Gå til innhold

Hvordan sover de for tiden?


des

Anbefalte innlegg

Snuppa her har helt siden jul sovet urolig, våkner ofte en gang på kvelden, og da må vi bruke tid på å få henne til å sove igjen. Protesterer veldig! Om natta pleier hun å komme inn til oss utpå morgenkvisten, da får hun litt pupp og sover videre til morgene. Eller slik VAR det...De siste nettene har hun vært lysvåken i 1-2 timer før hun sover videre. Sukk...

Men men. Det er vel en fase dette og, så det går seg vel til. Det som er litt "artig" er at de kveldene det er jeg som "tar kampen" når hun våkner, gjør jeg det med klump i halsen - det er jo ikke lett å unngå skriking i de situasjonene, og det er jeg såååå dårlig til å høre på, det gjør litt vondt i mammahjertet... Mens når pappan tar kampen ser han det komiske i det - kommer ut stua og ler av den sterke viljen hennes og at hun står og hopper i senga og skriker nei-nei-nei-nei-nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det hørtes ikke noe gøy ut!

Jenta mi sover veldig godt for tien. Hun har vel egentlig stort sett alltid gjort det, så har ikke så mange råd dessverre.

Går dessuten veldig greit med legginga om dagen også. Ingen protester i det hele tatt, selv om hun kan ligge fra en halvtime til nesten en time og babble for seg selv før hun sovner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke så altfor bra med nattesøvnen her i gården, nei... Legger henne for natta i 20-tida og da sover hun som regel uavbrutt frem til jeg kommer og legger meg, gjerne i 23-tiden. Da våkner hun helt garantert bare hun hører meg åpne døra. Gråter og vrir seg i senga. Tilbyr henne vann, for nå er jeg blitt streng på nattpuppen. Så må jeg rett og slett bare prøve å legge meg i min seng og prøve å overse henne til hun legger seg ned og sover igjen - tar gjerne bare et par minutter før hun er i drømmeland igjen.

 

Så våkner hun igjen kl. 03.37(!). Da får hun vann hvis jeg er opplagt til å ta den kampen, er jeg for trøtt trår jeg til med puppen. Sover da til 7-8, når vi må stå opp. Altså ingen dans på roser, og jeg har for første gang i mitt liv fått blå ringer under øynene etter 14 måneder uten én natts sammenhengende søvn... Men ellers er hun skjønn, da! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ebeb, dersom det er nytt ay hun sover dårlig, er det nesten garantert en fase, vi har hatt et par sånne, vi og! nå er vi inne i en liten, hun våkner i titia, og er utrøstelig, vi ender opp å gi henne en flaske mme, og det hjelper..håper ikke vi gir henne en ny uvane! men hun er egentlig ikke sulten, hun er bare urolig, og trenger nok den "tryggeheten" flaska er for henne.

lar henne gråte litt først, gir smokk og klapper og koser, men hun gråter mye - og ikke bare litt syting, og da tyr vi til flaska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet du hva line_n_sara, nå er hun tilbake til gode gamle sovevaner igjen, så du har helt rett :-) tror rett og slett at hun har brukt tid på å stabilisere seg i hverdagen igjen etter jula jeg, da det var mye fram og tilbake fra de ene besteforeldrene til de andre, en tur hjemom og så litt tilbake til besteforedre, mye reising, "rare" dager osv. Jeg er i utgangspunktet opptatt av at vi ikke skal bli så låst, men prøve å være fleksible selv om vi har fått henne. Men jeg tror ikke det er til å komme fra at det er hverdagen som er aller best for de minste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så som så...

 

Eir har vore mykje sjuk (ingen ting alvorleg, berre veldig ofte), og vi har hatt nattavvenning med pupp fire gongar dei siste 4 mnd. Kvar gong vi har kome til det punktet at ho ikkje får melk mellom kl 18 og 06, blir ho sjuk igjen, og heile opplegget går i vasken. Så er det to nye veker der ho søv uroleg fordi ho ikkje er bra, før vi kan begynne å redusere nattammingane igjen. Og så blir ho sjuk. Igjen.

 

I kveld har vi faktisk berre vore oppe til ho og gitt ho vatn ein gong, og då sovna ho igjen med det same. Reknar med at ho våknar i 2-tida og ikkje roar seg før pupp. Skal vere streng om nokre dagar, ikkje så lenge ho er forkjølt.

 

Alle avvenningsforsøka er det pappaen som har stått for, eg klarar ikkje å sitte der og høre på at ho sutrar/skriker etter pupp. Forrige gong la eg meg på rommet til storebroren, så hadde pappaen Eir i senga med seg. Det fungerte veldig greitt, og ho sov utan pupp fram til kl 5 første natt og til kl 6 andre natt. Og så blei ho sjuk...

 

Vel, som med alle andre "små" problem så kan ein vel trøyste seg med at det skal ikkje vere sånn for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her og er soving så som så. vi sover heller ikkje rundt.

 

henrik har også vært myye sjuk i det siste, forkjøla ,slitt med tenner og feber og slikt. så hver gang vi bestemmer oss for nå skal vi slutte om natta, ja så blir han sjuk ,spiser lite. så då syns eg det e så godt å gi pupp om natta når han våkner. men når han ikke er sjuk ,då sover han nesten rundt:):)

men vi kommer til å jobbe med nattavending når han er frisk:)

men litt start vansker må det jo vær:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lille-snuppa vår går det fryktelig opp og ned. Som det har gjort siden dag 1 egentlig... Noen netter gir hun ikke et knyst på 12 timer, andr netter (som i natt) er vi oppe og gir smokk og roer ned 5-6 ganger. Men rett etter barnehagestart var det 2timer våken midt på natten, så dette er defintivt mye bedre. Satser på at det bare blir bedre og bedre! :)

 

Pupp har hun ikke fått på natten siden i juli, så det går heldigvis bra nå... Har helt sluttet og amme og nå da... :) Og *bank i bordet* så har hun ikke vært syk siden hun begynte i barnehagen for 3 mndr siden!!! (Jeg banker veldig hardt - det er jo bare et tidsspørsmål!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vesla sover fra ca 19-19.30 til 06.30 dersom hun er frisk. Vi pleier synge for henne og sitte på rommet til hun har sovnet før vi går ut, men normalt tar det mellom 5-10 minutter bare. I perioder der hun er syk eller får tenner er hun mer urolig på natta. I tillegg sover hun mellom 1-2 timer i barnehagen på dagtid, vanligvis ca 1,5 t. Får hun ikke lang nok sovetid på dagen blir hun fryktelig sutrete og mer urolig om kvelden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...