Gå til innhold

barn med downs syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bare lurer på om det er noen kjennetegn på om barnet i magen har downs? Hvordan fikk dere foreldre vite at barnet hadde downs+

Leste et sted at kvalme og redusert fosterbevegelse indikerer downs, men det må vel være tull vel?

Har absolutt ingenting i mot noen med downs eller noe sånn altså, men det var selve påstanden om disse indikatorene jeg reagerte på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins ikke sånne indikatorer på Downs, det blir feil å se på det den veien. Mange mødre til barn med Downs syndrom kan ha opplevd dette, men det er ikke omvendt, sånn at om du opplever kvalme og nedsatt fosterbevegelse så har du trolig et barn med DS i magen. Tar man ultralyd i uke 13-14 kan man ofte se en fortykning i nakken på de som har Downs, og fostervannsprøve viser Downs syndrom. Men disse undersøkelsene er ikke de mest vanlige.

Skrevet

Husker jeg leste en plass at kortere lårbein kan være en idikasjon på downs.

Min sønn hadde kortere lårbein enn "normalen" sa JM på ul i uke 18, men så sa hun at det var jo bare å se på foreldrene. Og vi var ikke akkurat noen kjemper vi da :)) hehe

(helt frisk og normal er han forresten)

Ellers så er det vel lettest å se dette i uke 12 på ul, noen med nakkefolden tror jeg.

Skrevet

Heisann. Lillegutten vår har down syndrom. Vi visste ingenting før han kom til verden. Jeg var veldig kvalm i graviditeten men det har jeg også vært med de tre andre barna mine..Tok flere ultralyder. Lårbeinet hans var lenger enn gjennomsnittet ved den ordinere ultralyden så legen mente jeg kanskje var lenger på vei eller at vi fikk en stor baby. Men han var en liten tass da han kom til verden- 2500 gram og 48 cm. Nå er han 68 cm og veier ca 8 kilo.. Han blir 1 år den 24;-)

Skrevet

Man kan ikke vite før "fasiten" kommer ut rett og slett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...