Muppa 3+1 Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Min sønn er 4,5år og han er veldig sår person. Det som er problemet er at han begynner og gråte og hyle hvis vi sier at han ikke får lov til noe. En ting er at han er trassig og ikke hører, men han hyyyyyler lenge selvom han vet han ikke får viljen sin. Han virker veldig sjeldent lykkelig og det gjør oss veldig vondt for han kan være verdens beste gutt når han ikke er det. Vi er blitt veldig frustrert siiden dette har pågått flere år.. noe som har noen ideer vi kan prøve ut..
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Ja, å aldri, aldri, aldri gi etter for hyling. Ikke litt engang. Ikke en reserveløsning eller trøstepremie en gang. bare forholde deg heeelt rolig, og si at det er synd du hyler sånn, for ellers kunne vi jo ha gjort noe hyggelig. Og en liten stund etter: nå er det nok hyling, for min del, så hvis du har tenkt å fortsette må du gjøre det på rommet ditt. Så bære han dit. Og si en gang til, helt rolig, at det er synd du hyler sånn, for hvis du hadde latt være, så kunne vi legge et puslespill sammen i stedet (eller nevn noe annet hyggelig som IKKE er beslekta med det han hyler for. Dvs: ikke lov han drops når han hyler etter is, ikke lov han svømming i morgen når han skriker etter svømming idag. Da har du tapt) Så lar du han hyle på rommet til han er ferdig. Da skryter du av at han klarte å slutte, og sier det er fint å se han igjen, og nå med det blide fjeset på seg! Dette høres ut som et naziregime, men etter å ha blitt tyrannisert ved ALLE middagsmåltider i to år, av min stedatter (hun er samme alder som sønnen din) så sa jeg fra til mannen min at nå var det my way or the highway. Han mente sjøl at han hadde tatt dette på alvor, bl a hadde han tatt seg bryet med å kjefte tilbake og ødelegge middagen for flere, eller dra henne med på rommet og selv bli sittende der og brumme - snakker om premie for ei jente som ønsker seg fullt fokus..og så videre i det uendelige. Og han klarte aldri å holde seg rolig i forhold til dette: enten ville han plastre over med trøstepremier for å løse situasjonene i øyeblikket - en investering i mer hyling, slik jeg ser det, eller han eksploderte av frustrasjon og tok ut eget sinne. Men det funker ikke: du må maskere egen følelser totalt og vise at hying ikke går inn på deg verken i form av oppgitthet, tristhet, sinne, sympati eller NOE annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå