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Uff, det fikk meg til å tenke på ei i klassen min på barne- og ungdomsskolen. Hun gikk på adhd-medisin og var ganske så aktiv kan man si. Men husker hun alltid hadde med seg håndduken i dusjen etter gymmen. Hun gjemte seg. Skal nevnes at faren er av den meget merkelige typen! Husker jeg var på besøk til henne og han drev å klapsa henne på rompa... han er en sånn slesk type. Men jeg skal ikke dømme ham, for jeg vet jo ikke da. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal svare på spørsmålet ditt. Ja, det er veldig viktig å gripe inn om man har en mistanke om at det er noe galt. Men i og med at jeg ikke bor så veldig langt fra Bjugn (Bjugnsaken), så er jeg også skeptisk. Håper du finner ut av det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå